آشنایی بیشتر با کلیدهای موسیقی

آشنایی بیشتر با کلیدها، نت ها و خطوط حامل

 

آشنایی بیشتر با کلیدهای موسیقی

آشنایی بیشتر با کلیدهای موسیقی

در موسیقی ما نت ها و سکوت ها را بر روی خطوطی می نویسیم که ما موسیقی دان ها به آن خطوط حامل می گوییم. خطوط حامل حاوی پنج خط به صورت موازی هستند که بین خود چهار فضا به صورت خالی دارند.
نت ها و سکوت های قرار گرفته بر بر روی خطوط حامل و این فضاهای بین آن ها نوشته می شوند. اسامی نت موسیقی که بر بر روی هر خط یا ین این خطوط قرار می گیرند بستگی به این موضوع دارند که در آغاز خطوط حامل چه کلیدی را بنویسیم. ممکن است به کدام از این کلیدهای رایج برخورد کنیم:
کلید سل
کلید فا
کیلد دو، (حاوی آلتو و تنور)
هر کدام از این کلیدها مانند جدولی حاوی فرکانس ها، کوک ها یا صداهای نت گوناگون و مختلف می شاند که نت های مختلف بر بر روی این ها قرار می گیرند. نت های موسیقی دو، ر، می فا، سل، لا، سی که همه با آن آشنا هستیم به همین گونه ترتیب و سلسله توالی مدام در گام های گوناگون تکرار می شوند. یعنی در واقع اسم نت ها دائم تکرار می شوند و کوک نت هر دفعه یک اکتاو به بالاتر می رود. بعد از هشت نت، نت اول تکراری دوباره خواهد داشت که در حقیقت این آغاز یک اکتاو جدید است.

 

کلید سل در موسیقی

کلید سل برای نت های زیرتر و بالاتر درست شده است. کلید سل حاوی نت های بالای دو وسط ساز ساز پیانو است. به این معنی که همه نت هایی که در ساز پیانو با دست راست زده می شوند. بر بر روی ساز گیتار، به طور معمول فقط از این کلید (کلید سل) استفاده می شود. اکثر سازهای بادی-برنجی و بادی-چوبی نیز و همینطور ساز ساز ویولن با این کلید سل سر و کار دارند. هر سازی که نت های زیر یا بالا را بزند، دارای این توان است نت هایش در کلید سل نوشته شود.
کلید سل همانند به حرف جی در انگلیسی است. زیرا که در انگلیسی جی به همان معنای سل است. در انتهای این کلید سل بر بر روی خط دو حامل قرار گرفته است. یعنی جایی که نت سل قرار گرفته است. نت ها بر بر روی خطوط حامل و در فاصله های بین آن جای گرفته می شوند.

Posted in تئوری موسیقی.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.