بسته شدن صفحه رشد استخوان يعنی چه؟

بسياري از كساني كه در سنين رشد يا بلوغ به پزشك مراجعه مي ‌كنند و از كوتاهي قدشان شكايت دارند، از اين ‌كه پزشك شان براي آن ها راديوگرافي ساده استخوان‌ هاي مچ دست را درخواست مي ‌كند، متعجب مي ‌شوند. در واقع پزشك با مشاهده عكس مچ دست، سن استخواني را تشخيص مي‌ دهد و مي ‌فهمد كه آيا صفحه رشد استخوان‌ هاي فرد باز است و هنوز جاي رشد دارد يا نه؟ در صورتي‌ كه سن استخواني فرد بالا باشد و صفحه رشد بسته شده باشد، ديگر جايي براي رشد طولي استخوان ‌ها نخواهد بود. واقعيت آن است كه در انتهاي استخوان‌ ها صفحه ‌اي به نام “اپي ‌فيز” وجود دارد كه در سنين رشد از جنس غضروف است و با تاثير از هورمون رشد، غضروف ‌سازي مي ‌كند.
با گذشت زمان اين غضروف‌ ها به ترتيب شروع به استخواني شدن مي‌ كنند و غضروف‌ هايي جديد ساخته مي ‌شوند و به اين ترتيب استخوان رشد طولي مي ‌كند و به اصطلاح درازتر مي ‌شود.
تقريبا در حوالي سن 18سالگي، اين صفحات رشد از حالت غضروفي به حالت استخواني در مي ‌آيند و ديگر استخوان رشد طولي نمي‌ كند. در اين حالت است كه پزشكان اصطلاحا مي‌ گويند، صفحات رشد استخواني بسته شده‌اند.
گاهي در برخي از افراد، بسته شدن صفحات استخواني حتي ممكن است تا سن 20 سالگي به طول بيانجامد و يا برعکس در سنين كمتر از 18 بسته شوند.
در هر صورت پس از بسته شدن صفحات رشد استخواني، بلندتر شدن قد ديگر مقدور نخواهد بود.
پس اگر در سني هستيد كه صفحات رشد استخوان‌هاي تان هنوز بسته نشده است، مي ‌توانيد با تغييراتي در سبك زندگي خود، ترشح هورمون رشدتان را افزايش دهيد و به بلندتر شدن قدتان اميدوار باشيد.

 

Posted in تناسب اندام, سبک زندگی, قد.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.