کسر میزان والس: ¾ و مارش 2/4 برای پیانو

کسر میزان والس: ¾

دومین کسر میزان متداول، ¾ است که هر میزان، 3 ضرب برابر نت سیاه دارد. البته باز هم به این معنا نیست که در هر میزان فقط نت سیاه دارم. ممکن است یک نت سفید و یک نت سیاه باشد، یا شش نت چنگ. اما در مجموع، ارزش زمانی نت ها و سکوت ها باید برابر با سه نت سیاه ب

کسر میزان والس: ¾ و مارش  2/4 برای پیانو

کسر میزان والس: ¾ و مارش 2/4 برای پیانو

اشد.

در کسر میزان ¾ ضرب اول هر میزان ضرب قوی و ضرب 2 و 3 ضرب ضعیف هستند. با این حال در بسیاری از قطعات، مثل موسیقی کانتری ممکن است تاکید روی ضرب 2 یا 3 هم باشد.

گاهی به کسر میزان ¾ ریتم والس هم می گونید به خاط این که الگوی ضربهای قوی و ضعیف مثل والس است. نمونه صوتری در این رابطه گوش کنید. نمونه The Beautiful Blue Danube. به تاکیدهای روی ضرب اول در هر میزان توجه کنید. روی ضربهای قوی پا بزنید و روی ضربهای ضعیف، دست بزنید. شاید بشود گفت که ¾ متر مورد علاقه یوهان اشتراوس آهنگساز بزرگ والس بوده است.

 

ریتم مارش: کسر میزان 2/4

اگر کسر میزان 4/4 را از وسط نصف کنیم، فقط دو ضرب سیاه برایمان در میزان باقی می ماند. ولی نگران نباشید، چون دو ضرب هم در میزان قابل قبول است. در واقع، اکثر مارشهای معروف در کسر میزان 2/4 هستند. ریتم آن شبیه ریتم پاها موقع رژه رفتن است: چپ – راست – چپ – راست، 2-1 و 1-2 رژه یا مارش را روی ضرب قوی شروع و تمام می کنید، یعنی ضرب 1

نمونه صوتی که در این زمینه می توانید گوش دهید و مثال خوبی برای متر 2/4 است. اثر معروف از ژاک افن باخ به نام کن کن است. می توانید موقع گوش دادن رژه بروید.

 

 

Posted in پیانو.



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.