محاسبات مربوط به شكست مكانيكی لوله

محاسبات مربوط به شكست مكانيكی لوله

محاسبات بر مبناي استاندارد (API STD *530) انجام شده است.

باتوجه به فرمول هاي ارائه شده ما از فرمول حالت دما پايين با توجه به شرايط عملياتي لوله مورد بررسي استفاده مي كنيم:

Ts=(pe*Do) / (2Se + Pe)

كه در اينجا:

Ts: ميزان حد مينيمم ضخامت براي جلوگيري از شكست در انتهاي عمر عملياتي لوله بدون در نظر گرفتن CA كه مربوط به خوردگي مي باشد. (in)

Pe: ماكزيمم فشار دروني در داخل لوله (psi)

Se: تنش مجاور الاستيكي در دماي مورد نظر (Psi)

DO: قطر خارجي (in)

اطلاعات در دسترس:

Pe=853.4 Psi

Se=48410.3 Psi

Do=16 in

در نتيجه ميزان ts چنين مي باشد:

Ts = 0.1427 in= 3.625 mm

با توجه به نتايج ضخامت سنجي انجام گرفته كمترين ضخامت 0.6 mm بوده و از همين ناحيه ترك شروع و گسترش پيدا كرده و به طور مكانيكي رشد ترك باعث ايجاد اين مورد شكست شده است.

باكترهاي احياء كننده سولفات معمولا به دو گروه اصلي (از نظر مصرف كربن آلي) تقسيم بندي مي شوند

باكتري هاي كه قادر به استفاده از لاكتاك هستند و آنهايي كه قادر به اين كار  نمي باشند.

باكتري هاي SRB كه از لاكتات استفاده نمي كنند عموما استات را به كار مي برند و تكثير آنها در محيط آزمايشگا هي بسيار مشكل مي باشد. بنابراين اين جاندارن به اتكاء به ديگر جانداران به ديگر جانداران و ميكروارگانيسم هاي كه قادر به رشد وتكثير خواهد بود.

گفتيم كه SRB از طريق احياء سولفات توليد يون سولفيد (s2-) مي نمايد. در صورت وجود يون آهن مناسب در تركيب بيولوژيك FeS سياه رنگ نتيجه مي شود يعني ماكيناوايت FeS1-X  اما در صورت عدم وجود يون آهن هيدروژن محيط با يون سولفيد تركيب شده H2S راتشكيل مي دهد يكي ز راههاي شناسايي وجود SRB استفاده ازآزمايش اسيد است كه درآن با افشاندن چند قطره اسيد كلريدريك رقيق برروي محصولات سياه رنگ خوردگي بوي تخم مرغ گنديده به مشام خواهد رسيد يعني گاز سولفيد هيدروژن آزاد مي گردد. اما اگر در محيط سولفات يافت نگردد بعضي از انواع باكتريهاي احياء كننده سولفات مكانيسم خود را تبديل به فرما نتاسيون (تخمير) نموده و تركيات آلي هم چون پيرويت را بر روي توليد استات و هيدروژن و دي اكسيد كربن به كار مي رود.

بدين شكل SRB را مي توان در سيستم هاي بدون سولفات و سولفيد نيز يافت. در حالت اخير SRB  ممكن است كمك به رشد ديگر ميكروبهاي صنعتي مانند باكتريهاي مولد متان نمايد.

بسياري از انواع SRB داراي آنزيمی به نام هيدروژن هستند

بسياري از انواع SRB داراي آنزيمي به نام هيدروژن هستند كه به آنها اجازه استفاده هيدروژن را مي دهد. باكتريهاي احياء كننده سولفات قادرند كه شرايط متنوع محيطي را تحمل كنند اين باكتريها در محيطهاي آبي با حداكثر غلضت 30 درصد نمك طعام در دماهاي 50 – تا 15+ درجه سانتي گراد فشارهاي هيدرواستاتيكي 700 الي 1000 اتمسفر و بالاخره در PH هاي حدود14 نيز يافت شده اند مي دانيم كه در اثر حفاظت كاتدي به دليل تجمع يونهاي –OH بر اثر تركيب +H با الكترونها و تشكيل هيدروژن PH محيط بالا رفته ودر نتيجه وجود محيط قليايي تر فعاليت باكتري متوقف خواهد شد. از طرف ديگر با آنكه پتانسيل اضافي در حدود 1/0 ولت براي مقابله باSRB پيشنهاد شده اما در عمل مطالعات جديد نشان داده كه ايجاد اختلاف پتانسيل حتي تا مقدار 1/1- ولت نه تنها متوقف كننده فعاليت باكتري در خوردگي ميكروبي در سطح فلز نمي با شد بلكه مكن است حتي باعث تقويت و تحريك باكتري نيز گردد.

 

Posted in فنی مهندسی.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.