رابطه تغذیه و کوتاه قدی

وی درباره ارتباط تغذیه و کوتاه قدی می گوید: کمبود ترکیبات مهمی مانند روی، آهن، ید در رژیم غذایی می تواند منجر به کاهش رشد قدی شود. همین طور کمبود پروتئین و فقر تغذیه در رشد قدی تاثیرگذار است. کسانی که به بیماری «سلیاک» مبتلا هستند نیز در جذب مواد غذایی مشکل دارند و در صورت تشخیص ندادن به موقع ممکن است دچار کوتاهی قد شوند.
از مهم ترین عوامل موثر در رشد قدی تغذیه است اما والدین بی توجه به این موضوع بسیار دیر به فکر می افتند و زمانی که مراجعه می کنند بلوغ در مورد دختران رخ داده و کاری نمی توان کرد. توصیه این است که اگر دختری در دوران دبستان رشد قدی کمتری نسبت به همسالان خود داشت، باید والدین دست به کار شوند و با مراجعه به پزشک متخصص مانع بلوغ زودرس او شوند تا رشد قدی او ادامه داشته باشد و متوقف نشود.اما چیزی که امروزه در جراید و رسانه ها به چشم می خورد انواع تبلیغات فریب دهنده فراوان برای رشد قد در تمام سنین است. چیزی که در گفت وگو با دکتر ابوترابی بطلان آن ثابت شد.
سودجویان در این آگهی ها به مشتریان خود وعده می دهند با استفاده از چسب های گیاهی، دستگاه های ورزشی ،حرکات کششی، جراحی و کفش های مغناطیسی و حتی مصرف برخی داروها به رشد قدی خود امیدوار باشند و طبیعی است طیف زیادی از نوجوانانی که آرزوی قد بلند را دارند به این سمت گرایش پیدا می کنند.این فوق تخصص تغذیه با رد تمامی این شیوه ها می گوید: درست است که بعضی ورزش ها در رشد قدی موثر است اما تا زمانی که غضروف های رشد بسته نشده باشد و پس از آن هیچ اقدامی و هیچ دارویی نمی تواند معجزه کند و باعث رشد قدی فرد شود. در مورد قرص های هورمونی نیز باید گفت کسی که دچار کمبود هورمون رشد شده باشد با مراجعه به پزشک متخصص و پس از آزمایش های متعدد می تواند به صورت تزریقی این هورمون را دریافت کند.
برخی از داروها نیز هورمون های رشد را تحریک می کند . این داروها را به هیچ عنوان نباید خودسرانه مصرف کرد برخی از این داروها ممکن است به توقف رشد منجر شود بنابراین باید تحت نظر پزشک مصرف شود و مصرف همین قرص ها هم باید قبل از بسته شدن غضروف های رشد صورت بگیرد نه بعد از آن وی افزود: روش های فریبکارانه استفاده از دمپایی تبلیغاتی و جراحی های استخوان به منظور افزایش رشد قدی توصیه نمی شود.

 

منبع :  پایگاه افزایش قد

Posted in تناسب اندام, سبک زندگی, قد and tagged .


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.