تئوری های توضيح دهنده خوردگی ميكروبی

تئوري هاي توضيح دهنده خوردگي ميكروبي:

1- تئوري دپلا ريزاسيون كاتدي:

اين تئوري در سال 1934 ميلادي ارائه شده و بر اني اصل متكي است كه SRB با ترشح آنزيم خاصي هيدروژن كاتدي را مصرف نموده و باعث دپلاريزه و در تسريح خوردگي مي گردد.
4Fe+++4H2O=3Fe(OH)2+FeS+2OH–                                

 2- تشكيل نقاط حساس بر روي فلز:

بر اساس اين تئوري كلني هاي در اطراف نقايص متالوژيكي سطح به وجود آمده و اين كلني ها به تدريج موجب تشكيل پيلهاي اختلاف دمشي اكسيژني شده و باعث خوردگي مي شود.

3- اين تئوري موازي با تئوري تشكيل نقاط حساس بر روي سطوح فلزي

اذغان دارد  كه در اثر ميكرو ارگانيسم ها در زير كلني ها و بيو فيلم ها شرايطي ايجاد مي شود كه باعث تشكيل آند مي گردد. آندهايي كه بدين وسيله تثبيت شده اند دليل اصلي خوردگي حفره اي خواهد بود يعني خوردگي كه در بيش از 90% خودرگي ميكروبي مشاهده شده است.

4- خوردگي حاصل از تجمع اسيد در زير رسوبات :

با ازدياد غلظت اسيدهاي چرب مانند اسيد استيك كه از فعاليت ميكروارگانيسم ها به وجود مي آيند در زير كلني ها و رسوبات محيط بسيار خورنده اي بوجود مي آيد.

5- خوردگي گالوانيكي بين فولاد و FeSx :

بر اثر فعاليت باكتريهاي SRB لايه هاي سلفيد آهن بوجود آمده با لايه زيرين فولاد تشكيل پيش گالوانيكي را موجب مي شود. سرعت خوردگي غير حفاظي بوجود آمده تابعي از غلظت FeSx موجود مي باشد در صورت ورود اكسييژن به سيستم شرايط خورندگي بدتر شده و سرعت خورندگي افزايش مي يابد.
 

بحث و نتيجه گيري:

با توجه به بررسي انجام گرفته و مشاهدات از سطح داخلي لوله نشان از خوردگي ناحيه اي (گوجينگ) در قسمت پاييني و در نواحي اطراف كف لوله داشت فرض خوردگي منطقه اي عمومي كه همراه با حالت شسته شدگي كف لوله است تضعيف شد و احتمال خوردگي ميكروبي قوت گرفت و با جستجو در كتاب اطلس خوردگي و يافتن نمونه مشابه با كد 01.10.17.01 كه در اين نوشته آورده شده اس بر اين فرض صحه گذاشته شده.
با انجام مطالعات در مورد انواع خوردگي ميكروبي ما به نتايج نائل آمديم و اما در ابتدا به مختصري در مورد خوردگي ميكروبي مي پردازيم:
باكتري هاي مزاحم در سيستم هاي صنعتي به سه دسته تقسيم مي شوند:
1- باكتري آهن (Iron bacteria)
2- باكتري هاي سولفور (sulfur bacteria)
3- باكتري هاي احياء كننده سولفات (sulphate – reducing bacteria)
 
در ذيل به بررسي بعضي از ويژگي هاي اين باكتري ها مي پردازيم:
1- باكتري هاي آهن كه به نام Ferro bacteria نيز شناخته مي شود يا اكسيد كربن آهن به انرژي مورد نياز خود دست مي يابند و آهن اكسيد شده به شكل Fe (oH)3 با رسوب خود موجب آلودگي آب مي گردد. هر چند اين باكتري ها مستقيماً موجب خوردگي نمي گردد ولي در عمل خوردگي دخالت دارند. تمامي اين باكتري ها اكثر اوقات به شكل تجمعاتي به شكل تاول بر روي قطعات فولادي ديده مي شوند. اين باكتري ها اكثر به اشكال خاصي شبيه دانه هاي لوبيا در يك غلاف پروتئيني دريده مي شوند يكي از انواع باكتري هاي آهن باكتري گاليونلا مي باشد سابق بر اين تصور مي شد كه گا ليو نلا تنها سبب مسدود نمودن لوله هاي آبي از طريق توليد رسوبات پرحجم مي باشداما اخيرا نشان داده شده كه اين باكتري هادر رسوباتي كه داراي مقادير فراوان آهن و منگنز و كلريد بوده اند نيز يافت مي شوند.
 

Posted in فنی مهندسی.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.