خطوط حامل مضاعف و خطوط اضافه در نت نویسی ارگ و کیبورد

مضاعف سازی

خطوط حامل مضاعف و خطوط اضافه در نت نویسی ارگ و کیبورد

خطوط حامل مضاعف و خطوط اضافه در نت نویسی ارگ و کیبورد

خطوط حامل، مضاعف ساختن غنای موسیقی

دیر یا زود متوجه خواهید شد که روی هر کدام از دو کلید سل یا فا، تعداد محدودی نت دارید. حتما آهنگساز مایل بوده که شما از تهداد بیشتری از 88 کلاویه ی شگفت انگیز پیانو استفاده کنید نه فقط از برخی از آنها. راه حل این است: حال که با هر دو دست پیانو می نوازیم، چرا هر دو کلید را با هم در صفحات نت نداشته باشیم؟ ایده ی فوق العاده ای است.

 

خطوط حامل مضاعف و خطوط اضافه

وقتی خطوط حامل کلید سل و کلید فا را با یک آکولاد به هم وصل کنید، خطوط حامل مضاعف ساخته می شوند. به این ترتیب می توانید نت های هر دو دست را همزمان با هم بخوانید.

ممکن است بپرسید که چرا این قدر بین خطوط حامل کلید سل و فا فاصله وجود دارد. سوال خوبی ست. به خطوط حامل کلید سل نگاه کنید و نت سل که روی خط دو است، پیدا کنید و یکی یکی پایین بیایید. وقتی به نت می، می رسید، متوجه می شوید خط دیگری برای نت های بعدی ندارید. حالا چه کنیم؟

خط مربوط به نت فا در کلید فا را پیدا کنید و نت ها را یکی یکی بالا بروید. خط بالایی، لا است. پس سی، دو، دو دیز، ر، ر دیز که بین لا و می هستند چه می شوند؟

راه حل اش، خطوط اضافه است. خطوط اضافه به شما این امکان را می دهند که نت های بالا و پایین خطوط حامل را هم بنویسید. برای مثال، همانطور که ملاحظه می کنید دوی وسط را می توان پایین خطوط حامل کلید سل، یا بالای خطوط حامل کلید فا روی خط کوچکی نوشت.

اگر دوی وسط روی خط اضافه ی پایین خطوط کلید سل نوشته شده باشد، آن را با دست راست و اگر با خط اضافه ای بالای خطوط کلید فا نوشته شده باشد، با دست چپ می نوازید.

اگر از آن دسته افرادی هستید که حافظه ی تصویری خوبی دارند، یادتان باشد نت هایی که وسط خطوط حامل مضاعف و بین کلید سل و فا نوشته می شوند، نت های وسط پیانو هستند.

خطوط اضافه، خطوط کوتاهی هستند که بالا یا پایین خطوط حامل اضافه می شوند و ظرفیت خطوط حامل را از پنج خط به شش، هفت یا تعداد بیشتری خط افزایش می دهند. این روش برای نوشتن نت هایی که در محدوده ی خطوط حامل نیستند بسیار خوب است. موافق اید؟ در مورد خطوط اضافه هم مثل خطوط حامل، برخی نت ها روی خطوط و برخی در فضای بین خطوط قرار دارند.

نت های سی و ر را هم که بالا و پایین دوی وسط پیانو هستند، می توان با استفاده از خطوط اضافه نوشت. می توان نت ر را از زیر خط پایینی خطوط کلید سل نوشت، یا بالای خط اضافی مربوط به نت دوی وسط بالای کلید فا. به همین ترتیب، سی می تواند بالای خطوط کلید فا باشد یا زیر خط اضافه ی دوی وسط زیر کلید سل.

 

Posted in ارگ (کیبورد).




دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.