خدمتی که صنعت چاپ گوتنبرگ به نت نویسی کرد

خدمتی که صنعت چاپ گوتنبرگ به نت نویسی کرد

خدمتی که صنعت چاپ گوتنبرگ به نت نویسی کرد

به اعتقاد خیلی از مورخان، یوهان گوتنبرگ ، با اختراع خود که همان ماشین چاپ گسترده اروپایی در سال یک هزار و چهارصد و پنجاه بود به دوران تاریکی اروپا برای همیشه پایان داد. این اختراع شگفت انگیز بالاخره به ملت معمولی نیز این امکان را می داد که برای خود کتاب داشته باشند و درست در همین زمان بود که چاپ و انتشار و صنعت نشر نت و قطعات موسیقی هم شروع به کار کرد و موسیقی دان هایی کاملا معمولی در این زمان توانستیم نت های موسیقی را به مانند ثروتمندان بزرگ جامعه در اختیار داشته باشند. اندکی بعد، افرادی نیز که حتی سواد چندان موسیقی هم نداشتند توانستیم از بر روی کتاب های موسیقی، تمامی قوائد و قواعد موسیقی و مبانی موسیقی را که قبل تر فقط در محدوده انحصاری کلیساها ، موسسه های مذهبی و مدرسه های عالی بود، فرا بگیرند.
هرچه قدر تعداد موسیقی دان های عادی بیشتر شد، نیاز این صنعت به نت های موسیقی هم بیشتر و بیشتر شد. هنگامی که آهنگسازان فهمیدند که می توان با فروش این کپی نت های موسیقی که به صورت ماشینی به چاپ در آمده اند، درامد داشته باشند، در صورتی که قبل تر فقط با نسخه ی دست خط و دست نوشته در کتابخانه موجود می توان از آن بهره بر، بازار فروش و تولید این نت های موسیقی نیز رونق و رواج بیشتری گرفت.
این قابلیت کاملا تازه، در نهایت به استاندارد شدن نت نویسی در موسیقی ختم شد. قبل این موضوع، آهنگسازان برای سالیان طولانی آزاد بودند که هر طور می خواهند نت نویسی را انجام دهند و هر تعداد خط حامی که در نظر داشتند استفاده کنند. اما در قرن شانزدهم دیگر خطوط حامل پنج خطی که امروز هم مورد استفاده ما موسیقی دان هاست، رفته رفغته به طرز گسترده ای به عنوان سیستمی مرجع و استاندارد برای همگان پذیرفته شد. البته تا آن زمان فقط در اروپا چنین بود.
در این آموزش ها قصد داریم درباره خطوط حامل و همینطور محل نت ها بر روی این خطوط حرف بزنیم و همینطور معنای فاصله های موسیقی را قدری مرور کنیم. فراگیری کامل این مفاهیم قطعا به شما یاری خواهد کرد که نت های موسیقی را به راحتی تمام مطالعه کنید و حتی خواهید خواند که چگونه با استفاده از این دانش بداهه نوازی کنید.

 

Posted in تئوری موسیقی.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.