آموزش و کتاب های نی (کتاب های آموزش نی و تمرینی و کتاب نت)

کتاب های نی چاپ شده فارسی

 

کتاب های نی (کتاب های آموزش نی و تمرین)

کتاب های نی (کتاب های آموزش نی و تمرین)

روش جامع آموزش نی کاوه سروریان قیمت پشت جلد:     30000 ریال مشخصات این کتاب آموزش نی تعداد صفحه: 104 نشر: سیمین دخت (05 اردیبهشت، 1385) شابک: 964-8587-36-1     کتاب های نی مشق نی مسعود جاهد قیمت پشت جلد:     150000 ریال مشخصات این کتاب آموزش نی تعداد صفحه: 212 نشر: شلفین (07 تیر، 1390) شابک: 964-360-810-7

آموزش نی نوازی

آموزش نی نوازی

آموزش نی نوازی محمدمهدی مجیری قیمت پشت جلد:     17000 ریال مشخصات این کتاب آموزش نی تعداد صفحه: 44 نشر: چنگ (23 خرداد، 1386) شابک: 964-8538-38-7

نای هفت بند

نای هفت بند

نای هفت بند: شامل نوازندگان قدیم نی موسیقی دستگاهی ایران، بررسی کوک های نی در همنوازی، چهل تصنیف … محمدرضا زینعلی قیمت پشت جلد:     50000 ریال مشخصات این کتاب آموزش نی تعداد صفحه: 236 نشر: دانشگاه هنر (18 تیر، 1390) شابک: 978-964-6218-58-1

کتاب نت و قطعات کردی برای نی

کتاب نت و قطعات کردی برای نی

ژیله مو: گزیده ی 153 آهنگ کردی برای نی رشید حیدری (گردآورنده) قیمت پشت جلد:     40000 ریال مشخصات این کتاب آموزش نی تعداد صفحه: 100 نشر: چنگ (26 مرداد، 1387) شابک: 979-080-260-390-5

آموزش گام به گام هنر نی نوازی

آموزش گام به گام هنر نی نوازی

آموزش گام به گام هنر نی نوازی محمدحسن رهنما قیمت پشت جلد:     35000 ریال مشخصات این کتاب آموزش نی تعداد صفحه: 48 نشر: سایه گستر (04 آبان، 1390) شابک: 978-964-502-585-2

ردیف آوازهای ایرانی برای نی

ردیف آوازهای ایرانی برای نی

ردیف آوازهای ایرانی “برای نی و سازهای دیگر” منوچهر لشگری قیمت پشت جلد:     200000 ریال مشخصات این کتاب آموزش نی تعداد صفحه: 224 نشر: چنگ (15 بهمن، 1392) شابک: 964-6341-94-2

قطعه نت برای نی

قطعه نت برای نی

سیزده قطعه پیش درآمد، قابل اجرا با: نی، … بهمن فردوسی قیمت پشت جلد:     25000 ریال مشخصات این کتاب آموزش نی تعداد صفحه: 32 نشر: رهام (28 آبان، 1384) شابک: 964-5696-82-8

آموزش نی

آموزش نی

آموزش نی: برای نوآموزان و هنرجویان هنرستان موسیقی: دستور مقدماتی و آواز ابوعطا عبدالنقی افشارنیا قیمت پشت جلد:     65000 ریال مشخصات این کتاب آموزش نی تعداد صفحه: 92 نشر: دریچه (01 آذر، 1391) شابک: 978-964-5507-28-0

یکصد قطعه ی زیبا برای نی

یکصد قطعه ی زیبا برای نی

زمزمه ی باران: مجموعه ی یکصد قطعه ی زیبا برای نی و قابل استفاده برای کلیه ی سازها امیر بلالی کوچصفهانی (گردآورنده) قیمت پشت جلد:     50000 ریال مشخصات این کتاب آموزش نی تعداد صفحه: 100 نشر: سرود (23 مرداد، 1390) شابک: 978-964-06-3881-1

نی نوا

نی نوا

نی نوا (موسیقی ایران) (مجموعه مقالات) پرویز منصوری، حسین خدیوجم، مهدی برکشلی، هوشنگ استوار، علینقی وزیری، احمد عبادی، مهین تجدد، اسمائیل مهرتاش قیمت پشت جلد:     18000 ریال مشخصات این کتاب نی تعداد صفحه: 144 نشر: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان چاپ و انتشارات (11 خرداد، 1387) شابک: 978-964-422-584-0

نی مه

نی مه

نی مه کریم فائقیان، مهتاب ابراهیم زاده (مترجم)، ساعد نیک ذات (مقدمه) قیمت پشت جلد:     150000 ریال مشخصات این کتاب نی تعداد صفحه: 124 نشر: صیانت (25 اردیبهشت، 1389) شابک: 978-600-5725-22-3

کتاب های نی انگلیسی زبان آموزشی :

Ney Method – How to play the Nay flute ASIN: B0085KLZI8   جستجوی بیشتر      

 مقاله های نی

… صدای بم است. این نکته مخصوصاً در هنگام گروه نوازی بسیار محسوس است یعنی در جایی که به همراه عده ای نوازنده ی سازهای دیگر که دارای تیون ثابت می باشند، همنوازی کنیم، متوجه می شویم که اگر سازها با صدای بم ما تیون باشند صدای اوج ما از گروه زیرتر است و اگر با صدای اوج ما تیون باشند، صدای بم ما از گروه بم تر است. بخاطر جبران این عدم هماهنگی میان صدای اول و دوم باید سعی کنیم صدای بم را با شدت بیشتر و با دهانی بازتر و صدای اوج را با شدتی کمتر و با دهانی جمع … [ادامه متن…]
… و به صور مختلف بعلت ساختن سازهای بادی نکته- استعمال بشر توافق- گرفته است. ولیکن بطور کلی هر ساز بادی از دو قسمت اصلی تشکیل شده، یکی مولد صدا و دیگری لوله تشدید و-یا رزنانس. بشنوید اجرایی را از نی نوازی استاد حسن ناهید در سازهای بادی صدا و-یا در اثر برخورد ستونی از هوا به لبه تیز تیغه ای تولید می شود، همچون– تولید صدا در نی لبک و انواع نی ها و-یا صدا در اثر لرزیدن زبانه ای از جنس پوسته بیرونی نی تولید میشود، همچون– مولد صدا در سرنا و قره نی و و-یا در اثر لرزه لبهای نوازنده … [ادامه متن…]
… شصت و یک سال دارد نزد حسن کسایی، بزرگترین نوازنده نی در جهان، آموزش دیده و خویشتن در هنرستان هنر موسیقی ملی ایران هم تدریس کرده است. همینطور در سال۱۹۷۲/۱۳۵۱ از دانشگاه فلورانس در ایتالیا دکترای معماری دریافت کرده است. در ۱۹۸۴/۱۳۶۳، پس از انقلاب اسلامی، عمومی رهسپار پاریس شد. نه تنها به دلیل سیاست های غیردوستانهء دولت ایران نسبت به نوای بلکه به دلیل مهیا بودن فرصت های بهتر تحصیلی بجهت دو فرزندش در اروپا. در پاریس او در سوربن به تدریس پرداخت و و در دفتری هم-چنین به عنوان معمار به شغل ادامه داد. عمومی کارهای بسیاری را به ضبط رسانده … [ادامه متن…]
… از چند بخش‌ تشکیل‌ یافته‌ است‌: نخست‌، تنه استوانه‌ای‌ و-یا لوله‌ای‌ شکل‌ ساز که‌ آن‌ را از چوبى‌ سخت‌ همانند چوب‌ توت‌، گردو، شمشاد و-یا خیزران‌ و به‌ طول‌ سی تا چهل سانتى‌متر و قطر ۵/۱ سانتى‌متر مى‌سازند در بر-روی لوله هفت سوراخ در جلو و یک سوراخ در عقب تعبیه شده است. دوم‌، زبانه ساز که‌ دو تیغه‌ و-یا دو لبه‌ و از نى‌ است‌ و از این‌ رو به‌ نى‌ و قَمیش‌ (یا قامیش‌، لفظى‌ ترکى‌ به‌ معنای‌ نى‌) شهرت‌ دارد. بشنوید اجرایی را از بالابان آذری با تکنوازی حسین حمیدی سوم‌، پوکه فلزی‌ استوانه‌ای‌ شکل‌ کوچکى‌ که‌ یک‌ سرش‌ با خَرَک‌ … [ادامه متن…]
… و یک سوراخ در پشت نی تعبیه شده است. طول نی حدودا میان سی تا سی و سه سانتیمتر و قطر آن تقریبا ۲٫۵ سانتیمتر است. این نوع نی در اکثر مناطق ایران وجود دارد. جهت نوازندگی این نی، نوازنده آن را در وسط لبها قراد می دهد و دهان را کمی باز می کند و در آن می دمد. صدای نی اجمال مادون و بسیار درخشان است و وسعت هر یک از محدوده های بم و مادون شش نت موسیقی می باشد و برخی از نوازندگان چیره دست قادرند صدای نیم پرده بالاتر را نیز انجام کنند. ۲- نی بلند، این ساز در قدیم به نای … [ادامه متن…]
… از نی خارج نمیشد. البته بعدها نوازندگانی که از جنس خویشتن نی استعمال میکردند با تراشیدن و کم کردن ضخامت آن توانستند از نی صدایی مطلوب و شفاف تولید کنند(استاد حسن کسائی از جنس خویشتن نی به علت سری استعمال میکند) عده ای همینطور از جنس فلز مثل برنج و-یا استیل استعمال میکنند که به نظر میرسد استعمال از این جنس، بیشتر در صدای دوم و سوم(یعنی اوج و غیث) باعث زنگ دار شدن صدای نی میشود. برخی از نوازندگان نی خصوصا” در سالهای پایانی از جنس طلق های پلاستیکی استعمال میکنند. این جنس بیشتر در صدای دوم و ثالث میتواند به نوازنده … [ادامه متن…]
… و سوم، پیاده کردن گام های نغمه ایرانی به نحو مطلوب در ساز نی، از خصوصیات بارز نوازندگی مرحوم نایب اسدالله می باشد. نایب اسدالله اصفهانی  در رابطه با مهدی نوایی هم-چنین آن طور که از زندگی نامه ایشان و نقل قول از کسانی که وی را می شناختند، می توان فهمید که توانایی وی در نوازندگی نی به نسبت نیز عصران خویشتن در سطح بالایی بوده است. بشنوید اجرایی را از جواب آواز مهدی نوایی هرچند از مهدی نوایی همچنین آثار زیادی در دسترس نیست؛ اما با گوش دادن آثار معدودی که از او برجای مانده است می توان به تسلط قابل توجه … [ادامه متن…]
… استاد کسایی می داند، به توصیف چگونگی آشنایی خویشتن با استاد بی بدیل نی پرداخت. وی با تشریح خدمات فرهنگی و هنری استاد کسایی، به واپسین سی دی منتشر شده از ایشان که در آن ردیف را با نی انجام کرده اند اشاره کرد و آن را یکی از نیکوترین آثار بخاطر یادگیری نغمه ایرانی خواند و افزود: “بعد از گذشت سالیان طولانی، همچنان از این اثر و دیگر آثار استاد جاودان نی بهره برده و مطالب جدیدی را فرا می گیرم”. دکتر حسین عمومی که به تدریس در دانشگاه ارواین مشغول است، صحبت های خویشتن را با توضیحاتی راجع به تاریخ … [ادامه متن…]
… از ساز همچنین شفاف تر خواهد بود. هنگام دمیدن هوا به طور مستقیم وارد نی می شود و زبان باید بر-سر نی عهد- بگیرد. برخی نوازندگان در حین نوازندگی نی را در سمت راست دهان می گذارند و برخی در سمت چپ. اگر نی متمایل به سمت راست باشد، باید سمت راست دهان بر-روی نی باشد و سمت چپ آزاد و بالعکس. همانطور که ذکر شد هوای درون ششها باید به طور مستقیم و بی هیچ واسطه ای به درون ساز دمیده شود. استاد حسن ناهید و پیمان- گرفتن ساز در سمت چپ دهان  درآوردن صدای نی در شروع – و بعلت هنرجویان مبتدی کاری است دشوار و … [ادامه متن…]
… می گفت:” در خاندان ما بزرگترین استادان آواز و موسیقیدانهای آن عصر بودند” و پدر او از مداحان طراز اول اصفهان بود که به قول ایشان “مراسم عزاداری ما بعد از تکیه دولت تهران، با شکوه ترین عزاداری در ایران بشمار می رفت” و درس قرآن عموی او(پدر نوازنده شهیر نی) هم جزو جلسات پر رونق آن زمان بود. مجموعه این عوامل از حسین عمومی دانشمند و هنرمند صاحب ذوق و خلوصی ساخت. با اینکه پیشه اصلی استاد، قضاوت بود لاکن بنظر می رسید مهمترین دغدغه ذهنی که او را در تمام مدت عمرش مشغول به خویشتن نمود نغمه آوازی و حفظ اصالتهای آن … [ادامه متن…]
… و-یا “جفتی” می نامند. هم این ساز دارای اسامی مختلف همانند دونی، جفتی، جفته و قُمشه است. دونای دارای سابقه بسیار قدیمی است و فارابی این ساز را مزمارالمثنی و-یا مزدوج می نامد و بعضی از قدما آن را دو آهنگ می گفتند. دوزله را در بیشتر نقاط ایران می نوازند و دارای دو قسمت است: ۱- زبانه‌ها ۲- لوله های صوتی   تصویر بالا قشمه و تصویر مادون دوزله    زبانه‌ها زبانه ها که یک جفت هستند و جنسشان از نی است. این زبانه از نی باریکی ساخته می شود که قسمتی از بر-روی آن را برش داده، به طوری که از خویشتن نی جدا نشود … [ادامه متن…]
… باشد که هماهنگی میان فواصل و نت موسیقایی های ساز حفظ شده و تغییر تیون بطور یکنواخت و در تمامی فواصل ساز ایجاد شود که این امر مستلزم تسلط و مهارت نوازنده و هم دارا بودن ذهن و گوش موسیقایی قوی است و اینکه نوازنده با استعمال از تجربه خویشتن بتواند هر- موقعیت و شرایطی از یک و-یا چند شیوه ذکر شده، استعمال کند. تریل: اجرای این تکنیک با-تلاش نی با سرعت بالا ممکن است و بستگی به توانایی نوازنده،‌ در اجرای سریع این تکنیک دارد. روش ی اجرای آن به این ترتیب است که با سرعت بالا هرکدام از سوراخ … [ادامه متن…]
… بنیادی در صدای ساز به این طریق صورت نمی پذیرد. مثال دیگر را میشود در نوازندگی تار با ناخن زد که آن همینطور فقط یک رنگ صدایی خاص است و با تغییر در دو صدای نی کاملا متفاوت است. صداهای شاخص نی دو نوع است. در نی “سل کوک” (که در این مقاله جهت سهولت درک مطلب به علت نوازندگان نی، از بر-روی این نی توضیحات داده شده) صدای اول و-یا همان بم که معمولا مردم صدای نی را در این برگه می شناسند. صدای دوم و-یا همان بم لطیف است.این صدا بر بنیاد طبقه بندی ای که سابقا” به دلیل عدم وجود نت موسیقایی “سی” وجود … [ادامه متن…]
… دارای منزلت خاصی می باشد. گیاه نی نسبت به شرایط اقلیمی و خاک نقاط مختلف کره زمین دارای تنوع بسیاری است و به صور مختلف بعلت ساختن سازهای بادی نکته- استعمال بشر پیمان- گرفته است. لاکن بطور کلی هر ساز بادی از دو قسمت اصلی تشکیل شده یکی مولد صدا و دیگری لوله تشدید و-یا رزنانس. تفاوت در شکل لوله تشدید انواع نی ها خیلی کم می باشد در صورتی که مولد و سبک تولید صدا در فرهنگهای مختلف دارای انواع گوناگونی است. در سازهای بادی صدا و-یا در اثر برخورد ستونی از هوا به لبه تیز تیغه ای تولید می شود همچون– تولید … [ادامه متن…]
… اصالت نی می دانند و معتقدند اینکارنی را شبیه سازهای غربی به مانند فلوت می کند!عده ای از استادان همچنین با ایجاد این امکانات بر بر-سر نی موافقند با این شرط که این امکانات، صدا و ساختار کلی نی را تغییرندهد و معتقدند با تحقق این شرط تکمیل و استاندارد کردن نی، نه با اصالت آن تضاد و نه ارتباطی با سنت شکنی دارد زیرا در سده های قبل همانطور که تاریخ اثر- می دهد، نی به این شکل نبوده که امروزه میان نوازندگان رایج است. به هر حال ساختار کلی این ساز شبیه به نی معمولی (بدون کلید) است. با این تفاوت که … [ادامه متن…]
… صورت می توان با بررسی این چند صفحه ضبط شده، سطح نوازندگی نی را در آن زمان شناخت. استاد کسائی بطور مستقیم نتوانست، از محضر نایب استعمال کند، اما در دوره ای بسیار اجمال نزد یکی از شاگردان ایشان به نام مهدی نوایی، تمام اندوخته های نوایی را فراگرفت، این موضوع از جهتی دلیل بر استعداد فراوان کسائی و از جهتی دیگر، رد- از محدودیت و سادگی تکنیک نوازندگی نی در آن زمان میباشد. از این حیث حسن کسایی به مانند تهرانی در تنبک ، عبادی در سه تار، بهاری در کمانچه و پایور در سنتور به نوعی از نخست- شروع به ابداع تکنیک و پیاده کردن تمام … [ادامه متن…]
… به همان مقدار تیون ساز، بم می شود. نی هم از این قاعده مستثنی نیست که البته باید در نگاه داشت این نوسان تیون در نی محدود و حداکثر تا نیم پرده با حفظ کیفیت صدایی قابل تغییر است. نکته دیگر در این رابطه این است که تغییر تیون با این روش در صداهای دوم و ثالث و همچنین صدای بم انعطاف-پذیر کمی محسوس تر از صدای اول است. به این معنا که تغییر تیون در این صداها با فشار کمتری نسبت به صدای اول صورت می گیرد. ۲_ کشش لب ها: این عامل هم به مانند شدت دمیدن میتواند باعث تغییر … [ادامه متن…]
… که در واقع بسط و گسترشی است از همان موتیف ها و نغمات قسمت اول که در قالب های ریتمیک متفاوت ادامه می یابد.   به قسمتی از قطعه حکایت نی با ریتم دوضربی و ضد ضرب های نامنظم متوالی توجه کنید.   به قسمتی از قطعۀ حکایت نی با ریتم پنج ضربی توجه کنید.   در انتها قطعه مجددا در فضایی آرام و با متری کند به آخر می رسد. در این اثر هم-چنین مانند نی نوا شاهد طراحی های بسیار خوب بعلت نی و استفادۀ بهینه از تمامی قابلیت های ساز نی هستیم. همانطور که در قسمت های قبل نیز ذکر شد با توجه … [ادامه متن…]
… اقوام و طایفه های ایرانی رایج است.   انواع بوق    تنوع فرهنگی هنر موسیقی بومی و محلی ایران آنچنان زیاد است که بررسی نکات و جزئیات ساختاری هر یک از آنان نیازمند هفته ها و ماه ها تلاش و اشتغال های تحقیقی و… است. عکس شماره دو سورنا در سه اندازه  در سعی می کنیم با توجه به قدمت و پیشینه از ساز نی و سایر ساز های بادی رایج در ایران آغاز کنیم. نی و ساز های هم-چنین خانوادۀ آن بدون شک یکی از قدیمی ترین سازهایی هستند که به دست بشر ساخته شده اند و چه بسا بتوان گفت نای و ساز های بادی نیز … [ادامه متن…]
… گام بدون عیب و نقص جزء وظایف مسلم یک ساز ملودیک است) اگر هم-چنین برا ی عده ای از نوازندگان عتیقه بودن از وسیله بودن ساز مهمتر است، سازهایی قدیمی تر از نی بدون کلید هست که بر نی هفت بند متداول همینطور از روی- تاریخی پیشی می گیرد! البته نوازندگان برجسته ای چون حسن کسایی ، حسین عمومی ، عبدالنقی افشارنیا ، جمشید عندلیبی و … این رسم- را تحسین کردند؛ لاکن بعلت عدم وجود دیدگاه کلی درباره ارزشهای هنر موسیقی ، این تغییرات تا کنون به نتیجه نرسیده است. در این میان شایعاتی همینطور بوجود آمده که گذاشتن کلید بر-روی نی، این … [ادامه متن…]
… عنوان سازی که حتی در زمان تحریم هنر موسیقی بواسطه دولت ها در میان مردم حضور داشته و نکته- استعمال عهد- می گرفته نام برد، وی از جمله دلایل آن به تمبر صدا و نزدیکی آن به صدای انسان اشاره کرد. قسمت انتها برنامه به دو نوازی نی و تمبک بر پایه ساخته های استاد حسن کسایی اختصاص داشت. در این بخش فرامرز امیری، دکترعمومی را همراهی می کرد. اجرای قطعات ضربی از ساخته های استاد حسن کسایی در دستگاه ماهور بعد از یک سخنرانی نسبتا طولانی و در عین حال آموزنده که خاطرات شیرین و فراموش ناشدنی استاد بی بدیل نی … [ادامه متن…]
… انگشتان هر دو دست، اصوات حاصله را مادون و بم می کند.» وسعت صدا همینطور در این ساز کاملاً ثابت نیست و واضح است که سرناهای بزرگتر میدان صدائی بم تر از سرناهای کوچک دارند.» «سرنا سازی نه تنها محلی بلکه بسیار کهن است که در بسیاری از مناطق ایران نواخته می شود. در اشعار شعرای ایران به کرات نام “سرنا” و-یا “سورنا” و-یا “سورنای” آمده است.» «در نواحی بختیاری و دزفول سرنای کوچک معمول است. سرنای محلی معمولاً با دهل نواخته می شود.» بشنوید اجرایی را از سورنای استان گیلان   بشنوید نمونه ای را از نوازندگی با سورنا استان فارس – ایل قشقایی … [ادامه متن…]
… بینیم. در نمودار شمارۀ سه صداهای حاصله از حالات مختلف انگشت گذاری در محدودۀ غیث را می بینیم. در نمودار شمارۀ چهار صداهای حاصله از حالات مختلف انگشت گذاری در محدودۀ پس غیث را می بینیم. این نمودار ها از کتاب شیوۀ نی نوازی استاد محمد علی کیانی نژاد برداشت شده است. در نمودار شمارۀ پنج وضعیت انگشت گذاری نت موسیقی های فرعی در محدودۀ بم و اوج را مشاهدت می کنید. در نمودار شمارۀ شش وضعیت انگشت گذاری نت موسیقایی های فرعی در محدودۀ غیث را مشاهدت می کنید. در نمودار شمارۀ ۷ وضعیت انگشت گذاری نت موسیقی های فرعی در محدودۀ پس غیث را دیدن می کنید. حال … [ادامه متن…]
… حجم می‌دهد و نیز شفافیت آن را بالا می‌برد. به طوری که از مسافت‌های دور همینطور می‌توان صدای کرنا را شنید. کرناهای امروزی میان ۷۵ تا یکصد و ده سانتی متر طول دارند ولیکن کرنای هخامنشی با توجه به طول یکصد و بیست سانتی متری بخش فلزی اش، چنین به نظر می‌رسد که حدود ۱۷۰ سانتی متر طول داشته ‌است. گستره صدادهی این ساز معمولاً یک هنگام است لاکن نوازندگان چیره دست می‌توانند محدوده بیشتری را بنوازند که غالباً شامل نت‌های اصلی از قبیل شاهد، چهارم و پنجم است. پراکندگی جغرافیایی ساز کرنا (کرنای) امروزه با گذشت هزاران سال از عهد باستان، این ساز در سرزمین‌های دیگر نگاه-کردن … [ادامه متن…]
… وجود دارد. به عبارت دیگر نی گاهی بلند و-یا مختصر ساخته میشود و هم برخی از انواع نی دارای شش و-یا ۷ سوراخ و گاهی داری ۹ سوراخ میباشد. از میان انواع نی، نی هفت بند، امروزه پرکاربردترین ساز بادی در ایران میباشد. نی هفت بند دارای شش گره، شش سوراخ و ۷ بند میباشد، که پنج سوراخ آن در جلوی ساز و یکی همچنین در پشت ساز پیمان- دارد.توضیح آنکه سوراخ ششم به این علت در پشت نی عهد- دارد که بتوان با انگشت شست آن را به راحتی مهار کرد. از روی- اندازه نیز این ساز به صورتهای مختلفی، طبق الگوهایی … [ادامه متن…]
… پذیری ای در پیشه است و اسناد و مدارک مستند به وضوح اثبات کننده و گویای آن است، از طرفی حلقه های گمشده و پراکنده هم کم نیستند که با نتیجه گیری تاریخی آن نتیجه بدست امده را به وضوح به رشته تحریر در آوریم و این رشته سر دراز دارد. هرجا سخن از موسیقیست، بلافاصله ساز مربوط به آن متصور ذهن میشود و بخاطر پی بردن به قدمت آلات نوای و اثبات زمان و مکان موجودیت آن نیازمند- به سند کتبی و کتیبه های سنگی و بازیافته های پایین زمینی موجود در موزه های دنیا الزامی است و با مطالعه و پژوهش هویت … [ادامه متن…]
… موارد، می توان از چند نی همزمان در اشتغال های گروهی استعمال نمود، این ساز ها نیز می توانند ساز های کاملا هم-چنین صدا بوده و و-یا از دو و-یا چند نی متفاوت برای– اندازه و فواصل استعمال کرد.   به همنوازی نی با اجرای هنرمند ارجمند سیامک جهانگیری توجه کنید. به همنوازی شش نی در گوشۀ بختیاری در دستگاه همایون با اجرای هنرمند ارجمند محمد رسولی توجه کنید.   به قطعۀ سوز و گداز در آواز اصفهان بجهت سه نی با اجرای هنرمند ارجمند حسن کیانی نژاد توجه کنید. با این شیوه بسیاری از محدودیت های اجرایی در برخی از گوشه های نوای ایرانی کاملا برطرف می … [ادامه متن…]
… نی را تغییر داده و همچنین گاهی نوازنده بر حسب شرایط که بطور مثال ممکن است ناشی از اختلاف تیون نی با ارکستر در اثنای اجرای کنسرت باشد، مجبور شود مقدار شدت و قدرت دمیدن خویشتن را بطور کلی به علت تغییر تیون به مقدار نکته- نظر نوازنده است، افزایش و و-یا کاهش داده و و-یا لب خویشتن را بیش از حد طبیعی کشیده و و-یا جمع نماید. تمامی این راه ها تا حدی می توانند به نوازنده بعلت تغییر تیون کمک کنند. لاکن این تغییر تیون همانطور که گفته شد حداکثر تا نیم پرده (بدون افت کیفیت نوازندگی از روی- سونوریته … [ادامه متن…]
… ارکستر سازهای زهی تنظیم گردید و همانطور که ذکر گردید، در تابستان یک هزار و سیصد و شصت و دو ضبط پایانی آن به آخر رسید. ساختار اصلی اثر از همان ساختار کلی دستگاه نوا پیروی می کند و در طول اجرای اثر شاهد انگاره های ملودیک بسیاری از گوشه های مختلف دستگاه نوا هستیم. گوشه هایی همانند درآمد نوا، نیشابورک، جامه دران، نهفت، مثنوی، موسیقی و… جمشید عندلیبی  همانطور که ذکر شد این اثر در ۸ قسمت با عناوین مادون طراحی و تنظیم گردید: درآمد مثنوی هنر موسیقی یک نوای دو جامه درآن نهفت فرود رقص سماع جدای از انسجام ساختاری نغمات و تنظیم درخشان حسین علیزاده در رده ارکستر زهی، بر-سر ویژگی های اجرایی نی هم-چنین بسیار با تامل … [ادامه متن…]
… موظف به فراگیری علم ساز شناسی و ارکستراسیون می دانند. علمی که هنوز در ایران جا نیفتاده و بسیاری از آهنگسازان معاصر ما توان و دانش خویشتن را ودیون انعطاف-پذیر افزار های نت موسیقی نویسی و آهنگسازی هستند. ولیکن بسیاری از ما غافل از این هستیم که این لطیف افزار ها با تمامی قابلیت هایشان فاقد ذوق و استعداد لازم به علت خلق لحظات ناب هنری هستند. و اصل داستان و ماجرای هنر در اندیشه های یک هنرمند خلاصه می شود نه تکنولوژی های رایج در اطراف آن. حسن ناهید  به هر بر-روی به عقیدۀ نگارنده لازم است دست اندر کاران هنر موسیقی ایرانی نزدیک- ساز … [ادامه متن…]
… دیگر، نی تیون ندارد و بجهت کوک‌های مختلف سازهای متفاوت ساخته می‌شود. به طوری که Do بلندترین و Do با ۷ فاصله کوتاهترین نی هستند. تیون نی به این معناست که اگر در حالت بم اگر سوراخ پشت نی را بگیریم و بدمیم. . صدای حاصله بر بنیاد دیاپازون. هر نتی که بود آن نت موسیقایی تیون نی است. مثلآ اگر صدای نت موسیقی سل بدهد می‌گوییم این نی سل است. … [ادامه متن…]
… بوده و خویشتن به شخصاً‌ این ساز را از نزدیک ندیده ام؛ با این وجود و به فرض صحت این گفته، اضافه شدن یک نت موسیقایی به وسعت نی می تواند قابلیت نی را در گسترش دامنه رپرتوار سازی، افزایش دهد. دراین رابطه می توان گفت چنانچه راه- های ساختن نی براساس اصول علمی ساخت ساز باشد، می شود امیدوار بود در آینده سازهایی با این مشخصات و توانایی ها تولید شود. نکته مهم از بابت تولید صدای نی، این است که در صدای اول می بایست هیچگونه انقباضی در زبان وجود نداشته باشد ولیکن در صدای دوم و مشتقات آن با رعایت … [ادامه متن…]
… دوم دست راست از بر-روی سوراخ اول برداشته می شود و بقیۀ انگشت ها کماکان بر-سر سوراخ ها باقی می مانند. در این حالت صدای اصلی در محدودۀ بم، موسیقی ر می باشد در عکس پایین به وضعیت انگشتان و نوای های حاصله در محدوده های مختلف ساز نی توجه کنید. انگشت گذاری ر بم  در حالت بعدی انگشت ثالث دست راست (دست پایینی) از بر-سر سوراخ دوم برداشته می شود و در این وضعیت نوازنده قادر به تولید در صدا هر- محدوده خواهد بود با نفس و فشار هوای طبیعی در محدودۀ بم هنر موسیقی می کرن و با فشار هوای … [ادامه متن…]
… قشمه    ساز های بسیاری در نغمه نواحی و مناطق ایران وجود دارند که هر یک رنگ و صدای منحصر به فرد خویشتن را داراست و هر یک دارای ساختاری متفاوت می باشد. ساز هایی همانند سورنا، کرنا (کرنای)، مارنای، قشمه (دونی، دوزله، جفتی)، بالابان و-یا نرمه نای، نی انبان، نی لبک، سوتک، دونلی، مزمار، شاه نای، نای نرم، دونای، شمشال و… انواع بوق    بالابان و-یا نرمه نای      بشنوید اجرایی از “دونلی” استاد شیر محمد اسپندار را   بشنوید نمونه ای از صدای نی انبان بوشهر را   بشنوید نمونه ای از صدای سورنا را   بشنوید نمونه ای از صدای قشمه استاد علی آبچوری را     احتمالا نی هفت بند را بتوان نماینده … [ادامه متن…]
… بندی اصوات نی را در دو نوع صدای بم خلاصه کرد که اصوات دیگر در ادامۀ آن ها می آیند، بم (بم معمولی) و بم نرم. بشنوید اجرایی را از ترکیب اصوات بم لطیف و بم را با نی استاد موسوی بشنوید اجرایی را از محدوده غیث و اوج را با نی استاد کسایی از نگاهی دیگر چه بسا بتوان تقسیم بندی اصوات نی را به چند بخش دیگر تقسیم کرد. محدودۀ بم، محدودۀ اوج، محدودۀ غیث و محدودۀ پس غیث. بشنوید اجرایی را از محدوده بم را با نی استاد موسوی بشنوید اجرایی را از محدوده غیث و پس غیث را با نی استاد کسایی بشنوید اجرایی را … [ادامه متن…]

سایت های نی

 

آموزش نی

مقاله ها و آموزش ها

 

محصولات آموزش نی

نی

مقاله جامع

Posted in موسیقی, نی, هنر and tagged .


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.