نگاهی به سونات

نگاهی به سونات

نگاهی به سونات

نگاهی به سونات

سونات محبوب ترین فرمی بود که توسط آهنگسازان سازی از اواسط قرن هجده تا آغاز قرن بیست میلادی مورد استفاده قرار می گرفت. توسط بسیاری این فرم به عنوان اولین گسست واقعی از موسیقی الهی در نظر گرفته می شود که اثر بسزایی در موسیقی غربی از قرون وسطی تا دوره باروک داشته است.
سونات بر مبنای فرم سه تایی یا ABA ساخته می شود، یعنی سه بخش مشخص دارد: معرفی تم، بسط و گسترش تم و تکرار تم. نکته نبوغ امیز اصلی راجع به سونات این مطلب است که ساختارش نه تنها اجازه شکستن بسیاری از قوائد پایه ای مبانی و تئوری موسیقی را می دهد، بلکه چنین سرپیچی ای را تشویق هم می کند. برای مثال در سونات اجازه داریم که گام و کسر میزان را در وسط قطعه تغییر دهیم. در قسمت های آینده راجع به سه بخش سونات توضیح می دهیم.

آغاز سونات با معرفی تم

قسمت اول سونات معرفی تم نامیده می شود، که تم اصلی موومان را معرفی می کند. هر بخش از قطعه موسیقی ماهیت مستقل دارد. این قسمت ایضا اغلب به دو قسمت تماتیک تقسیم می شود:
قسمت اول: عموما در اولین قسمت، تم اصلی قطعه یا رشته موسیقایی که قطعه را هم پیوند می دهد ارائه می شود. این قسمت اول معمولا ملودی ای است که بیشتر از بقیه قسمت های موسیقی در ذهن می ماند.
قسمت دوم: قسمت دوم، بازتابی از قسمت اول است. یعنی بسیار مشابه قسمت اول است اما مختصری تغییر کرده است.
اگر مثال خوبی از این دو قسمت تعریف شده می خواهید، سونات دو ماینور بتهوون، اپوس سیزده را در نظر بگیرید.

 

Posted in تئوری موسیقی.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.