آیا می توان قد کودکان را افزایش داد – روش افزایش قد کودکان

جواب اين سؤال مثبت است. به عنوان مثال در برخي کشورها مثل ژاپن که مردم آن از نظر ژنتيکي جثه هاي ظريف و قدهاي کوتاهي داشته اند، متخصصان با رژيم غذايي توانسته اند رشد قدي را چند سانتي متر افزايش دهند. به عبارت ساده تر، ما با استفاده از يک رژيم غذايي غني از مواد مغذي، حتي در کودکاني که پدر و مادر از نظر ژنيتيکي قد متوسط يا کوتاهي دارند، مي توانيم رشد قدي بيشتري داشته باشيم. نکته يي که بايد به آن توجه کنيم، اين است که نقش تغذيه در رشد قدي به قبل از دوران بلوغ باز مي گردد.

به محض آن که نوجوان بالغ شد، ديگر با تغذيه نمي توان به رشد قدي او کمک کرد. به همين دليل توصيه مي شود قبل از رسيدن کودک به دوران بلوغ، مصرف مواد غذايي کلسيم دار که در شير، ماست از نوع کم چربي و به طور کلي در لبنيات موجود است، خانواه کلم شامل گل کلم، برگ کلم و…، دانه ي کنجد به دليل امگا3 بالا و کلسيم فراوان، مواد غذايي حاوي ويتامين A يا حاوي پيشتاز ويتامين A، بتاکاروتن که در هويج، انبه و خرما موجود است و منابع غني ويتامين c مثل مرکبات را افزايش دهيم و در نهايت مرتباً کنترل کنيم که کودک مان دچار فقر آهن نباشد، زيرا فقر آهن خود زمينه را براي اختلال در رشد قدي فراهم مي کند.

معمولاً کودکاني که دچار کم خوني اند، هم وزن گيري خوبي ندارند و هم قدشان کوتاه مي ماند. غير از تغذيه آنچه بر رشد قدي کودکان تاثير مي گذارد، بک خواب آرام شبانه است. خيلي از بچه ها ممکن است بعد ازظهر دو ساعتي بخوابند، اما شب ها دير به خواب بروند و صبح زود بلند شوند. اين نوع خوابيدن ملاک نيست. خوابيدن در شب بايد در شرايطي باشد که هورمون ملاتونين يا هورمون خواب ترشح شود. بسيار مهم است که کودکان خواب آرام شبانه داشته باشند و در درجه دوم به اندازه کافي فعاليت کنند. در ضمن توصيه مي شود حتي الامکان يک ساعت قبل از خواب، کودک قندهاي ساده مثل شکر، شکلات، آب نبات، تافي و… مصرف نکند، چون قندهاي ساده در هورمون رشد اختلال ايجاد مي کنند و وقتي هورمون رشد به اندازه کافي ترشح نشود، رشد قدي تا حدي دچار اختلال مي شود.

 

منبع :  پایگاه افزایش قد

 

Posted in تناسب اندام, سبک زندگی, قد and tagged .


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.