نیکلا ویچنتینو و موسیقی

نیکلا ویچنتینو ( یک هزار و پانصد و یازده تا یک هزار و پانصد و هفتاد و شش )

 

نیکلا ویچنتینو و موسیقی

نیکلا ویچنتینو و موسیقی

نیکلا ویچنتینو نظریه پرداز موسیقی ایتالیایی دوره رنسانس بود که تجربه هایش در طراحی صفحه کلید ساز و کوک با فاصله های مساوی، با نظریه پردازهای قرن بیستم هماوردی می کند. در حدود یک هزار و پانصد و سی او از ونیز به شهر فررا، سرزمین حاصلخیز موسیقی تجربی نقل مکان کرد. وی مدت کوتاهی به عنوان آموزگار خصوصی موسیقی دوک است خدمت کرد تا از لحاظ مالی برای کارهای دیگرش تامین باشد. کارهایی مانند نوشتن رساله هایش بر روی ارتباط مبانی موسیقی یونان باستان با موسیقی معاصر و توضیح اینکه به چه جهت ضروری است کل سیستم فیثاغورس را کنار گذاشت. او توسط هم دوره هایش به خاطر خوار شمردن سسیتم دوازده آوایی هم ستایش و هم شماتت شد. وی ایضا به کنفرانس های بین المللی موسیقی دعوت شد تا درباره باورهایش سخن بگوید.
ویچنتینو زمانی دنیای موسیقی را بیشتر شگفت زده کرد که برای اثبات کاسی های گام دیاتونیک، کیبورد میکروتونال خودش را ساخت که با گام موسیقی ای که خودش نوآوری کرده بود همخوانی داشت. او آن را آرکیچمبالو نامید. در آرکیچمبالو هر اکتاو سی و یک نت دارد که نواختن فاصله های رضایت بخش آکوستیک را در هر گام ممکن می سازد. شایان ذکر است که این ساز تقریبا دویست سال پیش از ساخته شدن اولین کیبورد با اعتدال، مناسب ساخته شد. متاسفانه او تنها چند عدد از این ساز را ساخت و پیش از آنکه نتیجه کارش همه گیر شود، از مرض طاعون در گذشت.

Posted in تئوری موسیقی.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.