کسر میزان 6/8 برای پیانو

دسته بندی کردن زبان ریتم

استفاده از کلمات برای توضیح ویژگی های ریتمیک موسیقی ممکن است گیج کننده باشد. کسر میزان و تمپو دو مقوله ی جداگانه هستند که به همراه هم، چهارچوب ریتمیک موسیقی را می سازند. یک قطعه موسیقی که کسر میزان 4/4 است و یک قطعه ی دیگر با کسر میزان ¾ ممکن است تمپوی یکسانی داشته باشند، چون تمپو سرعت توالی ضربها را تعیین می کند: تند، کند یا برای هر مثال دقیقا 120 ضرب در دقیقه. یک آهنگ تند و یک آهنگ رام ممکن است کسر میزان یکسانی داشته باشند، مثلا یک والس آرام و یک والس تند. کسر میزان به ما می گوید ضربها

کسر میزان 6/8 برای پیانو

کسر میزان 6/8 برای پیانو

به چه صورت در میزان ها دسته بندی شده اند و چطور باید میزان ها را بشماریم. ریتم یک ملودی از ترکیب منحصر به فرد ارزش زمانی نت ها و سکوت های آن قطعه به وجود می آید. همه ی عناصر ریتمیک همراهی کننده (خط باس، آکوردها، درامز و …) که با این عناصر ترکیب می شوند ریتم یک قطعه ی موسیقی را می سازند.

 

کسر میزان 6/8

اگر متوجه شدید که در کسر میزان 6/8 عدد پایینی 4 نیست، حتما به این نتیجه خواهید رسید که در این کسر میزان ضربها نمی توانند برابر با نت سیاه باشند. اگر فکر می کنید که در این کسر میزان، ضربها برابر نت چنگ هستند، کاملا درست فکر می کنید. کسر میزان 6/8 یعنی گروه های 6 تایی از نت چنگ در هر میزان.

ضربهای 6/8 مثل والس، سه تا سه تا گروه بندی می شوند، اما دو گروه داریم. در 6/8 الگوی ضرب قوی را در ابتدای هر گروه داریم، یعنی ضرب 1 و 4. میزان 6/8 را به این صورت می شماریم (ضربهای قوی به صورت کج نوشته شده اند) یک، دو، سه، چهار، پنج، شش. ضرب 1 قوی تر از ضرب 4 است پس این الگوی ضربی می تواند مثل دو ضرب کلی تر (قوی-ضعیف) صدا بدهد که هر کدام در خودشان الگوی قوی- ضعیف – ضعیف دارند.

برای شنیدن مثالی از متر 6/8 می توانید اثر مشهور Lavender blue را گوش کنید. با پای راست تان ضرب 1 و با پای چپ ضرب 4 را بنزید روی ضربهای ضعیف 2، 3 ، 5 ، 6 دست بزنید.

Posted in پیانو.



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.