مشخصه روانکاوان متد سریع درمانی

این یکی از کارهای جالب در رواندرمانی است. این خانم یکی از سه الگویی را مورد استفاده قرار می دهد که مشخصه روانکاوان متد سریع درمانی است، یعنی پترن تجویز عارضه. به عنوان مثال وقتی یک نفر به نزد میلتون اریکسون برود و از او بخواهد که در کم کردن وزن به او کمک کند، معمولا میلتون از او می خواهد که در طی دو هفته آینده،

مشخصه روانکاوان متد سریع درمانی

مشخصه روانکاوان متد سریع درمانی

دقیقا یازده پوند به وزن خودش اضافه کند. ممکن است نامعقول به نظر برسد ولی کاملا اثربخش است، برای اینکه یکی از این دو حالت اتفاق خواهد افتاد: یا آن شخص وزنش را کم خواهد کرد یک واکنش متضاد که نتیجه ای مطلوب است، و یا این که یازده پوند به وزنش اضافه خواهد شد. این اضافه وزن معمولا ده یا دوازده پوند نیست، بلکه دقیقا یازده پوند است.

از آن جایی که او قادر به انجام این کار بود، پیش فرض رفتاری بر این قرار می گیرد که او قادر است وزنش را کنترل کند. در هر دو حالت، این کار وضعیت او را از حالت ثابت خارج می سازد. من نشنیده ام که در این قبیل مواقع، وضعیت کسی ثابت باقی بماند. همیشه یک چیزی اتفاق می افتد. این نظیر کاری است که سالوادور منوخین آن را هنگامی که خودش را به یکی از اعضای خانواده نزدیک می سازد انجام می دهد تا از این طریق، آن نظام خانوادگی را از حالت خودش خارج سازد. این روش جالب، از یک تکنیک رواندرمانی مربوط به مسائل تشکیلاتی برگرفته شده است.

اجازه دهید روش دیگری نیز به شما ارائه دهم. به محض آن که متوجه شدید که آن رفتار اعتراض آمیز دارد ایجاد نفاق می کند، قادر هستید فرآیند را قطع کنید و بگویید “ببین، من تجربه کرده ام که خاطر نشان ساختن وظایف افراد در یک جمع کار مفیدی است.

منبع : بندلر

 

Posted in روانشناسی.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.