تاثیر ماساژ روی افزایش قد و رشد کودکان

ماساژ نوزادان و شيرخوران يک جز مهم مراقبتي در جوامع مختلف بخصوص هندوستان بوده و در چند سال اخير مورد بررسي علمي قرار گرفته است و چنانچه با شيوه صحيح انجام شود تاثيرات سودمندي بر روي بافت‌هاي بدن ازجمله اعصاب، عضلات، گردش خون عمومي و موضعي اعمال مي‌کند.

فرشته نارنجي از دانشگاه علوم پزشکي اراک، دانشگاه پرستاري و مامايي به همراه جمعي از همکارانش به اين نتيجه رسيده‌اند که ماساژ بدن شيرخوراران باعث بهبود الگوي خواب و همچنين باعث وزن گيري بهتر آنها مي‌شود و ممکن است در درازمدت تاثير مثبتي بر افزايش قد نيز داشته باشد.

احتمالاً اين تاثيرات مثبت در رشد، به دليل افزايش ترشح هورمون رشد به علت خواب شبانه بيشتر در شيرخوار است. علاوه براين ماساژ مي‌تواند استرس‌هاي وارده بر عضلات را کاهش دهد و به دفع مواد زايد کمک کند. همچنين ترشح اندروفين‌ها را به همراه دارد و باعث ايجاد آرامش در فرد ‌شده و در نوزادان تحريک لمسي حرکتي، موجب کاهش استرس و کاهش ترشح هورمون کورتيزول و حتي باعث کاهش افت درجه حرارت و کاهش عفونت در آنها مي‌شود.

مقاله ياد شده، به صورت يک کارآزمايي باليني است که به منظور بررسي تأثير ماساژ با روغن کنجد بر ميزان رشد و الگوي خواب شيرخواران انجام شده و در فصلنامه کومش، دانشگاه علوم پزشکي و خدمات بهداشتي درماني سمنان به چاپ رسيده است.

منبع :  پایگاه افزایش قد

 

Posted in تناسب اندام, سبک زندگی, قد and tagged .


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.