عمل جراحی افزایش قد راهی برای بلند تر شدن قد ، خوب یا بد ؟

دستگاه افزایش دهنده طول استخوان با آورد کردن کشش به طور متوسط روزانه یک میلی متر به طول آن می افزاید. به اعتقاد طرفداران جراحی افزایش قد، این عمل فقط به یکی دو روز بستری نیاز دارد و در حین ترمیم استخوان فرد می تواند راه برود و کار های روزمره اش را انجام دهد.آمده بیمارستان تا قد بکشد. سی سالش است اما به او گفته اند می تواند برای همیشه مشکل کوتاه قدی اش را حل کند. با پوشیدن کفش های لژدار و پاشنه بلند، باز هم احساس قد کوتاهی دارد. اصلاً با پوشیدن این کفش ها قد کوتاهش بیشتر در ذهن اطرافیان حک می شود.

گفتند روزی چهار لیوان شیر بخور، ورزش کن، نمک در غذا نریز. طب سوزنی هم رفت. هورمون هم تزریق کرد. ولی قدش بلند نشد. یکی از دوستان شنید که دکتری با جراحی پاها، قد را بلند می کند. همه راه ها را که رفته فقط این یکی مانده است. حالا روی تخت سفید بیمارستان خوابیده است. منتظر است تا برای عمل برود. دلشوره عجیبی دارد. می ترسد که پاهایش پس از عمل کوتاهتر شوند. شاید هم مجبور شود لنگان لنگان راه برود. ملحفه سفید روی پاهایش را گرفته است. تا چند ساعت دیگر استخوان هایش را می شکنند تا قدش را بلندتر کنند. ملحفه سفید انگار که کش می آید. پاهایش بلند و بلندتر می شوند. او می خواهد قد بکشد.طول قد، یک ویژگی چند ژنی است؛ یعنی یک یا دو ژن خاص را نمی توان در اندازه قد موثر دانست.

اگر پدر و مادر شما کوتاه قد بوده اند، احتمالا شما هم قد بلندی نخواهید داشت. اما متخصصان تغذیه، مهم ترین عامل در روند رشد و طول قد را تغذیه می دانند. سوء تغذیه، به خصوص کمبود پروتئین و برخی مواد معدنی نظیر «روی» در سنین رشد باعث اختلال در قد کشیدن می شود.عامل بسیار مهم دیگر در افزایش قد، هورمون رشد است. نقش این هورمون در رشد فرد از زمان تولد شروع شده و تا پایان بلوغ ادامه دارد. در فقدان کامل این هورمون، رشد قدی به میزان یک دوم تا یک سوم میزان طبیعی کاهش می یابد.

ورزش نیز با افزایش گردش املاح استخوان و تحریک استخوان سازی باعث افزایش قد می شود.
به طور کلی استخوان سازی در بدن به دو روش انجام می شود؛ در روش اول، استخوان های دراز مانند استخوان های ران و استخوان های ساق پا، در محل غضروف های اپی فیزی از نظر طولی رشد می کنند. اپی فیز های موجود در دو انتهای استخوان های دراز از تنه استخوان جدا هستند و در واقع در دو سر آن واقع شده اند. این رشد ابتدا موجب تشکیل غضروف جدید می شود و به دنبال آن تبدیل این غضروف به استخوان جدید رخ می دهد. به این ترتیب، تنه استخوان دراز می شود و اپی فیزها را از هم دور می کند.

در روش دوم، سلول های استخوان ساز موجود در لایه ضریع استخوان و بعضی از حفره های موجود در استخوان باعث تشکیل استخوان جدید بر روی سطوح استخوان قدیمی می شوند. همزمان با آن، سلول های استخوان خوار موجود استخوان، استخوان قدیمی را از بین می برند. هرگاه سرعت تشکیل استخوان بیشتر از سرعت جذب و از بین رفتن آن باشد، ضخامت استخوان افزایش می یابد.

هورمون رشد، سلول های استخوان ساز را تحریک می کند، بنابراین بزرگ شدن استخوان ها می تواند در سراسر زندگی فرد تحت تاثیر هورمون رشد ادامه پیدا کند. انواع خاصی از استخوان ها نظیر استخوان فک تحتانی و چانه و نیز استخوان های جمجمه با این شیوه رشد می کنند. هورمون های مترشحه از غده تیروئید و نیز هورمون ها بر روند شد و نمو استخوان، غضروف و عضله تاثیرگذارند.
به طور متوسط نوزادان در حدود ۱۴ سالگی شروع به قد کشیدن می کنند. جهش قدی پسران معمولا در ۱۱ تا ۱۴ سالگی است. اما افزایش قد تا پایان بلوغ یعنی اوایل ۲۰ سالگی ادامه دارد.

 

Posted in تناسب اندام, سبک زندگی, قد and tagged .


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.