رابطه بلوغ و قد

دکتر ابوترابی نگرانی نوجوانان از کوتاهی قد و تلاش آن ها برای افزایش قد را بی مورد می داند و تاکید می کند شروع بلوغ رابطه مستقیمی با قد نهایی فرد دارد. هم اکنون سن بلوغ در دخترها نسبت به چند سال قبل پایین آمده و عوامل تغذیه ای و چاقی کودکان از دلایل آن است. توجه کنید که دخترهایی که چاق هستند زودتر بالغ می شوند و هرچه بلوغ زودتر اتفاق بیفتد، ممکن است قد نهایی کوتاه تر باشد. بلوغ با نسج چربی زیر پوستی نسبت مستقیمی دارد. بنابراین توصیه اکید ما پیش گیری از چاقی در کودکان است.
هر چه کودک چاق تر باشد زودتر بالغ می شود و رشد قدی اش زودتر متوقف خواهد شد.والدین در صورتی که برای رشد قدی نوجوان به موقع به پزشک مراجعه کنند و پیش از رسیدن به سن بلوغ و عادت ماهیانه دختر خود را تحت مداوا قرار دهند، می توان بلوغ را به تاخیر انداخت تا فرصت برای رشد قدی وجود داشته باشد.شرط این کار این است که قبل از شروع زمان بلوغ و عادت ماهیانه، مراجعه به پزشک انجام بگیرد زیرا پس از آن برای رشد قدی نمی توان کاری کرد.
هم اکنون سن بلوغ در دختران ۹ سال و کمتر از ۹ سال است. بنابراین والدین باید در کلاس اول و دوم دبستان به رشد قدی دختران توجه کنند و اگر از حد طبیعی کوتاه تر هستند اقدام کنند.رشد قدی در دختران معمولا ۶ ماه تا یک سال بعد از اولین عادت ماهیانه ادامه دارد و پس از آن غضروف های رشد بسته می شود.به عبارتی رشد قدی پس از اولین عادت ماهیانه کندتر و کندتر می شود و در نهایت تا ۲ سال بعد به کلی متوقف می شود. در پسران رشد قدی با شروع دوران بلوغ بیشتر می شود و گاه تا ۱۶ یا ۱۷ سالگی ادامه دارد.

 

منبع :  پایگاه افزایش قد

 

Posted in تناسب اندام, سبک زندگی, قد and tagged .


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.