لذت بردن از موسیقی راک و پاپ

لذت بردن از موسیقی راک و پاپ

لذت بردن از موسیقی راک و پاپ

بیشتر موسیقی های اولیه راک و پاپ از ساختار بلوز دوازده میزانی یا سی و دو میزانی تبعیت می کردند. جانی بی گود از چاک بری، واریاسیونی از ساختار دوازده میزانی است که در راک استفاده شده همانند ناینتیث نروس بریک دان اثر رولینگ استونز. گروه بیچ بویز استاد پترن سی و دو میزانی بودند که در آهنگ هایی زیرا گود وایبریشن و سورفر گل از آن استفاده کردند. ایضا بیتل ها از این ساختار در بسیاری از آثارشان از جمله فرام می تو یو و هی جود استفاده کردند. گریت بالز آف فایر از جری لی لوویس و یوو لاست دت لاوینگ فیلین از رایچس برادرز و هول لاتا لاو اثر لد زپلین هم سی و دو میزانی AABA را استفاده می کنند.
در موسیقی پاپ سی و دو میزانی، موسیقی به چهار قسمت هشت میزانی تقسیم می شود. آثاری زیرا اینت میس بیهیوین از فتس والر و ایت دونت مین ا ثینگ از دوک الینگون ساختار سی و دو میزانی AABA دارند، در حالی که چارلی پارکر در قطعاتی زیرا ارنیثولوژی و دانا الی، رویکردی روندو گونه ABAC به واریاسیون سی و دو میزانی داشت.

فرم ترکیبی AABA در واقع ضروری است فرم AABAB2 خوانده می شود که این چنین نیست. زیرا در این فرم، پس از آن که سی و دو میزان نخست را نواختید به یک بخش پل دوم B2 وارد می شوید که شما را مستقیم به ابتدای آهنگ می فرستد تا سی و دو میزان اول قطعه را تکرار کنید. آی وانت تو هولد یور هند از بیتل ها، اوری برث یو تیک از پلیس، مور دن ا فیلین اثر بوستون و رفیوجی اثر تام پتی و هارت برکرز همگی از این الگو پیرومی می کنند.
ساختار بند – ترجیح بند که فرم ABAB هم خوانده می شود، فرمی است که بیشترین کاربرد را در موسیقی پاپ و راک امروزی دارد. فرم بند – ترجیح بند ساختار شعرهایی که بر روی موسیقی قرار می گیرند را دنبال می کند. قطعا می توان یک قطعه سازی که الگویی زیرا بند – ترجیح بند راک یا پاپ دارد هم ساخت، اما خود ساختار نامش را از شعری که آهنگ بر مبنای آن است می گیرد.

 

Posted in تئوری موسیقی.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.