کلاویه ها، چکش ها ونحوه ی قرار گرفتن سیمها در پیانو

نحوه ی قرار گرفتن سیمها در پیانو

در پیانوی رویال، سیمها افقی هستند. در پیانوی دیواری سیمها عمودی و مورب اند و سیمهای زیر از روی سیمهای بم عبور می کنند تا در پیانوهای دیواری کوچک همه ی سیمها جا شوند.

تفاوت در قرار گرفتن سیمها در صدای دو پیانو تاثیر می گذارد. سیمها در پیانوی دیواری عمود بر زمین هستند بنابر این صدا به زمین می رسد. در حالی که سیمهای پیانوی رویال با زمین موازی اند، یعنی صدا بالا می رود و در فضا می پیچد.

کلاویه ها، چکش ها و سیمهای پیانو

اکثر پیانوهای آکوستیک امروزی 88 کلاویه ی سفید و سیاه دارند. اگر پیانوی شما 87، 89 یا 32 کلاویه دارد، احتمالا سرتان کلاه گذاشته اند! هر کدام از این 88 کلاویه به یک چکش کوچک که روکش نمدی دارد، وصل شده اند. وقتی کلاویه را فشار می دهید، چکش آن به یک سیم، یا چند سیم، یا چند سیم ضربه می زند که کوک یک نت خاص را دارد. سیم با سرعت زیاد شروع به لرزش می کند. گوش شما این ارتعاش ها را دریافت می کند و شما صدای موسیقی را می شنوید. کل این فرآیند ارتعاش، در یک لحظه اتفاق می افتد.

این کار را امتحان کنید: یک کلاویه را بزنید و ببینید چطور چکش به سیم برخورد می کند، یا بگویید کسی دیگری پیانو بزند و شما داخل پیانو را نگاه کنید.

برای این که ارتعاش سیمها قطع شود، مکانیسم دیگری به اسم دمپر یا صداگیر روی سیمهای ساز می نشیند. صداگیر یا دمپر از جنس پارچه یا نمد است که با قطع ارتعاش سیمها، باعث قطع شدن صدا می شود. وقتی یک کلاویه را فشار می دهید، علاوه بر این که مکانیسم ارتعاش سیم ها شروع می شود، دمپر هم بالا می آید. وقتی کلاویه را رها می کنید (در صورتی که پدال را نگرفته باشید) دمپر هم بالا می آید. وقتی کلاویه را رها می کنید (در صورتی که پدال را نگرفته باشید) دمپر به جای خودش بر می گردد و صدای سیم را قطع می کند. (برای این که بدانید پدال های پیانو چه تفاوتی با هم دارند و عملکردشان چیست به آموزش های بعدی مراجعه کنید)

Posted in پیانو.



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.