ساختار كلی اجزای سیستم تهویه و خنك كاری

ساختار كلی اجزای سیستم تهویه و خنك كاری

          دراجزای اصلی سیستم تحریك كه شامل تهویه و خنك كاری سیستم تحریك ، القاء كننده و القاء شونده سیستم تحریك ، بدنه و هسته مغناطیسی القاء كننده ، صفحات نگهدارنده سپم پیچهای القاء كننده و پایه های نگهدارنده آن ، و نیز دیودها ، سیم پیچهای روتور و روشهای عایق بندی آن ، رینكهای جمع كننده جریان ، و در تجهیزات جانبی از جمله فلنج انتهایی و در پوش مسیر هوا را شرح خواهیم داد و در بخش دیگر به نحوه كنترل و بهره برداری آن خواهیم پرداخت .

تهویه سیستم تحریك

          هوای خنك كن در داخل تجهیزات سیستم توسط پره های نصب شده بر روی روتور ژنراتور جریان پیدا می كند .

          هوای فشرده تهیه شده توسط روتور ژنراتور از طریق نازلهای ورودی به سیستم تحریك وارد میگردد . جریان هوا تمام تجهیزات سیستم تحریك را بنحو مشروح در زیر خنك می نماید :

  1. سیم پیچها و ورقه های هسته استاتور
  2. فاصله هوائی بین روتور و استاتور

ـ سیم پیچها و ورقه های هسته روتور از طریق كانالها و سوراخهای تعبیه شده هوای گرم شده از طریق مسیرهای خروجی سیستم تحریك خارج می شوند . هوا از طریق كانال و مسیرهای خروجی به مدار خنك كن ژنراتور می پیوندد .

القاء كننده سیستم تحریك ( استاتور )

الف ) بدنه

          بدنه از صفحات فولادی ساخته شده است وظیفه آن در دو موضوع خلاصه می شود .

1ـ سیم پیچهای القاء كننده ( استاتور ) را تحمل می كند .

2ـ تهویه سیستم تحریك را امكان پذیر می نماید .

ب ) هسته مغناطیسی القاء كننده

          هسته مغناطیسی از ورقه های بریده شده فشرده بهم تشكیل شده اند . هر كدام از ورقه ها توسط لایه های نازك از مواد عایقی پوشانیده شده اند .

          ورقه های هسته به شكلی ساخته شده اند كه جاگذاری شینه های استاتور بصورت آسان
امكان پذیر باشد .

ج) صفحات نگهدارنده

          مجموعه ورقه های هسته بصورت فشرده و بین دو صفحه نگهدارنده نصب شده اند صفحه نگهدارنده خارجی قبل از قرار دادن ورقه ها در داخل آن به بدنه جوشكاری شده است . صفحه نگهدارنده داخلی پس از قرار دادن ورقه ها و محكم كردن آنها به بدنه جوشكاری شده است.

د ) سیم پیچهای القاء كننده ( استاتور )

  1. شامل ده قطب كه هر پنج قطب یك حلقه را تشكیل میدهند .
  2. هر حلقه از سه بخش تشكیل شده است .
  3. هر بخش در هنگام ساخت بدور قالب فلزی پیچیده می شوند و از چندین دور سیم مسی تشكیل شده اند . بین هر كدام از دورهای سیم پیچ قطعات فاصله گذار نصب می شود . و در انتها هر بخش عایق كاری شده و مواد رزین به آن افزوده می شود .
  4. هر بخش از سیم مسی با سطح مقطع مشخصی و بخصوص ساخته می شود .
  5. به منظور نصب راحت و مطمئن حلقه ها ضروری است ترتیب قرار گرفتن آنها از قبل مشخص شده سپس در هنگام وصل توسط نوارهای شیشه ای پلی استر به یكدیگر محكم وصل شوند .
  6. هر سه بخش توسط پایه های رابط نوع پرچمی به یكدیگر وصل می شوند.

هـ ) پایه های نگهدارنده سیم پیچهای القاء كننده

  1. برای نگهدارنده های هسته از ورقه های فولادی خم شده و جوشكاری شده استفاده
    می شود .
  2. مسیر خنك كننده در داخل پایه های نگهدارنده تعبیه شده است كه یك جهت آن به صفحات انتهای نگهدارنده هسته ها جوشكاری شده است .
Posted in فنی مهندسی.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.