کسر میزان 4/4 برای پیانو

شمردن کسر میزان معمول در پیانو

در موسیقی، کسر می

کسر میزان 4/4 برای پیانو

کسر میزان 4/4 برای پیانو

زان متر قطعه ای را که می زنید، به شما می گوید. هر میزان، تعداد مشخصی ضرب در خود دارد. در همین آموزش ها در مبحث ضرب ادامه دارد درباره ی ضرب توضیح دادیم. آهنگسازان تصمیم می گیرند که هر میزان چند ضرب داشته باشد و در آغاز قطعه، آن را با کسر میزان نشان می دهند.

دو عدد کسر میزان به شما می گویند که در هر میزان چند ضرب دارید. در ریاضیات، کسر یک چهارم را به صورت ¼ نشان می دهند. پس 4/4 یعنی چهار نت سیاه. بنابراین هر میزان که کسر میزان اش 4/4 باشد، چهار ضرب سیاه دارد. هز میزان ¾ سه ضرب سیاه دارد و هر میزان 2/4 دو ضرب سیاه دارد. شکل سه آهنگ معروف را نشان داده است که در این سه کسر میزان نوشته شده اند. دقت کنید که چطور سیلاب ها و کلمات با کسر میزان هماهنگی دارند.

لطفا به خاطر داشته باشید که کسر میزان 4/4 به این معنا نیست که در هر میزان فقط چهار نت سیاه داریم. بلکه یعنی هر میزان فقط چهار ضرب دارد. این ضربها ممکن است شامل نت سفید، چنگ، دولاچنگ، سکوت و هر آنچه آهنگساز بخواهد، باشند. اما ارزش زمانی همه ی این نت ها و سکوت ها باید دقیقا به اندازه عدد بالایی کسر میزان باشد.

 

کسر میزان 4/4 در پیانو

معمول ترین کسر، میزان 4/4 است. آن قدر معمول که اسم دیگرش، کسر میزان معمول است. در بسیاری از موارد به جای دو عدد کسر میزان، حرف انگلیسی C  برای Common به معنی معمول می گذارند.

در 4/4 دو عدد کسر میزان به ما می گویند که در هر میزان چهار ضرب معادل نت سیاه داریم. پس برای شمردن 4/4 هر بار که پا می زنیم، برابر یک نت سیاه است.

برای این که مثالی از کسر میزان 4/4 را بشنوید باید نمونه صوتی در این رابطه گوش کنید. آهنگ A hot time in the old town tonight را برای مثال بشنوید. دقت کنید که الگوی ضربی 4/4 تاکیدی روی ضربهای 1 و 3 ایجاد می کند که ضرب قوی هستند. البته ضرب اول قوی تر است. ضربهای 2 و 4 ضربهای ضعیف اند. در بسیاری از موسیقی های راک، آر اند بی و هیپ هاپ، روی ضرب ضعیف تاکید گذاشته می شود. وقتی به این نمونه صوتی گوش می کنید، روی ضرب 1 و 3 پا و روی ضرب 2 و 4 دست بزنید. درباره ی ضرب ضعیف و قوی پیشتر در مبحث گروه بندی ضربها در میزان ها توضیح دادیم.

برای نواختن این آهنگ باید به مبحث نواختن قطعاتی در کسر میزان های آشنا در آینده رجوع کنید.

Posted in پیانو.



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.