آموزش پیانو و کتاب های پیانو (کتاب های آموزشی، تمرینی)

سایت های آموزش پیانو

 

آموزش پیانو

آموزش های رایگان ویدیویی و دانلود نت و مقاله به فارسی

دانلود کتاب های پیانو

دانلود رایگان کتاب های کیبورد و پیانو

پیانو

مقاله جامع پیانو

TabNabber

دیکشنری آکورد، فروم گفتگو برای تکنیک ها، اصلاح شناسی، درخواست های موسیقی، تبدیل کننده تبلچر گیتار به پیانو و کلکسیونی از تب های  تبدیل شده

South Carolina School of Music

انتشارات آنلاین رایگان توسط دانشگاه مدرسه موسیقی ساث کارولینا. مقاله های توسط معلمین و نوازندگان در مورد کارایی، تعلیم کیبورد و تکنولوژی و کارهای گروهی این ساز

محصولات آموزش پیانو

 

کتاب های پیانو فارسی چاپ شده

 

کتاب های پیانو

بیست قطعه پیشرفته پیانو

علیرضا شهیدی
قیمت پشت جلد:     100000 ریال

مشخصات کتاب
تعداد صفحه: 52
نشر: نصر قلم (05 اسفند، 1392)
شابک: 978-600-93737-9-6
قطع کتاب: رحلی

 

کتاب  پیانو

هارمونی روی پیانو

رجینالد هانت، فتانه نادری، محمدحسین حمیدی (مترجم)
قیمت پشت جلد:     60000 ریال

مشخصات کتاب
تعداد صفحه: 180
نشر: دانشگاه هنر (28 بهمن، 1391)
شابک: 978-964-6218-89-5

 

کتاب آموزش پیانو

متد پایه برای پیانو

مایکل آرون، پویا رضوی (مترجم)
قیمت پشت جلد:     40000 ریال

مشخصات کتاب
تعداد صفحه: 64
نشر: گلبن (29 مرداد، 1390)
شابک: 964-7096-48-8
قطع کتاب: رحلی

 

کتاب های آموزش پیانو

آموزش آسان پیانو

جان تامپسون، حسن مفیدی (مترجم)
قیمت پشت جلد:     15000 ریال

مشخصات کتاب
تعداد صفحه: 40
نشر: پارت (24 مهر، 1386)
شابک: 964-5664-30-6
قطع کتاب: بیاضی

 

کتاب بیر

 

بیر: آموزش ابتدایی پیانو

فردیناندپیر بیر، مرتضی سرآبادانی (مترجم)
قیمت پشت جلد:     45000 ریال

مشخصات کتاب
تعداد صفحه: 88
نشر: چندگاه (11 اسفند، 1389)
شابک: 964-7383-09-6
قطع کتاب: رحلی

 

کتاب آموزش بیر

آموزش مقدماتی پیانو

فردیناند بیر، فربد سراج (مترجم)
قیمت پشت جلد:     80000 ریال

مشخصات کتاب
تعداد صفحه: 88
نشر: رهام (18 تیر، 1391)
شابک: 978-600-5369-11-3
قطع کتاب: رحلی

 

 

آموزش تمرین پیانو

آوای پیانو

پیمان جوکار، پیمان عدالتی (تصويرگر)
قیمت پشت جلد:     120000 ریال

مشخصات کتاب
تعداد صفحه: 60
نشر: چندگاه (12 بهمن، 1392)
شابک: 964-7383-01-0
قطع کتاب: رحلی

 

آموزش پیانو

سرگذشت پیانو

هارولد شوئنبرگ، پرتو اشراق (مترجم)
قیمت پشت جلد:     185000 ریال

مشخصات کتاب
تعداد صفحه: 646
نشر: ناهید (1386)
شابک: 978-964-6205-39-0
قطع کتاب: وزیری

 

 

نوازندگی پیانو

نوازندگی پیانو

جوزف هوفمان، رضا معالجی (مترجم)
قیمت پشت جلد:     37000 ریال

مشخصات کتاب
تعداد صفحه: 204
نشر: پیک فرهنگ (1381)
شابک: 964-6188-97-4

 

 

اصول بنیادی در نواختن پیانو

اصول بنیادی در نواختن پیانو

جوزف لوین، علی ادیب راد (مترجم)، رزیتا لوین (مقدمه)

قیمت پشت جلد:     30000 ریال

مشخصات کتاب
تعداد صفحه: 80
نشر: افکار (01 بهمن، 1386)
شابک: 978-964-7858-54-0
قطع کتاب: رقعی

 

قطعات موتسارت برای پیانو

 

ولفگانگ آمادیوس موتسارت، منصوره گرگین زاده (مترجم)
قیمت پشت جلد:     170000 ریال

مشخصات کتاب
تعداد صفحه: 184
نشر: سرود (04 آبان، 1392)
شابک: 978-964-5842-17-6
قطع کتاب: رحلی

 

 

25 مینیاتور برای پیانو

25 مینیاتور برای پیانو

فرهاد دهخدا
قیمت پشت جلد:     15000 ریال

مشخصات کتاب
تعداد صفحه: 56
نشر: چنگ (22 فروردین، 1383)
شابک: 964-6341-46-2

 

کتاب موسیقی برای پیانو

موسیقی برای پیانو، آثاری از علیرضا مشایخی برای پیانو

علیرضا مشایخی
قیمت پشت جلد:     15000 ریال

مشخصات کتاب
تعداد صفحه: 92
نشر: دانشگاه تهران، موسسه انتشارات و چاپ (1381)
شابک: 964-03-3730-7

 

کتاب 70 قطعه کوتاه برای پیانو

70 قطعه کوتاه برای پیانو

فرهاد دهخدا، امیر صراف (ويراستار)
قیمت پشت جلد:     25000 ریال

مشخصات کتاب
تعداد صفحه: 92
نشر: ماهور (07 آذر، 1385)
شابک: 964-8772-08-8

 

کتاب گام و آرپژ برای پیانو

گام و آرپژ برای پیانو

شیرینسکایا، دلبر حکیم آوا (مترجم)، میربابا میررحیم (مترجم)
قیمت پشت جلد:     30000 ریال

مشخصات کتاب
تعداد صفحه: 112
نشر: چنگ (28 آذر، 1386)
شابک: M-802603-39-4

 

بیر برای پیانو

بیر برای پیانو

فردیناندپیر بیر، واحدتحقیق وپژوهش موسیقی انتشارات چنگ (مترجم)، علی برلیانی (به اهتمام)

قیمت پشت جلد:     50000 ریال

مشخصات کتاب
تعداد صفحه: 106
نشر: چنگ (27 مهر، 1389)
شابک: 964-6341-16-0

 

کتاب نت برای پیانو

پاییز طلایی

فریبرز لاچینی
قیمت پشت جلد:     100000 ریال

مشخصات کتاب
تعداد صفحه: 64
نشر: سرود (26 شهریور، 1392)
شابک: 978-964-5842-13-8

 

8 قطعه برای پیانو

سکوت: 8 قطعه برای پیانو

امیر پایدارثانی
قیمت پشت جلد:     15000 ریال

مشخصات کتاب
تعداد صفحه: 40
نشر: پایدارثانی، امیر (20 تیر، 1384)
شابک: 964-06-6339-5

 

60 تمرین در تکنیک پیانو

 

60 تمرین در تکنیک پیانو
شارل لویی هانون، علی برلیانی (به اهتمام)
قیمت پشت جلد:     60000 ریال

مشخصات کتاب
تعداد صفحه: 120
نشر: چنگ (0000)
شابک: 964-6341-18-7

 

کتاب تمرین های هارمونی با پیانو

 

تمرین های هارمونی با پیانو
مسعود ابراهیمی (مترجم)
قیمت پشت جلد:     80000 ریال

مشخصات کتاب
تعداد صفحه: 332
نشر: هم آواز (17 خرداد، 1389)
شابک: 978-600-91377-0-1

 

کوتاه ترین راه در نوازندگی پیانو

والتر گزه کین، کارل لایمر، محسن الهامیان (مترجم)، طاهره ایرانی (ويراستار)
قیمت پشت جلد:     39000 ریال

مشخصات کتاب
تعداد صفحه: 244
نشر: سوره مهر (12 اردیبهشت، 1390)
شابک: 978-964-471-664-5
قطع کتاب: رقعی

 

موزارت، نوزده اثر برای پیانو

ولفگانگ آمادیوس موتسارت
قیمت پشت جلد:     20000 ریال

مشخصات کتاب
تعداد صفحه: 128
نشر: رهام (1383)
شابک: 964-5696-70-4

 

آموزش پیانو به روش سوزوکی

آموزش پیانو به روش سوزوکی

شینچی سوزوکی، رضا طاهری (مترجم)
قیمت پشت جلد:     60000 ریال

مشخصات کتاب
تعداد صفحه: 68
نشر: زهره وند (25 مرداد، 1391)
شابک: 978-600-5045-56-7

 

متد مقدماتی آموزش پیانو

بیر: اپوس 101: متد مقدماتی آموزش پیانو
فردیناندپیر بیر، محمدرضا گرگین زاده (مترجم)
قیمت پشت جلد:     80000 ریال

مشخصات کتاب
تعداد صفحه: 88
نشر: سرود (27 اسفند، 1392)
شابک: 978-964-5842-35-0

 

22 منتخب آثار یانی برای پیانو

22 منتخب آثار یانی برای پیانو
قیمت پشت جلد:     35000 ریال

مشخصات کتاب
تعداد صفحه: 136
نشر: مرکب سپید (18 شهریور، 1386)
شابک: M-9014502-1-9

 

هارمنی بر روی شستی های پیانو

هارمنی بر روی شستی های پیانو
کارلو پدرون، مصطفی کمال پورتراب (مترجم)
قیمت پشت جلد:     50000 ریال

مشخصات کتاب
تعداد صفحه: 208
نشر: چنگ (03 اردیبهشت، 1386)
شابک: 964-8538-41-7

 

گام، آرپژ و آکوردهای شکسته برای پیانو

گام، آرپژ و آکوردهای شکسته برای پیانو
اسکار برینگر، توماس دانهیل، محمدرضا گرگین زاده (مترجم)
قیمت پشت جلد:     60000 ریال

مشخصات کتاب
تعداد صفحه: 74
نشر: سرود (10 مهر، 1391)
شابک: 978-964-5842-01-5

 

 

کتاب های پیانو انگلیسی زبان آموزشی :

 

Piano Time 1

ISBN-10: 0193727846

 

Thompson’s Easiest Piano Course

ISBN-10: 0711954291
Piano Scales & Broken Chords, Grade 1

ISBN-10: 1860969135

جستجوی بیشتر

 

 

من عاشق پیانو هستم

 

من عاشق پیانو هستم

عاشق این هستم که انگشتانم روی کلاویه ها حرکت کنند

این جمله قسمتی از آهنگ I Love a Piano است که اروینگ برلین آن را در سال ١٩١۵ اجرا کرد و بدون شک، خیلی از افراد دقیقآ همین احساس را درباره ی پیانو داشته و دارند. 10 سال یبش که این آهنگ ساخته شد، پیانو در اوج محبوبیت بود و همه فکر می کردند داشتن پیانو در خانه و نواختن آن از نان شب هم واجب تر است. هنوز هم پیانو همین محبوبیت را دارد و من و فیلی از افراد دیگر همچنان عاشق پیانو هستیم. یبانو همیشه ساز محبوبی ست و تعداد افرادی که این ساز و نوازندگی آن را دوست دارند روز به روز بیشتر می شود. پیانو در عین این که به خاطر کیفیت اش ارزشمند است، همواره با پیشرفت های تکنولوژی روز نیز هماهنگ می شود.

این آموزش های پیانو به شما کمک خواهد کرد کهه متوجه شوید چرا پیانو ساز ویژه ای ست و برای یادگیری آن چه چیزهایی لازم دارید. شاید به این نتیجه برسید که دانسته هایتان درباره ی موسیقی خیلی بیشتر از آن چیزی است که خودتان فکر می کردید؟ حتی اگر مبتدی باشید.

 

پیانو از چه رو سازی منحصر به فرد به شمار می آید؟

پیانو زدن شامل این مراحل موسیقایی پایه است:

نواختن نت ها و ملودی های مختلف

نواختن دینامیک  یا (نوانسهای مختلف) بلندی و آهستگی نسبی اصوات

اما نواختن پیانو از بسیاری جهات با دیگر سازها تفاوت ذارد. همچنین پیانو ویژگی های بسیاری دارد که آن را به سازی ایده آل برای یادگیری و درک موسیقی تبدیل کرده است.

کنترل شدت صدای نت ها

 

مقاله های پیانو

… که در سازهای مشابه قبلی، شدت صدای حاصل از فشرده‌شدن یک کلاویه، مستقل از شدت ضربهٔ واردشده بر کلید، مقداری ثابت بود، لاکن در ساز پیانو نوازنده قادر بود با ملایم ضربه‌زدن به کلیدها صدایی نرم‌تر ایجاد کند، و-یا با ضربات محکم‌تر صدایی درشت‌تر با ساز کلیدی پیانو تولید کند. همین ویژگی باعث شد که به سرعت ساز پیانو نکته- توجه آهنگسازان قرن هجدهم میلادی عهد- بگیرد. نام‌گذاری[ویرایش] نام کامل ساز پیانو، ساز پیانو فورته (Pianoforte) می‌باشد، که از دو قسمت ساز کلیدی پیانو به معنی ملایم و فورته به معنی با صدای بلند (رسا) تشکیل شده‌است، و به خوبی منعکس کنندهٔ توانایی این ساز در تولید شدت‌های گوناگون … [ادامه متن…]
… و سه را بر بر-سر E و چهار را بر بر-روی F و پنج را بر بر-روی G عهد- دهید. این به عنوان الگو و پترن حرکت به جلو شناخته می شود.     چهار نت موسیقایی های C-D-E-F-G را با همین مکان انگشت های فعلی بنوازید.     پنج انگشت اول را به راست ببرید و باقی انگشتان را وقتی انگشت پنجم، نت موسیقی G را می فشارد، رها کنید.   شش انگشت اول را بر پایین انگشت پنجم بخاطر فشردن کلید بعدی نت موسیقایی A فشار دهید.     هفت ترتیب پنج انگشت را که قبلا رد- داده شد تکرار کنید و در نتیجه انگشت دوم، B و … [ادامه متن…]
… که این صدا مربوط به یک خانم است و و-یا یک آقا و و-یا یک ساز زهی است و و-یا بادی و … نوانس : نوانس و-یا دینامیک سدا همان شدت و ضعف صداست. (مثال در پادکست درس کاملا توضیح داده شده است) هفت نت موسیقایی نوای : گوئیدو د آرتسو(Guido d Arezzo), کشیش فرانسوی الاصل ساکن ایتالیا در قرن یازده میلادی بعلت سهولت یادگیری شاگردان  , حروف اول هر مصرع از سرود کلیسایی پایین را بخاطر کمک در بسبب سپردن صداهای هنر موسیقی اختیار کرد. Ut queant Laxis resonare fibris Mitra gestorum famuli tuorom Solve poluti Labireatum sancte johannes از این به بعد این حروف … [ادامه متن…]
… بجهت نتها وجود دارد که هر کدام اثر- دهنده مقدار کشش و امتداد هر صدا(نت) می باشد. همانطور که می دانیم نت موسیقایی ها همیشه به یک اندازه کشیده نمی شوند بعضی طولانی و بعضی اجمال هستن براي تعیین کردن این که هر نت موسیقی چقدر باید کشیده شود از شکل هاي مختلفی براي نت موسیقی ها استعمال می کنیم که با ایشان- آشنا می شویم. به تصویر پایین توجه کنید و اسم ها را جهت بسپارید. مرکز هنر موسیقی سدا … [ادامه متن…]
… حتی نتها را همینطور نمی شناسم. آیا لازم است از فعلا پیش یک معلم گرانقیمت بروم و و-یا اینکه فعلاً بخاطر شروع یک معلم ارزانتر همینطور کفایت می کند؟ اگر به هنر موسیقی بعلت پر کردن اوقات فراغت خویشتن می نگرید و می خواهید تنها اطلاعاتی در این زمینه بدست آورید ، یک معلم ارزان قیمت به علت شما کافیست ؛ لاکن اگر آرزو دارید تا زندگی شما بعد هنر موسیقی به خویشتن بگیرد ، بهتر است نزد معلمی با کلاس بالاتر بروید. اینکه « بواسطه شروع ، این و-یا آن معلم کافیست » اشتباه بزرگی است. شما درباره آرشیتکتی که بگوید … [ادامه متن…]
… به گوش شنونده برساند. نگران پایه آکورد نباشید چرا که نوازنده باس عمومآ در ضرب اول هر میزان و-یا حداکثر هر دو میزان در میان پایه آکورد را می زند و نت موسیقایی پایه لازم را به هارمونی انتقال داده و دریافت- آکورد را پدید می آورد. در اینجا به منظور جلوگیری تداخل آکورد ساز کلیدی پیانو با خطوط که نوازنده باس انجام می کند، نه تنها از گرفتن پایه آکورد خودداری می شود، بلکه تا حد ممکن آکورد را در قسمت های بالایی کیبرد نواخته می نوازیم. لاکن چه بسا تعجب کنید که مثلآ چرا در آکورد CMaj7 میزان سوم، نه تنها … [ادامه متن…]
… وجود دارد که در آن ها آهنگ های بسیار ساده ای تعبیه شده است. آهنگ های ابتدایی تنها از چند نت موسیقایی استعمال می کنند و به تدریج در آهنگ های پیشرفته تر از کلیه نت موسیقایی های ساز کلیدی پیانو استعمال می شود. هر دو سبک مزایای خاص خویشتن را دارا هستند اگر مطمئن نیستید، در پیوند با هر دو راه- با استادتان و شاگردانی که قبلا این متدها را تجربه کرده اند، صحبت کنید؛ پس از آن هر روشی را که مناسب تر یافتید، برگزینید. امروزه در کشور ما در بیشتر آموزشگاهها تکیه بر همین راه- جا افتاده تر است. مکان آموزش راحتی و آرامش- شما هنگام … [ادامه متن…]
… طول اجرای قطعه فعال شوند برخلاف اجرای تمرین های تکنیکی که بصورت موضعی بر-سر قسمتهای خاصی از بازو، مچ دست و-یا انگشتان شغل می کنند. دو عدم تمرکز و نداشتن اطمینان از اجرای قطعات را جدی بگیرید. تنها با برطرف کردن آنهاست که قادرید خلاقیت و نوآوری خویشتن در نوازندگی را پرورش داده آنرا به نمایش در آورید. یک نوازنده تا زمانی که به توانایی اش اطمینان کامل نداشته باشد، انعطاف پذیری لازم را هنگام انجام ندارد و علاوه بر استرس هنگام انجام به مرور زمان دچار ملال زدگی می گردد. سه همانند یک خواننده که روزانه طنین صدا و … [ادامه متن…]
… را از-درون چوب ساز پیانو بیرون می کشد. این مشکل بسیار بزرگی است چرا که بسیاری از قسمتهای ساز کیبوردی پیانو ساخته شده از چوب است. وقتی بخاری در طول شب خاموش است، رطوبت بالا می رود، وقتی که مجدد در روز روشن می شود، رطوبت مجدد زیر می آید. این تغییرات در رطوبت باعث انقباض و انبساط در چوب شده و صدای پیانوی شما را عوض می کند. به مرور، مشکلاتی مثل اشکالات در پیچهای کوک، صغحه صدای ترکدار، بریدج چند تکه شده، چکشهای لق و از کلیدهای جدا شده میتواند رخ دهد! سیستم گرمایشی باعث ایجاد ترک در صفحه صدا می شود … [ادامه متن…]
… بواسطه یک فرد حرفه ای و روزانه بیش از 3-4 هنگام- استعمال میشود و و-یا کاربری آن همانند ساز کیبوردی پیانو یک آموزشگاه است، ممکن است لازم باشد بیش از چهار بار درسال به تیون شود چرا که استعمال زیاد از ساز کلیدی پیانو بخصوص در فصولی که رطوبت هوا زیاد است به شدت بر بر-سر تیون ساز کیبوردی پیانو تاثیر می گذارد. آیا با تیون نکردن ساز پیانو مشکلی بخاطر ساز بوجود می آید؟ یک ورزشکار هنگامی که به علت مدت زیاد ورزش نکند دیگر نمی تواند خیلی سریع به اندازه اولیه خویشتن باز گردد و لازم است که بسبب مدتی از ورزشهای روش شروع کند تا نهایتآ به … [ادامه متن…]
… این ساز را با یک ساز استاندارد بخوبی تشخیص می دهد. با توجه به کیفیت مواد و قطعاتی که در ساخت ساز کلیدی پیانو بهره بردای می شود هر چند مدت یکبار باید ساز را تیون کرد. گذشت زمان اغلب باعث می شود که تیون انواع سازهای زهی بیفتد و برخی از سیم ها مادون تر از آنچه باید نوسان کنند، و نتیجتآ نت موسیقایی بم تری را تولید کنند. ساز پیانو همچنین از این قاعده مستثنا نیست و پیچیدگی های بیشتری دارد، چرا که تقریبا” به غیر از یک اکتاو مادون پیانو، هر کلاویه در سایر اکتاوها از دو و-یا سه سیم تشکیل شده است … [ادامه متن…]
… کیفی این پوشش محافظ خواهند شد. مشکل دیگر پولیش کردن بخصوص جهت سازهایی که روکش چوب دارند پلی استر نیستند آن است که صاحب ساز در طول زمان از مواد مختلف بجهت پولیش ساز خویشتن استعمال می کند. این موضوع خویشتن می تواند بجهت ناسازگاری رفتاری این مواد، بجهت بدنه ساز مشکل ایجاد کند. سازندگان ساز کلیدی پیانو معمولآ اصرار دارند که آنقدر از ساز کیبوردی پیانو باید استعمال کرد تا بدنه آن نیاز به “بازسازی” داشته باشد که در آنصورت باید به نمایندگی های مجاز شرکت سازنده مراجعه کرد. چرا که تنها ایشان- هستند که می دانند این ساز با چه مواد … [ادامه متن…]
… کمک کنند. بنابراین اگر مکان زندگی شما اصولآ گرد و خاک زیادی دارد از باز گذاردن در ساز کلیدی پیانو (چه از نوع بزرگ چه از نوع دیواری) خودداری کنید. چنانچه اصرار دارید که ساز کیبوردی پیانو بزرگ (رویال) شما درب باز داشته باشد از پوششهای مخصوصی که به بر-سر سیمها می کشند استعمال کنید.   به چه نحو ساز پیانو را تمیز کنیم؟ همانطور که احتمالآ دیده اید نیکوترین پارچه بجهت تمیز کرده ساز کیبوردی پیانو پارچه های زرد رنگی است که اغلب با پیانوهای نو به شما تحویل می شود. این پارچه ها که انعطاف-پذیر هستند حاوی برخی مواد شیمیایی هستند که به سادگی به هنگام برخورد با سطح بیرونی ساز موسیقی پیانو … [ادامه متن…]
… از آنان به هنگام نوازندگی ساز از حالت سکون خارج می شوند و حول محورهایی حرکت گردشی و-یا طولی می کنند و با برخی قسمتهای دیگر درگیر می شوند، در بعضی از نکته-های به اصطکاک نیاز است و در بعضی از مورد-های این عامل حالت مزاحمت دارد. بنابراین دیدار- می کنید جهت ساخت چنین سیستم پیچیده ای باید از ابزار و مواد اولیه مناسب استعمال شود. در ساخت اکشن اغلب پیانوهای بسیار مرغوب – از مواد اولیه ای چون چوب، فلز (بصورت قطعات کوچک)، نمد و و-یا پارچه های پشمی و انواع چسب چوب استعمال می شود و بندرت در ایشان- … [ادامه متن…]
… خریدن یک ساز موسیقی پیانو – بخصوص دست دوم – تا چه اندازه می تواند یک شغل کارشناسی باشد و آنچه ما در اینجا توضیح می دهیم صرفآ بسبب آشنایی شما با این ساز و فرا گیری اصول اولیه شناخت ساز است.اکشن ساز کلیدی پیانو رویالوظیفه اکشن یک اکشن خوب وظیفه ترجمه و انتقال دقیق دریافت- نوازنده به سیم ها را دارد. اکشن خوب و سالم باید نوانس هایی (منظور از Nuance ظرافتهای انجام است) را که نوازنده انجام می کند بخوبی تشخیص داده و آنرا به سیم های ساز کلیدی پیانو منتقل کند. چند لحظه فکر کنید و ساز موسیقی پیانو را با انواع سازهایی … [ادامه متن…]
… می شود. ولی در اغلب ساز کلیدی پیانو های دیگر انتقال نیرو تویط میله هایی چوبی و-یا فلزی صورت می گیرد. بخصوص هنگامی که تمام این میله ها فلزی باشد این صدا می تواند بیشتر بروز کند. بسیاری از سازندگان میله های انتقال را یکی درمیان چوب و فلز می گیرند تا هنگام پیشه تولید صدا نکنند که این خویشتن مزیتی در سیستم انتفال نیروی پدال است. نکته مهم دیگری که می تواند بعنوان یک مزیت مطرح شود، استعمال از مفصل به هنگام اتصال میله های انتقال دهنده نیروی پدال است. اگر از مفصل جهت نقاط وصل استعمال شده باشد، نه تنها تولید صدا … [ادامه متن…]
… پنجاه درصد بسته به تعدادی که وارد می کنند، تخفیف می گیرند. بنابراین طبیعی است که به هنگام سفارش یک ساز نو در شرایط خاص و با پافشاری خریدار تخفیفی همینطور داده شود. ولیکن موضوع خریدن بواسطه سازهای دست دوم کاملآ متفاوت است. چنانچه مراقب باشید که کلاه بزرگی سر شما نگذارند! حداکثر با تفاوت قیمت دویست ، سیصد هزار واحد-پولی-تومان می توانید یک ساز 4-5 میلیونی را حتی پس از ماه ها استعمال بفروش برسانید.   بنابراین تصمیم با شما است. می خواهید با خیال راحت ساز نو بخرید که به امکان زیاد فروشنده آنرا یکسال گارانتی می کند، و-یا ساز دست … [ادامه متن…]
… نمایند بدون اینکه وقت بیش از یک هنگام- بواسطه تکنیک اختصاص دهند برنامه ریزی میکنند. در اینجا باید از کتابی به نام Pianoforte Technique on an Hour a Day از Geoffrey Tankard نام برد که با توجه به پیشنهادات و راه- های تمرینی ارائه شده، پیانیست ها میتوانند با تمرکز بیشتری تمرینات خویشتن را در باره زمانی مختصر انجام دهند. تمرینات تکنیکی از این نوع به علت پیانیست ها واقعا لازم است آنهم در دوره ای که نوازندگان حرفه ای بسیاری وجود دارند، داشتن تکنیک بالا یک مزیت محسوب میشود. چه بسا تشبیه یک نوازنده به ورزشکار و تمریناتی که باید جهت حرفه ای … [ادامه متن…]
… جلب کند. طبیعی است که زیبایی و آراستگی ظاهری ساز می تواند انگیزه شما بواسطه تمرین بیشتر را موجب شود. ولیکن اگر بودجه کافی در انتخاب ندارید؛ به شدت به شما توصیه می شود فریب ظاهر ساز را نخورید و به صدا و ویژگیهای مکانیکی آن دقت کنید. صدای ساز موسیقی پیانو عمومآ کیفیت صدای ساز کلیدی پیانو بخاطر افرادی که با این ساز آشنایی بیشتری دارند بعنوان یک شاخص گزینش- مطرح است. این موضوع کاملآ سلیقه ای است، هرچند برخی از سبکهای خاص نغمه با برخی صداها بیشتر مانوس است. به عنوان مثال هنگامی که می خواهید یک نغمه آرام و رمانتیک انجام کنید طبیعتآ … [ادامه متن…]
… تمرین نوازندگی خویشتن بپردازید، بدون آنکه موجب آزار افراد خانواده و-یا همسایگان شوید. از دیگر مزایای این سازها آن است که انواع مرغوب آن ها معمولآ دارای نمونه صدای (Sample / Font) نیکوترین پیانوهای موجود دنیا هستند. بنابراین شما می توانید با خریدن یک ساز دیجیتال از صدای احسن ترین پیانوها استعمال کنید. این نکته بسیار مهم است چرا که روش های خاص هنر موسیقی معمولآ گونه های متفاوت رنگ صدا را می طلبد ممکن است شما در جایی نیاز به یک صدای گرم و مهربان داشته باشید و در نحوه نوای دیگر صدایی تیز و شفاف. این پیانوها معمولآ دارای بانک صوتی گسترده تری … [ادامه متن…]
… حدود دویست دویست و پانزده سانتیمتر پیانوهای بزرگ را با نام Artist می شناسند که هنرمندان در اجراها از ایشان- استعمال می کنند. طول سیم بلند، صفحه صدای وسیع و جعبه بزرگ از جمله ویژگی های این پیانوها است که به آن توانایی تولید حجم صدای بالا می دهد. با توجه به ابعاد این رنج از پیانوهای بزرگ (رویال) از ایشان- معمولآ بعنوان پیانوهای خاص در مدرسه-ها موسیقی، استودیوهای ضبط، سالن های کوچک و متوسط کنسرت و … استعمال می شود. بزرگترین سایز پیانوهای بزرگ (رویال) ممکن است تا دویست و هفتاد و پنج سانتیمتر همینطور طول داشته باشند که معمولآ جز در اجراهای بسیار جدی نغمه … [ادامه متن…]
… هنرآموز فراتر همینطور می برد. بگونه ای که به غیر از او، پدر، مادر، خواهر، برادر و حتی گاهی بسیاری از اقوام درجه دو خانواده و دوست و آشنا همینطور به هنگام خریدن ساز پیانو به نوعی درگیر این پروژه می شوند. هرچند در نگاه داشتیم در-باقی مجموعه مطالبی که راجع به ساز کلیدی پیانو تهیه میکنیم به بررسی ساختمان داخلی و شیوه عملکرد قسمت های مختلف آن بپردازیم، ولی نظر به علاقه دوستان تصمیم گرفته شد تا قبل از پرداختن به این موضوع، طی چند نوشته راجع به چگونگی گزینش- ساز موسیقی پیانو صحبت کنیم. بیایید اول- صحبتی راجع به انواع ساز کلیدی پیانو داشته باشیم. ساز موسیقی پیانو … [ادامه متن…]
… مستقل از شدت ضربهٔ واردشده بر کلید، مقداری ثابت بود، ولی در ساز پیانو نوازنده قادر بود با ملایم ضربه‌زدن به کلیدها صدایی نرم‌تر ایجاد کند، و-یا با ضربات محکم‌تر صدایی درشت‌تر با ساز کیبوردی پیانو تولید کند. همین ویژگی باعث شد که به سرعت ساز کیبوردی پیانو نکته- توجه آهنگسازان قرن هجدهم میلادی عهد- بگیرد. نام‌گذاری نام کامل ساز پیانو، ساز کلیدی پیانو فورته (Pianoforte) میباشد، که از دو قسمت ساز پیانو به معنی ملایم و فورته به معنی قوی تشکیل شده‌است، و به خوبی منعکس کنندهٔ توانایی این ساز در تولید شدت‌های گوناگون می‌باشد. پیانوهای اولیه ابعاد بزرگ، و شکل خاصی داشتند. آن‌چه که در اصطلاح به آن پیانوی … [ادامه متن…]
… هاي دقيق و استاندارد خواهند شد، که به اين شغل Tuning گفته میشه. ولیکن مبحث ديگه ای که کمتر کسي از اون خبر داره بحث Voicing يک پيانو هست. موثر ترين عاملي که صداي پيانو رو درست ميکنه چکش هستش. ميدونيد که سر چکش هاي پيانو از نمد فشرده ساخته شده و کافي است که نمد يک چکش نرمتز از يکي ديگه باشه اونوقت با کمال تاسف صداي اون دو نت موسیقی حتي اگر فوق العاده خوب تیون شده باشند از روی- کيفيت و رنگ با همچنین فرق خواهد داشت. اگه با پيانوهاي مختلف سرو اشتغال داشته باشيد حتما” به اين … [ادامه متن…]
… این کتاب قانون کلی که او مطرح کرده بود، نیرومندی و قدرت مساوی هر پنج انگشت بود. او اصرار داشت که دست بی حرکت باشد، مچ به حالت افقی عهد- بگیرد، انگشتان به حالت منحنی بلند شده و با قدرت به نت موسیقایی ها ضربه وارد شود. این تکنیک در تمام تمرینی های چرنی (Carl Czerny) که اکنون همینطور در برنامه تمرین بسیاری از نوازندگان جوان پیمان- دارد، به صورت عملی نمایش داده شده است. طرز چرنی در حقیقت مجزا نمودن تسلط تکنیکی نوازنده از برداشت موسیقیایی اوست. قرن نوزدهم دوران شوپن و لیست (Chopin & Liszt) گسترش بیش از پیش ساز کلیدی پیانو و حضور … [ادامه متن…]
Posted in پیانو and tagged .



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.