راز و رمز ان ال پی (NLP)

راز و رمز ان ال پی (NLP)

راز و رمز ان ال پی (NLP)

در ربع قرن اخیر، به نحو حیرت آوری، ان ال پی در کشورهای مختلف جهان از جمله کشور ما گسترش یافته و برای خود طرفدارانی پیدا کرده است. کاربرد موثر ان ال پی در خانواده، آموزش و پرورش، مدیریت، کار، روابط انسانی، حقوق، سیاست، تجارب، هنر، پزشکی و رسانه ها به نحو فزاینده ای مشاهده می شود. پس بجاست از خود بپرسیم چه ویژگیها و رمز و رازی در ان ال پی وجود دارد که سبب این میزان استقبال و کارآیی شده است؟ نظریه پردازان این رشته، دکتر بندلر و دکتر گریندر، با چه ابزار و چه لوازم معرفتی وارد حوزه ان ال پی شده اند که به این درجه از موفقیت دست یافته اند؟
از آنجا که نگاه تاریخی به پدیده ها در جای درست و زمان درست، درک عمیقتری از واقعیتها به دست می دهد، به سیر تحول و تکامل ان ال پی و افزایش کارآیی آن می پردازیم: دکتر گریندر و دکتر بندلر، که به علوم فیزیک، سایبرنتیک، ریاضیان، زبان شناسی، روان شناسی، ملت شناسی، نسبیت انیشتین و نگرش سیستمی تجهی بودند، به دنبال یافتن پاسخ این سوال رفتند که آیا دنیای ذهنی بشر را می توان به صورت ذهنی دید؟ آن ها پس از

ان ال پی (NLP)

ان ال پی (NLP)

تحقیق در این باره، یکی از اهداف خود را تبیین علمی ذهن بشر تعیین کردند. آنان علاقه مند بودند که آناتومی ذهن بشر را مانند آناتومی جسم او بشناسند و فرضیه ها و نظریات مختلف در این زمینه را به حقایق مسلم و معتبر علمی تبدیل کنند.
نکته دیگر، تاکید این دو دانشمند بر چگونگی کارکرد ذهن و قوائد حاکم بر آن به منظور مدیریت و مهندسی ذهن بود تا بتوانند برنامه های سالم و سازنده را جانشین برنامه های ناسالم و مخرب زندگی بشر امروز کنند و بر سرعت، عمق، کارآیی و توان تاثیرگذاری او بیفزایند. در ادامه این مسیر، سوال دیگری فرا راه این دو پژوهشگر قرار گرفت. آیا می توان برای افزودن بر عمق و کارآیی و توان تاثیرگذاری زندگی بشر، مدلهای مشخص و موثری ارائه کرد؟
خوشبختانه آن ها با بررسی همه جانبه فعالیتها و کارهای ارزنده میلتون اریکسون، ویرجینیا، ساتیر و پرلز به مدلهایی موثر و کارساز رسیدند. حسن کار آن ها این بود که از عینیت اثر بخشی، به ذهنیت اثربخشی رسیدند. آن ها کمک کم متوجه تقدم جهان بینی مثبت بر جهان بینی منفی شدند. در حالی که عملا در نگاه آسیب شناسانه، بیشتر بشر بیمار، گناهکار و خطارکار زیر ذره بین قرار می گیرد تا بشر سالم، فهمیم و مهرورز. حتی در آثار کثیری از نظریه پردازان روان شناسی مانند هورنای، غالبا صحبت از عصبیت و بیماری است و به ندرت حتی یک

رواندرمانی با ان ال پی

رواندرمانی با ان ال پی

صفحه مطلب در مورد سلامت دیده می شود. تحقیقات سایبرنتیک مغز نشان می دهد ذهنی که ییشتر معاشر با بیماری، مشکل و روی منفی زندگی است و کمتر به راه حل و سازندگی و سلامت می پردازند، خود به خود گرفتار مشکل، بیماری و روی منفی زندگی می گردد.
در حقیقت نظریه پردازان ان ال پی مدیون اصل انعطاف هستند به چه دلیل که از قانون “انتخابها و راه حلهای متنوع” در سایبرنتیک یاری جسته اند و با توجه به یکی از معانی مهم انعطاف یعنی “نوعی دیگر فکر کردن” با ذهن و روان بشر به نوعی دیگر برخورد کرده اند.
در واقع پیشرفت تحولات، رنسانس و علم روان شناسی و ان ال پی مدیون این قابلیت ارزنده است که بشر دارای این توان است نوعی دیگر بیندیشد. یعنی آنجا که حساب زندگی درست در نیاید و به نتیجه و موفقیت نرسد می بایستی جور دیگر دید و جور دیگر عمل کرد. اصل انعطاف در ان ال پی می گوید: چنانچه کاری کردی و نتیجه نداد، کار دیگری انجام بده. چشمها را می بایستی شست، جور دیگر می بایستی دید. این است راز و رمز ان ال پی

Posted in روانشناسی.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.