آموزش حل مسئله با C++ – پردازنده و نرم افزار

پردازنده

(که به عنوان واحد پردازش مرکزی یا CPU نیز شناخته می شود)

کامپیوتر یا رایانه وقتی تبلیغ می شود ، شرکت رایانه به شما می گوید که چه تراشه ای دارد. تراشه پردازنده است. پردازنده دستورالعمل های یک برنامه را دنبال می کند و محاسبات مشخص شده توسط برنامه را انجام می دهد. با این حال ، پردازنده یک مغز بسیار ساده است. تنها کاری که می تواند انجام دهد این است که مجموعه ای از دستورالعمل های ساده ارائه شده توسط برنامه نویس را دنبال کند. دستورالعمل های رایج پردازنده مواردی مانند “0 ها و 1 ها را به عنوان اعداد تفسیر کنید ، و سپس عدد موجود در حافظه 37 را به عدد موجود در حافظه 59 اضافه کند ، و پاسخ را در محل 43 قرار دهد، یا یک نامه ورودی را بخوانید ، تبدیل کنید آن را به صورت رشته 0 و 1 و به کد خود وارد کنید و آن را در محل حافظه 1298 قرار دهید.

پردازنده می تواند جمع ، تفریق ، ضرب و تقسیم کند و می تواند چیزها را از یک مکان حافظه به مکان دیگر منتقل کند. می تواند رشته های 0 و 1 را به عنوان حروف تفسیر کند و حروف را به یک دستگاه خروجی ارسال کند. پردازنده همچنین دارای توانایی اولیه برای تغییر ترتیب دستورالعمل ها است. دستورالعمل پردازنده از رایانه ای به کامپیوتر دیگر تا حدودی متفاوت است. پردازنده یک رایانه مدرن می تواند چند صد دستورالعمل در دسترس داشته باشد. با این حال ، این دستورالعمل ها معمولاً به همان سادگی هستند که توضیح دادیم.

نرم افزار

شما معمولاً مستقیماً با رایانه صحبت نمی کنید ، بلکه از طریق یک سیستم عامل با آن ارتباط برقرار می کنید. سیستم عامل منابع کامپیوتر را به وظایف مختلفی که کامپیوتر باید انجام دهد ، اختصاص می دهد. سیستم عامل در واقع یک برنامه است ، اما شاید بهتر باشد آن را به عنوان خدمتگزار اصلی خود در نظر بگیرید. این برنامه مسئول سایر برنامه های خدمتکار شما است و درخواست های شما را به آنها می رساند. اگر می خواهید برنامه ای را اجرا کنید ، نام فایل حاوی آن را به سیستم عامل می گویید و سیستم عامل برنامه را اجرا می کند. اگر می خواهید یک فایل را ویرایش کنید ، نام فایل را به سیستم عامل می گویید و ویرایشگر شروع به کار می کند تا روی آن فایل کار کند.

سیستم عامل های رایج

برای اکثر کاربران ، سیستم عامل رایانه است. اکثر کاربران هرگز کامپیوتر را بدون سیستم عامل آن نمی بینند. نام برخی از سیستم عامل های رایج UNIX ، DOS ، Linux ، Windows ، Mac OS ، iOS و Android است.

برنامه

برنامه مجموعه ای از دستورالعمل ها است که باید توسط کامپیوتر انجام شود. همانطور که در صفحه 1.3 نشان داده شده است ، ورودی به رایانه را می توان شامل دو قسمت ، یک برنامه و برخی داده ها دانست. کامپیوتر دستورالعمل های موجود در برنامه را دنبال می کند و به این ترتیب فرایندی را انجام می دهد. داده ها همان چیزی است که ما به عنوان ورودی برنامه، مفهوم سازی می کنیم. به عنوان مثال ، اگر برنامه دو عدد اضافه کند ، دو عدد داده هستند. به عبارت دیگر ، داده ها ورودی برنامه هستند و هم برنامه و هم داده ها به کامپیوتر وارد می شوند (معمولاً از طریق سیستم عامل). تصویر 1.3 نمای ساده از اجرای یک برنامه است.

Posted in C و C++.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.