قد کوتاه، قد بلند، چرا؟

بیشتر نوجوانان آرزو دارند قد بلند داشته باشند. اصولا قد بلند در فرهنگ ما و بسیاری دیگر از جوامع یکی از شاخصه های زیبایی محسوب می شود و طبیعی است که در این دوران که متاسفانه توجه به ظاهر بیشتر مورد توجه می باشد، همه می خواهند قد بلند باشند.

بیشتر نوجوانان آرزو دارند قد بلند داشته باشند. اصولا قد بلند در فرهنگ ما و بسیاری دیگر از جوامع یکی از شاخصه های زیبایی محسوب می شود و طبیعی است که در این دوران که متاسفانه توجه به ظاهر بیشتر مورد توجه می باشد، همه می خواهند قد بلند باشند. تقاضا همواره عرضه را در پی دارد و تبلیغات بی حد و حصر برای افزایش رشد قد راهی برای کسب درآمد شده است. در پی تماس های مکرر خوانندگان برای تهیه گزارش درباره پیش گیری از کوتاهی قد، روش های افزایش قد و کسب اطلاعاتی در این زمینه با یکی از فوق متخصصان غدد به گفت وگو نشستیم تا برای سوالات بی شمار خوانندگان پاسخ مناسبی پیدا کنیم.
دکتر رباب ابوترابی، فوق تخصص غدد و دانشیار دانشکده علوم پزشکی دانشگاه مشهد درباره علل کوتاهی قد در کودکان به خراسان می گوید: عوامل مختلفی در کوتاهی قد کودکان تاثیر دارد. ژنتیک یکی از مهم ترین این عوامل است. چنان که ۹۵ درصد کودکان میانگین قد پدر و مادر را خواهند داشت و فقط ۵ درصد ممکن است کوتاه تر یا بلندتر از پدر و مادر شوند. کوتاهی قد ممکن است به نوع تولد کودک نیز مرتبط باشد. بچه هایی که با پا به دنیا می آیند ممکن است دچار کمبود هورمون و در نتیجه کوتاهی قد شوند. هم چنین بیماری های دوران کودکی به ویژه بیماری های طولانی مثل بیماری های مادرزادی قلبی، بیماری های مزمن ریوی که طفل از کودکی دارو مصرف می کند، بیماری هایی که منجر به سوء جذب می شود نیز در کوتاه قدی تاثیر دارد.

به طور مثال عده ای که به پروتئین گندم حساسیت دارند، در صورت مصرف آن رشد قدی پیدا نمی کنند. به این بیماری «سلیاک» می گویند و در صورتی که این بیماری به موقع تشخیص داده شود می توان به رشد قدی و مناسب کودک امیدوار بود.اما یکی از نکات مهم تاثیرگذار در رشد قدی کودکان توجه به عواطف آن هاست. مطالعات نشان داده کودکانی که از محبت مادر محروم هستند دچار اختلال در رشد قدی خود می شوند این کودکان در صورت تشکیل دوباره کانون خانواده و برخوردار شدن از محبت مادر بدون نیاز به اقدام دیگری رشد قدی پیدا می کنند. بنابراین خوب است که والدین نقش مهر و محبت در کانون خانواده و اهمیت آن را دست کم نگیرند.علل هورمونی که به کوتاهی قد منجر می شود فقط یک تا ۲ درصد از عوامل کوتاه قدی را در برمی گیرد که شایع ترین آن ها کم کاری تیروئید و سپس کمبود هورمون رشد است که شیوع کمتری دارد.در مواردی بلوغ زودرس می تواند به کوتاهی قد منجر شود. اغلب بچه هایی که دچار بلوغ زودرس می شوند در ابتدا رشد بسیار خوبی دارند و در دوران دبستان از همسالان خود رشد بیشتری دارند اما در نهایت از آن جا که دچار بلوغ زودرس می شوند غضروف های رشدشان بسته می شود و قد نهایی شان کوتاه می ماند.

 

منبع :  پایگاه افزایش قد

Posted in تناسب اندام, سبک زندگی, قد and tagged .


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.