نشان های سجاوندی در نت خوانی پیانو: خط میزان

نشان های سجاوندی در نت خوانی پیانو - خط میزان

نشان های سجاوندی در نت خوانی پیانو – خط میزان

نشان های سجاوندی در موسیقی: خط میزان

در موسیقی علاوه بر خطوط افقی، یک سری خطوط عمودی هم داریم که کمک می کنند بفهمیم کجای قطعه ی موسیقی هستیم. تا حدودی شبیه نشان های سجاوندی در نوشتن جمله ها (نقطه، ویرگول و …)

خط میزان، قطعه ی موسیقی را گروه بندی و عبارت های موسیقایی را به گروه های کوچک و قابل شمارش از نت ها و سکوت ها تقسیم می کند. خطوط میزان کمک می کنند نوشتن و خواندن موسیقی هم برای آهنگساز و هم اجرا کننده آسان تر شود.

درباره میزان و خطوط میزان و کاربرد آنها در ارتباط با ریتم در موسیقی، بعدها مطالب بیشتری خواهیم گفت.

تمام این مباحث درباره خطوط میزان در نت موسیقی شما را راهنمایی می کنند تا ساختار موسیقی را بفهمید و بدانید کجا و چه وقت تکرار کنید و چه زمان توقف کنید. در ادامه، نام پنج گونه ی مختلف خطوط میزان و جزئیات عملکردشان را آوردیم.

  • تک: ادامه بدهید و به میزان بعدی بروید.
  • دولاخط : به بخش بعدی بروید چون به آخر این بخش رسیده اید.
  • شروع تکرار: از این میزان، تکرار را شروع کنید.
  • پایان تکرار: به میزانی که شروع تکرار است بروید و تکرار کنید. (اگر شروع تکرار ندارید، به اول قطعه برگردید)
  • پایان: به آخر قطعه رسیده اید، دیگر نزنید!

 

از نت خوانی دست نکشید

در هر صفحه یک کتاب چندین سطر وجود دارد. وقتی به حاشیه ی صفحه یا آخر سطر می رسید، خواندن را متوقف نمی کنید. بلکه چشم تان همان طور که متن را از راست به چپ می خواند، به سطر بعدی می رود. فقط هنگامی که به آخر کتاب می رسید، یا برای شام صدایتان می کنند، خواندن را متوقف می کنید.

خواندن نت موسیقی هم همینطور است. نت های موسیقی را از روی خطوط حامل از چپ به راست می نوازید. وقتی به آخر خط حامل رسیدید، به خط پایینی می روید و خط یا خطوط حامل پایینی را از چپ به راست می خوانید و می نوازید تا به میزان آخر قطعه برسید. (این روند چه از روی یک خط حامل بزنید چه از روی خط حامل مضاعف، فرقی نمی کند.) فلش هایی که در امتداد خطوط نقطه چین می بینید این موضوع را نشان می دهند. دقت کنید که علامت کلید سل و فا در آغاز همه ی خطوط موسیقی آورده می شود.

 

Posted in پیانو.



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.