بلوز دوازده میزانی

بلوز دوازده میزانی

 

بلوز دوازده میزانی

بلوز دوازده میزانی

خود این نام به اندازه کافی گویاست: در بلوز دوازده میزانی، دوازده میزان موسیقی دارید که در آن محدوده کار کنید. در هر بند بلوز دوازده میزانی (قادرید هر تعداد بند که تمایل دارید داشته باشید، اما معمولا یک قطعه موسیقی بلوز دوازده میزانی سه یا چهار بند دارد)، سومین چهار میزان در جهت به پایان رساندن چهار میزان قبلی کار می کند. نتیجه گیری یا پایان بندی که رفتن به آکورد I در پایان بند است، رفتن به آکورد I نشانه این مطلب است که به آغاز قطعه برگردید تا توالی را برای رفتن به یک بند تکرار کنید. چنانچه قطعه با یک بند جدید ادامه پیدا کند، آکورد V که در پایان قطعه می آید، بازگشت turnaround خوانده می شود.
متداول ترین الگویی که در بلوز سیزده میزانی استفاده می شود (از چپ به رسات مطالعه کنید و از بالا به پایین حرکت کنید به شکل زیر است

I I I I
I I IV IV
V/I I IV V
پس چنانچه بخواهید یک بلوز دوازده میزانی در گام دو ماژور بنوازید، به این صورت اجرا می کنید:
C C C C
C C F F
G/C C F G
اگر بتوانید آکوردها را به این ترتیب بزنید، استخوان بندی قطعه کلاسیک مادی واترز به نام یو کانت لوز وات یو اینت نور هد را خواهید داشت. آکورد تونیک (نت اول گام) یا (I) را به نت لا A تغییر دهید: لا لا لا لا – ر ر لا لا – می ر لا می / لا (AAAA DDAA EDAE/A) و نتیجه اش قطعه کراس رودز بلوز رابرت جانسون می شود.
اگر بلوز دوازده میزانی را در گام ماینور می نوازید، پترن متدوالی که استفاده می شود این است:
i i iv i
i i iv iv
v/i i V ii
واریاسیون محبوب و معروف کانت بیسی در بلوز دوازده میزانی عنصرهای هر دو گام ماژور و ماینور را در خود دارد، این گونه که مشاهده می کنید:
v I IV I
VI I IV IV
v/I I V ii

 

Posted in تئوری موسیقی.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.