گروه بندی ضربها در میزان ها برای پیانو

گروه بندی ضربها در میزان ها

فکر کنید خطوط حامل، خط زمان هستند. در آموزش های قبلی درباره خطوط حامل به طور کامل توضیح دادیم. همان طور که صفحه ی ساعت به دقیقه ها و ثانیه ها تقسیم می شود، خطوط حامل موسیقی هم می توانند به واحدهای زمانی کوچک تری تقسیم شوند. این واحدهای زمانی کوچک به شما کمک می کنند که ضربها را

گروه بندی ضربها در میزان ها برای پیانو

گروه بندی ضربها در میزان ها برای پیانو

بشمارید و بدانید در هر زمان، در کجای قطعه ی موسیقی هستید.

یک آهنگ کوتاه 3 دقیقه ای ممکن است 200 ضرب مجزا یا بیشتر داشته باشد. برای این که ضربها را گم نکنید، باید هنگام نواختن، آنها را بشمارید. اما به جای این که مجبور باشید به اعداد سه رقمی برسید و در عین حال به نواختن هم ادامه دهید، آهنگساز، ضربها را به دسته های کوچک دقیقی گروه بندی می کند که به آن میزان می گوییم.

هر میزان، تعداد مشخصی ضرب در خود دراد. در متداول ترین نوع میزان، چهار ضرب داریم. شمردن گروه های کوچک چهارتایی خیلی ساده تر است. کافی ست بگویید: 1، 2، 3، 4 و باز دوباره از 1 شروع کنید.

آهنگساز تصمیم می گیرد در هر میزان چند ضرب باشد و بعد هر میزان را با خطی عمودی به نام خط میزان، از میزان قبلی و بعدی جدا می کند. برای مطالعه بیشتر درباره ی خط میزان به آموزش های قبل مراجعه کنید.

چرا این موضوع که در هر میزان چند ضرب داریم مهم است؟ چون میزان، ریتمها را به صورت الگوی تکرار شونده در می آورد. این الگوها از ضربهای قوی و ضعیف تشکیل می شوند. یعنی برخی تاکیدی هستند و برخی غیرتاکیدی. الگوی ضربی تکرار شونده، کسر میزان یک قطعه را تعیین می کند که در ادامه این آموزش ها در مبحث شمردن کسر میزان معمول بیشتر توضیح خواهیم داد.

شکل زیر خط حاملی را با تعداد زیادی ضرب و میزان نشان می دهد. خطوط مورب به جای هر کدام از ضربها گذاشته شده اند. این ضربها را با صدای بلند بشمرید و همراه آنهعا دست بزنید. بار اول که این کار را می کیند، روی هیچ کدام از ضربها تاکید نکنید. بار دوم، روی ضرب اول کمی بیشتر از سه ضرب دیگر تاکید کنید. یعنی کمی بلندتر دست بزنید. دقت کنید که این تاکید چطور ریتم کلی را تبدیل به یک ضربان تکرارشونده می کند و یک الگوی ضربی می سازد.

 

Posted in پیانو.



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.