مزایا و معایب کیبورد موسیقی (ارگ)

خرید ساز و کیبورد دیجیتال

 

برخی از کیبوردهای دیجیتال، نه همه ی آنها را می توان کرایه کرد. ولی بعضی از مدل های بالاتر را فقط باید بخرید، با این حال می توانید انواع دست دوم آنها را که در وضعیت خوبی دارند هم پیدا کنید. از سوی دیگر، خیلی از سازفروشی ها پیانو یا ارگ دیجیتال بزرگ را کریاه می دهند بسیاری از فروشگاه های اینترنتی کیبورد را برایتان ارسال می کنند و از طریق تلفن، اطلاعات لازم را در اختیارتان می گذارند.

جستجوی کیبورد دست دوم در اینترنت شما را با گزینه هایی که دارید آشنا خواهد کرد. ولی برای خرید ساز حتما باید آن را ببینید و قبل از خرید، کمی با آن بنوازید. (مبحث نحوه خرید از اینگونه فروشگاه ها را و نکاتی درباره خرید به این سبک را در آموزش های آتی یاد خواهید گرفت)

در اینجا فهرستی آورده ایم که به شما می گوید چرا خرید کیبوردهای دیجیتال گزینه درست یا غلطی است.

مزایای کیبورد (ارگ)

 

 

ویژگی های مثبت سازهای کلاویه دار دیجیتال:

قیمت: اگر دنبال مدل خیلی بالا و پیشرفته ای نباشید، اغلب کیبوردهای دیجیتال قیمت مناسبی دارند و بسیار ارزان تر از پیانوهای آکوستیک هستند.

اندازه: محل زندگی تان هر اندازه باشد، حتما می توانید جایی برای کیبورد دیجیتال تان پیدا کنید. علاوه بر این، اگر لازم باشد خودتان می توانید آن را جا به جا کنید. مثلا اگر متوجه شوید آکوستیک اتاق دیگری بهتر است یا این که بخواهید در یک سفر خانوادگی آن را همراه خودتان ببرید تا همراه با خانواده بخوانید و بنوازید.

چند کاره بودن: اغلب کیبوردهای دیجیتال پر از صداهای مختلف اند بنابراین می توانید برای خودتان یک گروه موسیقی تک نفره درست کنید یا بدون این که ساز عظیم الجثه ی آکوستیک را بخرید، ارگ بادی بزنید.

نگهداری: کیبوردهای دیجیتال به کوک و رگلاژ کردن نیاز ندارند. کافیست آنها را به برق بزنید و شروع به نواختن کنید. لازم است هر ماه آنها را گردگیری کنید، که آن هم خرجی ندارد و زمان کمی هم می برد. (مطالبی را در مورد نگهداری از کیبوردهای الکتریک در آینده خواهیم گذاشت که می توانید آنها را مطالعه کنید.)

هدفون: اگر همسایه های غرغرو، بچه ی کوچک یا همخانه ای دارید که نمی خواهد صدایی بشنود، از هدفون استفاده کنید. می توانید بدون آن که اطرافیان صدایی بشنوند با هدفون، آنچه را می نوازید در هر ساعت از روز یا شب بشنوید.

معایب کیبورد (ارگ)

بله، درست است حتی کیبوردهای دیجیتال هم معایبی دارند، از جمله موارد زیر که باید قبل از خرید در نظر بگیرید:

پیچیدگی: بعضی از کیبوردهای دیجیتال، مثل workstations، تعداد زیادی صداهای سمپل، ابزارهای ترتیب دهی و افکت دارند. یاد گرفتن این که چطور باید با همه ی این ها کار کرد، به آموزش احتیاج دارد. (درباره ی workstations و سایر انواع کیبوردهای دیجیتال در ادامه بیشتر خواهید خواند) ضمن این که، ممکن است دسته ها و اهرم ها بشکنند، شدت جریان برق تغییر کند و خیلی مسائل دیگر در طول چند سال اتفاق بیفتند. از آن جایی که اغلب کیبوردهای دیجیتال قطعات کوچک و ظریفی دارند، احتمال خراب شدن آنها خیلی بیشتر از یک پیانوی آکوستیک معمولی است.

برق: برای نواختن کیبورد دیجیتالی باید برق یا باطری داشته باشید.

کیفیت صدا: صدای برخی از سازهای دیجیتال واقعا فراتر از حد تصور است، اما صدای بعضی از آنها اگر قصد بازسازی صدای ساز آکوستیک را داشته باشید کاملا غیر قابل قبول است.

حرکت کلاویه ها و صفحه ی کلاویه: بسیاری از کیبوردهای دیجیتال به لمس حساس نیستند، یعنی اگر قوی یا آرام بزنید، فرقی نمی کند، صدایی که می شنوید یکی ست و فقط با پیچ تنظیم صدا می توانید صدا را زیاد یا کم کنید. در ساخت مدل هایی که کلاویه های سنگین تری دارند سعی شده حس نواختن پیانوی آکوستیک شبیه سازی شود. بعضی از آنها می توانند این حس را به شما بدهند و بعضی نمی توانند.

از رده خارج شدن: مثل اغلب دستگاه های دیجیتال و کامپیوترها، کیبوردهای دیجیتال امروزی احتمالا در آینده محبوب نخواهند بود. سرانجام باید مدل جدیدتر و بهتری را تهیه کنید. تعداد خیلی کمی از کیبوردهای دیجیتال بعد از چند سال ارزش خود را حفظ خواهند کرد.

اعتیاد: اگر یکی بخرید، بعد از مدتی، یکی دگیر خواهید خواست و باز یکی دیگر. مدام صداهای سمپل بیشتری طلب می کنید. آمپلی فایر بهتر، بلندگوی بهتر، پایه ی جدید یا جعبه ی جدید می خواهید. جمله ورد زبان نوازنده ی کیبورد در دنیای دیجیتال این است: “وسایل جدید می خواهم!”

Posted in ارگ (کیبورد).




دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.