ضرب بالا و میزان های ناقص در پیانو

ضرب بالا و میزان های ناقص در پیانو

ضرب بالا و میزان های ناقص در پیانو

آغاز سفر: ضرب بالا و میزان های ناقص در پیانو

به محض این که موسیقی آغاز می شود ضربها را به صورت ضربانی  ممتد و منظم می شنوید. اما علاوه بر نواختن نت ها درست روی هر ضرب، کارهای دگیری هم می توان انجام داد.

در این سری آموزش ها روش هایی را به شما یاد می دهیم که با آنها می توانید با تعامل ریتم و ضرب بازی کنید. شاید این کار از طریق نگه داشتن طولانی تر نت ها یا نواختن خارج از ضرب باشد یا حتی این که هیچ چیز ننوازید. (برای این که مقدمات ریتم و ضرب یادتان بیاید به آموزش های قبلی رجوع کنید)

حتما این مثل قدیمی را شنیده اید که می گوید همه چیز از هیچ شروع می شود. خوب، برخی از آهنگ ها هم با سکوت شروع می شوند. درست فهمیدید: نوازنده روی صحنه می رود، پشت پیانو می نشیند، چند ضرب سکوت می کند و بعد نت اول را می زند. می توانیم توضیحات طولانی و خسته کننده ای درباره این که چرا بعضی قطعات با سکوت شروع می شوند بدهیم، اما فقط ضرب بالا و میزان ناقص را توضیح خواهیم داد.

دو نت اول قطعه ی او از اطراف کوه خواهد آمد در واقع روی ضرب 3 و 4 از یک میزان 4/4 هستند. قبلا درباره کسر میزان توضیح دادیم. این دو نت ملودی را نت های ضرب بالا می گوییم برای نواختن با یک سکوت سفید شروع می کنیم و می شمریم 1 و 2 که نشان داده شده است.

آهنگسازان معمولا به جای این که اول قطعه را با سکوت شروع کنند، یک میزان ناقص می نویسند که فقط شامل نت هایی است که نواخته می شوند. در واقع، در میزان ناقص، سکوت هایی را که قبل از از شروع قطعه داریم، حذف می کنند که نت نویسی یک قطعه با میزان ناقص را می بینیم.

برای شمردن و نواختن قطعه هایی که میزان ناقص دارند به این ترتیب عمل کنید:

  • کسر میزان قطعه را ببینید.
  • به اندازه ضربهای حذف شده سکوت کنید
  • نت های ضرب بالا را بزنید و ادامه دهید.

صدها قطعه موسیقی با میزان ناقص شروع می شوند، از جمله وقتی قدیس ها رژه می روند یا اوه، ساساناه. می توانید این قطعات زیبا را تهیه کرده و بشنوید. اگر برای نواختن این قطعه ها با میزان ناقص آماده اید، می توانید نت آنها ها را با اندکی جستجو پیدا کنید.

 

Posted in پیانو.



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.