کلید فا در موسیقی

کلید فا در موسیقی

 

کلید فا در موسیقی

کلید فا در موسیقی

بر بر روی ساز ساز پیانو کلید فا حاوی نت های بم تر و یا نت های پایین تر می باشد. به این معنی که نت هایی که پایین از دو میانی ساز پیانو قرار گرفته باشند و در واقع با دست چپ نواخته شوند. موسیقی هایی که عمدتا بای کلید فا نوشته می شوند، غالبا برای سازهای بادی-چوبی بم مانند فاگوت، بادی-برنجی بم مانند ساز توبا و سازهای زهی بم مانند ساز گیتار بیس نوشته می شوند.
بخش پیچ خورده ی قرار گرفته در بالای کلید فا بر بر روی همان خطی قرار گرفته می شود که نت فا وجود دارد و دو نقطه را دارد که بالا و در پایین آن قرار گرفته می شود.
نت ها در کلید فا از بالا به سمت پایین چیده می شوند.

خط حامل دوتایی (دوبل) و دو وسط

وقتی دو کلید فا و کلید سل را به هم اتصال کنیم، دو گروه خط حامل به هم پیوسته بدست می آوریم. در کلید سل دو وسط همیشه یک خط پایین پایین از حامل قرار می گرد و در کلید فا، نز یک خط بالاتر. ولی این نت، بر بر روی هیچ کدام از این دو کلید در واقع وجود ندارد. به جای آن بر بر روی خط اضافه مابین قرار می گیرد. خطوط اضافه در حقیقت خطوطی می باشند که در بالای کلید فا و همینطور پایین کلید سل قرار می گیرند که وجود آن ها برای اتصال دو سری خطر حامل مورد نیاز است. چنانچه همه این ها در کنار هم قرار بگیرند، نت ها از کلیدی به کلیدی دیگر به راحتی و بدون دردسر به جریان پیدا می کنند.

 

Posted in تئوری موسیقی.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.