ریتم پیانو – اندازه گیری ضربها با تمپو

 

اندازه گیری ضربها با تمپو در پیانو

ریتم پیانو - اندازه گیری ضربها با تمپو

ریتم پیانو – اندازه گیری ضربها با تمپو

زمان در موسیقی در قالب ضرب اندازه گیری می شود. همانند ضربان قلب، ضربهای موسیقی نیز به تعداد ضربها در دقیقه اندازه گیری می شوند. در یک قطعه موسیقی و در قلب ما تعداد مشخصی ضرب در یک دقیقه می زند. شاید شما هم مثل ما وقتی دکتر می گوید که ضربان قلب تان در دقیقه چقدر است، فکر کنید: خوب که چی؟ من که از این اعداد سر در نمی آورم. اما وقتی آهنگساز می گوید چه تعداد ضرب موسیقی باید در یک زمان معین وجود داشته باشد، نباید این قدر بی تفاوت باشید، البته اگر دلتان می خواهد موسیقی را یکدست بنوازید.

برای این که ضرب و اندازه گیری آن را بهتر درک کنید، به ساعت نگاه کنید و هر ثانیه یک بار پایتان را به زمین بزنید یا دست بزنید. می شنوید؟ شما دارید ضرب می زنید. البته ضرب می تواند تندتر یا کندتر باشد. ساعت را نگاه کنید و هر ثانیه دوبار دست بزنید.

میزان تندی یا کندی این ضربها را در موسیقی تمپو می گویند. مثلا وقتی هر ثانیه یک بار دست می زنید، تمپو 60 ضرب در دقیقه است چون در هر دقیقه 60 ثانیه داریم. شما یک تمپوی آرام و منظم را می زنید. وقتی هر ثانیه دو بار دست می زنید، یک تمپوی نسبتا تند را می زنید که 120 ضرب در ثانیه است.

آهنگسازان از نشان های تمپو و گاهی هم از علامت گذاری مترونوم استفاده می کنند تا به شما تندی یا کندی ضرب را اعلام کنند. علامت تمپو بالای خطوط حامل کلید سل در ابتدای قطعه می آید و یک یا دو کلمه است که سرعت ضرب را توضیح می دهد: تند، کند، کمی تند و به همین ترتیب. علامت گذاری مترونوم سرعت ضرب را به صورت کاملا دقیق نشان می دهد که تعداد ضرب در دقیقه است. جدول زیر نشان های تمپو و میزان سرعت معمول آنها را با استفاده از اصطلاحات معمول ایتالیایی و انگلیسی نشان داده است.

وقتی خواندن و نواختن نت ها را یاد می گیرید، یادتان باشد که نشان های تمپو تا حدود زیادی به نظر نوازنده بستگی دارد و لزوما این اعداد دقیق نیستند.

 

یک مترونوم بخرید. دستگاه کوچک و به درد بخوری ست که ضربها را به هر سرعتی که تنظیم کنید، می زند. دیگر مجبور نیستید تمام روز با ماشین حساب سر و کله بزنید تا ببینید 85 ضرب در دقیقه را چطور باید بزنید. حتما مترونوم های قدیمی را دیده اید که یک پاندول مسحور کننده دارند و تق تق صدا می دهند. مدل های جدید دیجیتال تقریبا به اندازه ی گوشی موبایل هستند. راستی، می توانید برنامه ی مترونوم را روی گوشی موبایل تان نصب کنید.

 

 

Posted in پیانو.



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.