تکرار تم، فرم روندو

تکرار تم، فرم روندو

تکرار تم، فرم روندو

حرکت به سوی مفهومی جدید: بسط و توسعه

قسمت دوم فرم سونات، بسط و توسعه خوانده می شود. اغلب این گونه به نظر می رسد که این قسمت به قطعه موسیقی متفاوتی تعلق دارد. در این قسمت، قادرید نشانه های سرکلید متفاوتی داشته باشید و ایده های موسیقایی کاملا متفاوتی از تم اصلی داشته باشید.
معمولا این قسمت از سونات هیجان انگیز ترین بخش آن است. در اینجا آکوردهای بزرگ را وارد کار کنید و با استفاده از ریتم قوی تر و فاصله های بزرگ تر تنش را افزایش دهید. مثال خوبی برای این موضوع از بخش بسط و توسعه سونات دو ماینور بتهوون دارای این توان است باشد.

آسایش و استراحت با تکرار تم

بعد از هیجان بخش بسط و توسعه سونات، منطقی به نظر می رسد که برای استراحت به نقطه سروع برگردیم. قسمت سوم و نهایی سونات تکرار تم اول است که در آن قطعه موسیقی به نشانه سرکلید اولیه و تمی که در قسمت اول معرفی شده بود بر می گردد و به پایان می رسد. گزیده ای موومان نهایی سونات شماره هشت بتهوون، در دو ماینور ، اپوس سیزده مثال خوبی برای بخش است.

فرم روندو

در فرم روندو آزادی بیان ذاتی فرم سونات باز هم بسط بیشتری پیدا می کند. به این صورت که در روندو بخش های ناهمخوان موسیقی با یک بخش موسیقایی معمول به هم وسل می شوند. قسمت قبلی نگاهی به سونات را ببینید. فرمول ساختن روندو ABACA است. از دیدگاه فنی، در فرم روندو قادرید هر تعداد که بخواهید بخش های جدید (که گام و کسر میزان های مختلفی دارند) به یک قطعه موسیقی اضافه کنید، به شرطی که از تم آغازین A برای وصل کردن آن ها استفاده کنید. بخش A در روندو آلا تورکات یا مارش ترک موتسارت با استفاده از شش ایده مختلف موسیقیایی را به هم پیوند می دهد.

Posted in تئوری موسیقی.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.