افزایش ارزش زمانی نت ها در پیانو

افزایش ارزش زمانی نت ها با خط اتحاد و نقطه

خط اتحاد و نقطه، نمادهایی هستند که کشش یا ارزش زمانی نت ها را اضافه می کنند. نت سیاه یا سفید کافی نیستند؟ دوست د

افزایش ارزش زمانی نت ها در پیانو

افزایش ارزش زمانی نت ها در پیانو

ارید نت ها کمی طولانی تر باشند؟ با اضافه کردن این نشانه ها می توانید ارزش زمانی نت ها را بیشتر کنید.

 

وصل کردن نت ها با خط اتحاد

نت سفید و نت گرد بیشتر از یک ضرب کشیده می شوند. قبلا درباره نت سفید و گرده گفته ایم. اما اگر بخواهید یک نت، بیشتز از یک میزان کشیده شود یا یک نت، دو و نیم ضرب کشیده شود چه؟ مطمئن باشید در موسیقی راه حلی برای این کار وجود دارد: یک خط کوچک منحنی به اسم خط اتحاد.

خط اتحاد دقیقا همان کاری را می کند که از نامش بر می آید: دو نت همصدا را به هم وصل می کند و آنها به یک نت، با ارزش زمانی مجموع دو نت همصدا تبدیل می شوند. مثلا یک نت گرد که با خط اتحاد به یک نت سیاه وصل شده، به اندازه 5 ضرب کشیده می شود. به همین ترتیب، یک نت سیاه که به یک نت چنگ با خط اتحاد وصل شود، یک و نیم ضرب کشیده می شود. شکل چند نت که با خط اتحاد به هم وصل شده اند و شیوه شمردن آن ها را نشان داده است.

دقت کنید که خط اتحاد را با خط اتصال اشتباه نگیرید. هر دو شبیه به هم هستند چون هر دو خط منحنی اند. ولی خط اتحاد، دو نت همصدا را به هم وصل می کند و از سر یک نت تا سر نت دیگر می رود. در حالی که خط اتصال نت هایی با کوکهای مختلف را به هم می کند. بعدها در مورد خط اتصال بیشتر خواهیم گفت.

به نمونه های حاوی اتحاد می توانید گوش دهید و سعی کنید همراه آن ها بنوازید. وقتی دو نت را می بینید که با خط اتحاد به هم وصل شده اند، نت اول را بزنید و آن را به اندازه ارزش زمانی مجموع هر دو نت نگه دارید. این مثال به شما کمک می کند کاربرد خط اتحاد را خیلی زود یاد بگیرید.

 

افزایش ارزش زمانی نت ها با نقطه

روش دیگر برای اضافه کردن به ارزش زمانی نت ها استفاده از نقطه است. نقطه جلوی هر نت، ارزش زمانی آن نت را 50 درصد بیشتر می کند.

و شیوه ی شمارش آنها را نشان داده است.

برای نواختن ملودی با نت های نقطه دار می توانید نت موسیقی Scheherezade را بزنید.

Posted in پیانو.



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.