نت های چنگ و دولاچنگ در نت نویسی پیانو

نت چنگ در پیانو

وقتی هر کدام از چهار ضرب یک میزان را به دو قسمت تقسیم کنید، نت چنگ خواهید داشت. یعنی دو نت چنگ برابر یک ضرب یا یک نت سیاه می شود. به همین ترتیب، چهار نت چنگ برابر است با یک نت سفید و هشت نت چنگ. خودتان ببینید چه نتی می شود.

نت های چنگ را به دو صورت نشان می دهند و می نویسند. نت چنگ به تنهایی شبیه نت سیاه است که یک پرچم دارد. وقتی دو نت چنگ یا تعداد بیشتری داریم، پرچم ها با خطی به اسم خط شاهین به هم وصل می شوند. خط شاهین، نت های چنگ را گروه بندی می کند تا خواندن شان و دنبال کردن ضربها ساده تر باشد.

برای نواختن نت های چنگ ضر

نت های چنگ و دولاچنگ در نت نویسی پیانو

نت های چنگ و دولاچنگ در نت نویسی پیانو

بها را صدای بلند اینطور بشمارید. 1 – 2- 3 – 4 و الی آخر. هر بار پایتان را روی زمین می زنید عدد را بگویید و هر بار پایتان را از زمین بلند می کنید، بگویید “وَ”. وقتی ترکیبی از نت های چنگ و سیاه دارید، به همین ترتیب نت های چنگ را بشمارید تا ضرب را گم نکنید.

 

نت های دولاچنگ و کوچک تر

 

اگر نت سیاه را به چهار قسمت تقسیم کنیم، نت دولاچنگ به دست می آید. دو نت دولا چنگ برابر با یک نت چنگ است.

دولاچنگ را هم مثل نت چنگ می توانید به دو صورت بنویسید: با پرچم یا با شاهین. یک نت دولاچنگ تک، دو پرچم کوچک دارد و گروه نت های دولاچنگ خط شاهین دوبل دارند. در اغلب مواقع می بینید که چهار نت دولاچنگ با شاهین به هم وصل شده اند، چون چهار دولاچنگ بابر یک ضرب است. بسیاری از اوقات هم می بینید که یک نت چنگ با شاهین به دو نت دولاچنگ وصل شده که باز هم به این دلیل است که این ترکیب هم برابر با یک ضرب است. مثال هایی از نت های دولاچنگ و چنگ را که با شاهین به هم وصل شده اند در بسیاری از نت ها می توانید ببینید.

برای شمردن دولاچنگ، ضربها را به این صورت از هم جدا کنید” او و او – او و او – او واو – او و او و الی آخر. شماره تکرار را موقع زدن پا می گویید و “و” را موقع بالا آوردن پا و “او” را بین شان، یعنی بعد از عدد و “و”. وقتی در یک میزان ترکیبی از نت های دولاچنگ و چنگ داریم. باید همه را مثل دولاچنگ بشماریم.

نواختن دولاچنگ ها در سرعت پایین، کار سختی نیست اما اگر در یک قطعه ی تند باشند، خیلی جالب می شود!

ضرب را می توان باز هم به قسمت های کوچک تری تقسیم کرد. بعضی آهنگسازان آن قدر این کار را تکرار می کنند که دیگر چیزی از ضرب باقی نمی ماند. می توان نت دولاچنگ را به چهار لاچنگ، هشت لاچنگو و حتی شانزده لاچنگ هم تقسیم کرد.

اگر به نتی با ارزش زمانی کمتر از دولاچنگ برخوردید، سرعت تان را بسیار پایین بیاورید و طوری بشمرید که ریتم را بفهمید و بعد آرام آرام سرعت را بالا ببرید و دوباره امتحان کنید.

Posted in پیانو.



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.