کتاب های تمبک / تنبک (آموزش تمبک، تئوری)

 

کتاب های تمبک (تنبک) چاپ شده فارسی

 

کتاب های تمبک

 

کتاب خودآموز تمبک
امیرعباس پوست کار
قیمت پشت جلد:     25000 ریال

مشخصات این کتاب تمبک :
تعداد صفحه: 86
نشر: تخت جمشید (16 دی، 1385)
شابک: 964-8645-23-X

 

آموزش تمبک

آموزش تمبک

محمد اسماعیلی، سیامک بنایی
قیمت پشت جلد:     16000 ریال

مشخصات این کتاب تمبک :
تعداد صفحه: 80
نشر: ماهور (1382)

 

کتاب های تنبک

 

آموزش تمبک
حسین تهرانی، هوشنگ ظریف، مصطفی کمال پور تراب، فرهاد فخرالدینی، حسین دهلوی (به اهتمام)
قیمت پشت جلد:     140000 ریال

مشخصات این کتاب تمبک :
تعداد صفحه: 136
نشر: ماهور (17 دی، 1392)
شابک: 978-964-6409-19-4

 

آموزش تنبک

رستاخیز تمبک

محمدصالح زمانی
قیمت پشت جلد:     15000 ریال

مشخصات این کتاب تمبک :
تعداد صفحه: 76
نشر: چنگ (1381)
شابک: 964-6341-78-0

 

کتاب های تمبک نوازی

تنبک نوازی نوین

محمد اخوان
قیمت پشت جلد:     38000 ریال

مشخصات این کتاب تنبک :
تعداد صفحه: 304
نشر: آرویج (1382)
شابک: 964-8091-14-5

 

کتاب های تنبک نوازی

 

کتاب آموزش مقدماتی تنبک

محمدحسین عقاب
قیمت پشت جلد:     26000 ریال

مشخصات این کتاب تنبک :
تعداد صفحه: 152
نشر: ودیعت (1383)
شابک: 964-7805-37-3

 

کتاب تکنیک های نوازندگی تمبک

 

قطعاتی برای تمبک
محمود رفیعیان اصفهانی
قیمت پشت جلد:     11000 ریال

مشخصات این کتاب تمبک :
تعداد صفحه: 72
نشر: رفیعیان، محمود (09 آبان، 1384)
شابک: 964-330-347-0

 

کتاب تکنیک های نوازندگی تنبک

 

شصت قطعه برای تمبک
ارژنگ کامکار
قیمت پشت جلد:     11000 ریال

مشخصات این کتاب تمبک :
تعداد صفحه: 64
نشر: هستان (1383)
شابک: 964-6965-37-7

 

تنبک

 

ارغوان ریتم: قطعاتی برای تمبک
محمدحسین عقاب
قیمت پشت جلد:     17000 ریال

مشخصات این کتاب تمبک :
تعداد صفحه: 40
نشر: شعرا (01 مرداد، 1385)
شابک: 964-94304-8-2

 

کتاب های آموزشی تمبک

 

ریتم تصنیف، 20 تصنیف برای تمبک
امیرحسین طریقت
قیمت پشت جلد:     12000 ریال

مشخصات این کتاب تمبک :
تعداد صفحه: 48
نشر: چنگ (1382)
شابک: 964-6341-83-7

 

 

تنبک نوازی

 

ضرب اصول، پانصد تلاش برای تمبک
لطف الله خسروبیک، مجتبی فاطمیان (مترجم)
قیمت پشت جلد:     20000 ریال

مشخصات این کتاب تمبک :
تعداد صفحه: 116
نشر: سورمق (1381)
شابک: 964-93260-6-5

 

آموزش تمبک و تنبک به کودکان و بچه ها

 

لطف تمبک: آموزش ریتم به کودکان به کمک شعر
لیلا حکیم الهی، حسین علیزاده (زيرنظر)، محمد حمزه (نقاش)
قیمت پشت جلد:     65000 ریال

مشخصات این کتاب تمبک :
تعداد صفحه: 138
نشر: ماهور (18 مرداد، 1385)
شابک: 964-6409-49-0

 

کتاب یادگیری تمبک

 

موسیقی دانان ایرانی، نوازندگان سنتور، قانون، تمبک، دف
پژمان اکبرزاده
قیمت پشت جلد:     20000 ریال

مشخصات این کتاب تمبک :
تعداد صفحه: 156
نشر: روشنک (1381)
شابک: 964-93867-3-4

 

آموزش تنبک نوازی

 

هزار تمرین تمبک و ریتم، فرم و جمله بندی از مقدماتی تا …
فریبرز شجاعی
قیمت پشت جلد:     200000 ریال

مشخصات این کتاب تمبک :
تعداد صفحه: 304
نشر: رهام (02 دی، 1391)
شابک: 978-600-5369-12-0

 

آموزش تنبک زدن

 

آموزش تنبک
سیروس اژدری
قیمت پشت جلد:     40000 ریال

مشخصات این کتاب تنبک :
تعداد صفحه: 210
نشر: سرود (03 مرداد، 1384)
شابک: 964-5842-90-5

 

آموزش تنبک رایگان

 

آموزش تنبک
محد میرحسینی، محسن عظیمی (ويراستار)
قیمت پشت جلد:     37000 ریال

مشخصات این کتاب تنبک :
تعداد صفحه: 54
نشر: محمد میرحسینی (22 آبان، 1390)
شابک: 978-964-06-4836-0

 

آموزش تنبک تصویری

 

مقدمات تنبک نوازی
مجید حسابی، مسعود نیرپور (خطاط)، مهرداد ادهمی (عكاس)، محمدرضا رحیمی (خطاط)
قیمت پشت جلد:     75000 ریال

مشخصات این کتاب تنبک :
تعداد صفحه: 60
نشر: حسابی، مجید (23 بهمن، 1392)
شابک: 964-06-4001-8

 

آموزش رایگان تنبک

شیوه تنبک نوازی
محمود رفیعیان اصفهانی
قیمت پشت جلد:     13000 ریال

مشخصات این کتاب تنبک :
تعداد صفحه: 96
نشر: رفیعیان، محمود (09 آبان، 1384)
شابک: 964-330-346-2

 

یادگیری تنبک

فنون تنبک نوازی
بهزاد مردانی
قیمت پشت جلد:     12000 ریال

مشخصات این کتاب تنبک :
تعداد صفحه: 48
نشر: مردانی، بهزاد (1382)
شابک: 964-06-2580-9

 

نواختن تنبک

 

روش نوین آموزش تنبک
مرتضی قاسمی، شکوفه پاریاب
قیمت پشت جلد:     30000 ریال

مشخصات این کتاب تنبک :
تعداد صفحه: 92
نشر: نقش خورشید (15 اسفند، 1385)
شابک: 978-964-9987-20-0

 

آموزش نواختن تنبک و تمبک

 

آموزش دوره ی مقدماتی تنبک نوازی
داریوش اسحاقی
قیمت پشت جلد:     50000 ریال

مشخصات این کتاب تنبک :
تعداد صفحه: 108
نشر: چنگ (05 اسفند، 1388)
شابک: 964-6341-82-9

 

نحوه نواختن تنبک و تمبک

 

ریتم آوا: گروه نوازی برای تنبک
مجید رفیعیان، منیره رفیعیان (ويراستار)
قیمت پشت جلد:     35000 ریال

مشخصات این کتاب تنبک :
تعداد صفحه: 32
نشر: صنوبر (06 آذر، 1387)
شابک: 978-964-6052-29-1

 

طریقه نواختن تنبک و تمبک

 

آموزش تنبک: برای دوره های ابتدایی و متوسطه
بهمن رجبی (تهيه و تنظيم)
قیمت پشت جلد:     200000 ریال

مشخصات این کتاب تنبک :
تعداد صفحه: 214
نشر: سرود (22 دی، 1392)
شابک: 978-964-5842-40-4

 

روش نواختن تنبک و تمبک

 

آموزش تنبک: دوره های عالی و فوق عالی
بهمن رجبی
قیمت پشت جلد:     60000 ریال

مشخصات این کتاب تنبک :
تعداد صفحه: 78
نشر: سرود (27 بهمن، 1388)
شابک: 978-964-5842-70-1

 

آموزش تمبک / تنبک به کودک

 

تنبک و کودک: پیش نیاز برای سازهای ملودیک
محمد اخوان، رضا مکتبی (تصويرگر)
قیمت پشت جلد:     40000 ریال

مشخصات این کتاب تنبک :
تعداد صفحه: 72
نشر: سروش (26 آبان، 1388)
شابک: 978-964-376-732-7

 

طرز نواختن تنبک و تمبک

 

تنبک و نگرشی به ریتم از زوایای مختلف
بهمن رجبی
قیمت پشت جلد:     100000 ریال

مشخصات این کتاب تنبک :
تعداد صفحه: 384
نشر: سرود (17 مرداد، 1389)
شابک: 978-964-5842-19-0

 

تکنیک های تمبک / تنبک

 

آموزش تنبک، برای دوره های ابتدایی و متوسطه
محمود اسلامی، رحیم یعقوب نژاد
قیمت پشت جلد:     22500 ریال

مشخصات این کتاب تنبک :
تعداد صفحه: 372
نشر: انستیتو ایز ایران (1381)
شابک: 964-7249-42-X

 

کتاب های تمبک (تنبک) بیشتر : جستجو

 

 

 معرفی ساز تمبک

 

تنبک (تمبک، دمبک، دنبک یا ضَرب) یکی از سازهای کوبه‌ای ایرانی است. این ساز پوستی، از نظر سازشناسی جزء طبل‌های جام‌شکل محسوب می‌شود که از این خانواده می‌توان به سازهای مشابه مانند داربوکا در کشورهای عربی و ترکیه و همچنین زیربغلی در افغانستان اشاره کرد.

 

 

ساز تمبک

 

 

ساختمان و اجزاء تمبک

 

بدنهٔ تنبک را در گذشته از جنس چوب، سفال و گاهی هم فلز می‌ساختند، لیکن امروزه از جنس چوب می‌سازند. تنبک از قسمت‌های زیر تشکیل شده است:

  • پوست
  • دهانهٔ بزرگ
  • تنه
  • گلویی (نفیر)
  • دهانهٔ کوچک (کالیبر)

تاریخچه ساز تنبک

 

قدمت تنبک با نام‌های پهلوی دمبلک و تنبور به پیش از اسلام می‌رسد و بنابر نظر دکتر معین دمبک صورت دگرگون‌شدهٔ همین نام است.

تنبک در چند دههٔ اخیر پیشرفت چشم‌گیری کرده و به عنوان سازی تکنواز و مستقل مطرح شده است. این پیشرفت مرهون تلاش استادان این ساز است، که در این میان نقش استاد فقید حسین تهرانی به قدری اهمیت دارد که می‌توان از او به‌عنوان پدر تنبک نوازی نوین ایران یاد کرد. بعد از مرحوم تهرانی (بهمن رجبی) با نوشتن کتاب برای دوره‌های ابتدائی، متوسط، عالی، فوق عالی فن تنبک نوازی را تکمیل کرد.

 

تمبک یا تنبک

ریشه اسمی تمبک

 

دربارهٔ وجه تسمیه این ساز، هنوز یک رای نهایی حاصل نشده‌است. بهمن رجبی معتقداست که نام این ساز در اصل تنبک بوده و تبدیل آن به تمبک به دلیل قلب حرف «ن» ساکن به «م»، قبل از حرف «ب» است؛ مثل اتفاقی که در تلفظ واژهٔ «شنبه» می‌افتد.(تنبک و نگرشی به ریتم از زوایای مختلف نوشته بهمن رجبی) اما گروهی دیگر اعتقاد دارند که صورت «تنبک» منشاء منطقی نداشته و به همین دلیل به اشتباه در میان مردم رواج یافته است. اما در نوازندگی این ساز از تکنیک‌هایی به نام‌های «تُم»، «بک»، «پلنگ» و «ریز» استفاده می‌شود. بنابراین چندان بعید نیست اگر نامگذاری «تمبک» بر اساس همین اسامی صورت گرفته باشد. از دیدگاه زبان‌شناسان واژه Tambourine که در زبان‌های اروپایی برای تمبک به کار می‌رود از واژهٔ تنبور پهلوی وام گرفته شده‌است.

 

منبع : ویکی پدیا

 

آموزش های ویدیویی تمبک

 

 

دانلود نت

 

 

سایت های آموزش تمبک

 آموزش تمبک

آموزش های ویدیویی، دانلود ویدیو و نت و …

 

تمبک

مقاله جامع

 

محصولات آموزش تمبک

 

 

مقاله های تنبک

 

… مانده برجا، وجود این ساز به عنوان یک عنصر موسیقایی در تمدن عیلام تثبیت شده است. درکتاب “هزار سال سنگینی در نوای ایرانی” تالیف رضا ترشیزی ، آمده است : _ در منظومه ساسانی “یادگار- زریران” مربوط به افسانه های پهلوانی اشکانیان نام تمبک Tumbak صراحتا ذکر شده است. _ در مقاله ای تحت عنوان “موسیقی ایران از دوران کهن و عهد هخامنشیان” به متن کتاب پهلوی “خسرو پسر قباد و غلام” مربوط به زمان ساسانیان اشاره می شود که در آن نام ساز دمبک آمده است. در همان مقاله عنوان میگردد که در تمدن عیلام سازی شبیه به تنبک را مینواختند. با اینحال می … [ادامه متن…]

… قبل از هر چیز به لرزیدن پوسته مرتعش می پردازیم. لرزیدن یک پوسته مرتعش/بررسی صوتی تیمپانی اجسام را از دیدگاه ارتعاشی می توان یک بعدی همانند سیم تار ، دوبعدی همچون– پوست تمبک و سه بعدی به مانند یک قطعه چوب و-یا بدنه تمبک فرض نمود. لرزیدن یک سیم مرتعش در حالت ایده آل خویشتن ، ارتعاشی هارمونیک است. درارتعاش سیم ، اشکال و-یا مودهای مختلف ارنعاشی دیدار- می شوند. اگر اولین شکل ارتعاشی را که دارای یک فرکانس همچون– F1 است صدای پایه و-یا هارمونیک اول بنامیم ، بقیه هارمونیکها دارای رابطه زیرند : F1 F2=2*F1 F3=3*F1 …… Fn = n*F1 در واقع هارمونیکها … [ادامه متن…]

… صدا شناسی پوسته مرتعش تمبک از قوانین اصلی پوسته مرتعش تبعیت می کند. ۲- کاسه تمبک در تغییر ساختارارتعاشی پوست نگار دارد ولیکن نه مانند تیمپانی. هرچه حجم کاسه ساز بزرگتر باشد، تاثیرارتعاش حجم هوای پشت پوست بر تغییرارتعاش پوست بیشتراست.   برخلاف تیمپانی منحنی تغییرات اشکال ارتعاشی تمبک در مادون منحنی لرزه ایده ال پوست توافق- دارد.این می تواند به دلیل عدم حذف شکل ارتعاشی (۰,۱) و کوچک بودن حجم کاسه تمبک باشد.   ۳-اشکال ارتعاشی(۰,n) و به طور کلی تمام اشکال ارتعاشی که در شروع پر انرژی بوده و سریعا محو می شوند در ساختار صدای ضربه و در بم شدگی ابتدای صدای … [ادامه متن…]

… عالم ساز ها برخورداراست؟ بعضی از مورد-های نکته- بررسی ارگانولوژیک( سازشناختی) تمبک عبارتند از : خصوصیات فیزیکی و بررسی صوتی ساز (کیفیت صوتی- محدوده ی صوتی- صدای ثابت و-یا قابل تغییر- تداوم صدای ساز – ابعاد دینامیکی صدای ساز- قابلیت های رنگ آمیزی صوتی ساز- …) شناخت دقیق ساختمان بیرونی و درونی ساز و بخش مرتعش و صدادهنده و توصیف دقیق آن ها و پیوند ساختاری اقسام- و در انتها جنبه های تزیینی ساز . خصوصیات فرا موسیقایی که رد- دهنده نگرش های مذهبی، آیینی و فرهنگی به آن می باشد. طرز ی اجرای ساز پیوند با سازهای شبیه به خویشتن … [ادامه متن…]

… کمیت تنال و زمان بندی هجاهای زبان قابل مقایسه می باشد. از طرفی سیستم تولید گفتار عملا به مانند یک ساز موسیقی، اصوات با مادون و بمی مختلف و ساختار زمانی خاصی را تولید می نماید. نتیجه چنین تشابهاتی آن است که فرهنگهای موسیقایی مختلفی از هجاهای بی معنی و-یا Vocable به عنوان نمادی بجهت شبیه سازی اصوات نغمه استعمال می کنند. آشنا ترین این روش ها استعمال از هجاهای بی معنی دو، ر، می، فا، سل، لا، سی در سلفژ نت موسیقی های نوای است. در این میان دو نظر قابل بررسی است: ۱- طبق نظر Hughes اختیار نمادها می تواند گزینشی … [ادامه متن…]

… و مصوت است. ۴- مکان تولید گفتار (Place of articulation): مکان برخورد اندام های متحرک و ثابت گفتاری به-خاطر ایجاد حروف بی صدا (Consonant) را گویند. ۵- روش تولید گفتار (Manner of articulation): وضعیت نسبی اندامهای ثابت و متحرک در ایجاد گفتار را گویند. آواهای گوناگون بر اثر حرکات گوناگون اندامهای گفتاری شکل می گیرند. در واقع تاثیر اندام های گفتاری ثابت و متحرک بر جریان هوای ششها خارج شده از حنجره انواع آواهای صدادار، صامت سایشی، انفجاری و غیره را تولید می نماید. آواهای مصوت همانند “آ”، “ای” بر اثر لرزش تارهای صوتی به هنگام خروج هوای ششها از حنجره تولید … [ادامه متن…]

… F1 هر- سه نمونه حول و حوش سیصد هرتز و فرمانت F2 حول و حوش دو هزار و سیصد هرتز نگاه-کردن می شود:   همچنانکه گفته شد، فرمانت ها اثر- دهنده توزیع بیشتر انرژی در ساختار طیف علی رغم اصطحلاک کلی انرژی می باشند. در شکل پایین می توان جدول و شکل مرتبط با فرکانس فرمانت های F1-F2 را در چند مصوت زبان انگلیسی که به-کوشش پرفسور D.B.Fry در کتاب “The physics of speech” ارائه شده است را مشاهدت نمود: در شکل بالا خط مادون مشخص کننده فرکانس فرمانت F1 و خط بالا مربوط به فرکانس فرمانت F2 در مصوت های نکته- نظر است. با … [ادامه متن…]

… “ز” کشیده تر است و-یا صامت انفجاری به مانند “ت” زمان خیلی کوتاهی دارد. در سمت چپ شکل بالا می توان طیف صامت “ت” را با ماهیت خشه ای و توزیع انرژی در محدوده فرکانسی بالا دیدن نمود. با گذشت زمان و با میراشدن فرکانس های بالاتر، فرکانس های مادون تر دوام بیشتری دارند. در سمت راست شکل طیف صامت “د” با ماهیت خشه ای کمتر از “ت” و حضور فرمانت ها (به دلیل لرزه تارهای صوتی حنجره) مشخص است. از طرفی زمان کشش صامت “ت” حدود یکصد و بیست میلی ثانیه و زمان کشش صامت “د” حدود ۹۱ میلی ثانیه است که … [ادامه متن…]

… و حین ضربه زدن به سمت لبه تنبک حرکت کنیم کاملا متوجه این تغییر خواهیم شد. با این تجربه ساده و با در نگرش گرفتن حداکثر وضوح تغییر در رنگ صدا می توان چهار ناحیه صوتی را بر بر-روی پوست تشخیص داد. تغییرات رنگ صوتی این نواحی بر بر-سر رنگ صدای تکنیکهایی که به صورت دست باز در این چهار ناحیه انجام می شوند تاثیر دارد (۳). (حتی اگر پوست در ناحیه ای گرفته شود باز تفکیک چهار ناحیه صوتی به قوت خویشتن باقی است.) این نواحی عبارتند از: ۱- ناحیه لبه ۲- ناحیه کناره ۳- ناحیه میانه ۴- ناحیه مرکز ۸- تعدادی از تکنیکها به مانند “بک میانه … [ادامه متن…]

… از میهمانان واپسین شب‌ اجرای این برنامه در اسفندماه بودند. ایشان بنا به خواهش ما، در گفتگوی کوتاهی، نظرشان را دربارهء برنامهء آن شب بیان کردند. استاد، اگر ممکن است نظرتان را دربارهء برنامهء امشب بیان کنید. آقای رجبی در تعریف خویشتن از هنر موسیقی، آن را ظریف‌ترین، حساس‌ترین و انسانی‌ترین شاخهء هنر دانستند. به نظر من، همین اظهار عقیده کافی است که روش تفکّر این‌ هنرمند را راجع به نغمه بدانیم. ایشان معتقدند که توانایی شغل تنبک نواز در این است که‌ قدرت نوازندگی را با ظرافت در آمیزد. انصافا آقای رجبی در عمل به این اعتقاد کاملا وفادارند … [ادامه متن…]

… نوازنده تنبک اکثراً از نعمت صدای خوش بهره مند بوده و معمولاً خوانندگان تصنیف و اشعار ضربی بودند( خواندن تصنیف و اشعار ضربی و آهنگی قوه تشخیص ضرب می خواهد تا در موقع خوانندگی سنگینی را از دست ندهند و به اصطلاح از ضرب خارج نشوند). در ذیل از نوازندگانی نام می بریم که در اواخر عصر قاجاریه (از زمان سلطنت ناصرالدینشاه) به بعد می زیسته و عنوان و شهرت داشته اند. آقاجان اول: آقاجان اول از استادان درجه اول نوازنده تنبک در اوائل عصر ناصرالدینشاه قاجار بود و استادان معمر کنونی او را ندیده بودند. بعد از او چون نوازنده استاد … [ادامه متن…]

… گذشته تنبک با نام های دمبلک و سپس دمبک شناخته میشد. تنبک در عصر ما پیشرفت اساسی داشته است که بخشی از آن جهت کوشش کسانی همچون– استاد حسین تهرانی است. اجزای یک ساز تمبک پوست نفیر دهانه بزرگ دهانه کوچک تنه تمبک   تنبک را از سفال و فلز نیز می توان ساخت اما چوب بیشتر از همه به عنوان عنصر اصلی رواج دارد. امروزه بیشتر تنبک ها چوبین هستند. استاد حسین تهرانی، نوازنده تنبک نواز و استاد مشهور ایرانی تمبک است. وی با اینکه در خانواده ای نه چندان مرفه بدنیا آمده بود و مشکلات مالی داشت ولیکن هرگز دست از تمبک نوازی برنداشت. … [ادامه متن…]

… می توان از ابوالحسن صبا و فرزندش معروف به رضای روانبخش و غیر اینها نام برد. رضا روانبخش:رضا روانبخش، فرزند آقاجان ، جهت استعداد و قریحه ذاتی و توجه خاص پدر در جوانی در تنبک و خواندن اشعار ضربی شهرت پیدا کرد. تنبک نیکو می نواخت و دو دانگ آواز را با ملاحت و استادی میخواند. متاسفانه دیری نپائید و در جوانی در حدود یک هزار و سیصد و بیست شمسی درگذشت. حسین تهرانی از تعلیم و طرز او بهره مند بود. حاجی خان عین الدوله: حاجی خان تربیت شده پدر خویش آقاجان اول ٬ استاد تنبک در اوائل و اواسط سلطنت ناصرالدین شاه بود. او شاگرد … [ادامه متن…]

… منجم باشی لنگرودی( پدرزن ارفع الملک استاد نوازنده تار و شاگرد ممتاز میرزا حسینقلی) بود و به همین مناسبت به کریم منجم باشی معروف گردید. ارفع الملک که علاقه و استعداد کریم را به نغمه دریافته بود، او را به نوازندگی تنبک تشویق کرد و کریم پای ساز او تنبک می نواخت و آنچه از استاد تنبک خویشتن می آموخت پای ساز ارفع الملک تمرین می کرد. رفته رفته مهارت کافی در این هنر پیدا کرد و پس از درگذشت ارفع الملک به شیراز رفت و در آن شهر مقیم گردید. کریم از نوازندگان با استعداد و سلیقه این ساز بشمار … [ادامه متن…]

… ماهر بود. میرزاعبداله خان دوامی:او از استادان معتبر و معمر و واپسین بازمانده استادان قدیم بود. در نوازندگی تنبک و شناسائی آن و معرفت به نغمات و الحان و ترکیب آن و در صحت خوانندگی آواز و تصنیف و آهنگهای ضربی و تشخیص دقایق فنی نوای و وقوف بردیف دستگاهها و تصنیف های قدیم و معمول در عصر قاجاریه نظیر و همتا نداشت. دوامی فرزند ابوالقاسم به سال ۱۳۷۰ شمسی در ده طا از توابع تفرش متولد شد و پس از تحصیلات معمول زمان در دیوان پست پایتخت به خدمات دولتی مشغول گردید. از جوانی صدائی مطبوع داشت و به نوای علاقمند بود. … [ادامه متن…]

… چنین میگوید: …تصادفا؛ یک روز در آرایشگاه نیک با مردی برخورد کردم که عینک دودی به چشمش بود و با قیافه ای جدی جوکهای شیرین میگفت. موجودی بود با قیافه ای متوسط، تمیزو شیک پوش و زبر و زرنگ و بسیار خونسرد. فرهنگ و نزاکت را هیچ وقت فراموش نمیکرد و شوخی هایش تند و زننده نبود. اولین بار که به اشخاص میرسید، عینکش را بر میداشت و میگفت: اگر می توانی یک دقیقه، به چشمان من نگاه کن و عجیب این که همه در این بازی باخته بودند، چون مشاهده در چشمان حسین با آن حالت مخصوص اشتغال ساده … [ادامه متن…]

… زیر و-یا آزاد به گونه ای که به ساز اتکا دارد. مشخصات صوتی صدادهی تکنیکهای تنبک علاوه بر بستگی به متد تولید صدا به دلیل ویژگیهای آکوستیک ساز و بخشهای مجری از پیچیدگی خاصی برخوردار است. در زیربه طور مختصر پاره ای از مشخصات صوتی تمبک ذکرمیشود: ۱- صدادهی تکنیکهای تنبک از قوانین پوسته مرتعش و لرزش محفظه داخلی تنبک تبعیت می کند. (محفظه داخلی تنبک در تغییر ساختارارتعاشی پوست طرح اساسی دارد.) ۲- تمام اشکال ارتعاشی که در شروع پر انرژی بوده و سریعا محو می شوند در ساختار صدای ضربه تکنیکها و در رنگ بم ابتدای صدای آن ها طرح دارند. (به گزارش … [ادامه متن…]

… و-یا هر شی دیگر که با دخالت دست انجام می شود. غیر مستقیم : به مانند ضربه های یک سیم فرضی که بر پشت پوست تعبیه شده و به هنگام نوازندگی مرتعش شده و به پوست ضربه می زند. ۲- مالش دادن = به مانند مالش پوست و لبه ناخن دست و-یا هر شی دیگر بر بر-سر پوست در یک امتداد مثلا طولی و-یا دایره ای. حالت خاصی از مالش دادن انگشت (یا کوبه با سر لاستیکی) تولید صدایی شبیه ناله گوزن می کند که به آن Moose Call می گویند. ۳- خراش دادن = همچون– خراش دادن پوست و چوب بدنه با-تلاش ناخن … [ادامه متن…]

… باشد. در این نوشتار سعی بر این است تا بانگاهی مختصر به مفاهیم اولیه تفکر سیستماتیک و اصول طبقه بندی از این آگاهی در برای رده بندی تکنیکهای تنبک بهره گیریم. تعاریف اولیه در پایین به ذکر اصول اولیه و تعاریف موردنیاز در طبقه بندی پرداخته میشود. لازم به ذکر است از این اصول که در-گروه بندی زیستی بیشترین بکار بردن را دارند در طبقه بندی تکنیکهای تنبک استعمال شده است. ۱- تاکسونومی: دانش طبقه بندی و نامگذاری موجودات – اشیاء و مفاهیم در اصطلاح تاکسونومی نامیده می شود. واژه Taxonomy مرکب از دو کلمه taxis به معنای ترتیب و nomos به معنای … [ادامه متن…]

… آشَنا گردید. پس از به انتها رساندن دوره ی هنر موسیقی کودکان کارل ارف پایین نظر محمد رضا درویشی (پژوهشگر نغمه نواحی ایران)، در سن ۹ سالگی شروع به یادگیری تمبک نزد مرحوم استاد ناصر فرهنگفر نمود. او این فرصت را مایه خوشبختی خویشتن می داند. در یادگیری تمبک توانست به سن ۱۷ سالگی به تکنوازی، همنوازی و آموزش ساز بپردازد. او همینطور به یادگیری قاوال (دایره ی آذری) پایین نظر لطیف طهماسبی زاده (استاد صاحب شیوه دایره) و دف در خانقاه خلیفه میرزا آقا غوثی (استاد دف خانقاهی) مبادرت ورزید و به پژوهش راجع به طبلا و ریتم های هندی پرداخت. او از همکاری … [ادامه متن…]

Posted in تمبک, کتاب های موسیقی, موسیقی, هنر and tagged .


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.