مدل گاورنر الکترونیک – هیدرولیک

مدل گاورنر الکترونیک – هیدرولیک

گاورنر الکترونیک – هیدرولیک واحدهای گازی نیروگاه سیکل ترکیبی خوی مجهز به دو حالت Isochronous و  Droop می باشد . وضعیت  Isochronous به معنای سرعت ثابت بوده و گاورنر در این حالت شیر مربوط به ورودی سوخت را تنظیم می کند که فرکانس را به مقدار اسمی یا برنامه ریزی شده برگرداند.

شکل نمودار چنین سیستم کنترلی را به صورت شماتیک نشان می دهد. دراین شکل ابتدا سرعت اندازه گیری شده وروتور (Wr) با سرعت مرجع Wo مقایسه می شود. سیگنال خطا(که مساوی انحراف سرعت است ) تقویت شده و انتگرال آن گرفته می شود تا سیگنال کنترل y  D را ایجاد کند که شیر مربوط به سوخت را به حرکت در آورد.

به علت عمل باز نشانی این کنترل کننده انتگرال زمانی y  D به حالت جدید ماندگار می رسد که خطای سرعت Wr D مساوی صفر شود.

شکل  پاسخ زمانی یک واحد تولیدی را در حالت Isochronous در مقابل افزایش پله ای نشان   می دهد. افزایش بار الکتریکی باعث می شود که فرکانس با آهنگی که توسط لختی روتور تعیین می شود کاهش یابد.

زمانی که سرعت اُفت نکند توان مکانیکی توربین شروع به افزایش می کند. این موضوع به نوبه ی خود باعث کاهش آهنگ اُفت سرعت می شود. و پس از آن زمانی که توان توربین اضافه بر توان بار است باعث افزایش در سرعت می شود. در نهایت سرعت به مقدار مرجع خود می رسد و توان حالت ماندگار توربین به مقداری مساوی با  بار اضافی افزایش می یابد

WNL : سرعت حالت ماندگار در بی باری

WFL : سرعت حالت ماندگار در بار کامل

W0  : سرعت اسمی یا نامی

R =  =  100    ×    ×    100

مقدمه

 

در جهت افزایش راندمان تولیدی نیروگاه و بازیابی انرژی حرارتی خروجیاز توربین های گازی بوسیله دو دستگاه بویلر بازیاب حرارتی و توربین بخار تجهیزات  و متعلقات مربوطه به ظرفیت 102.5 مگاوات طراحی و نصب گردیده . آب مورد نیاز بخش بخار از دو حلقه جاه عمیق حفر شده تأمین میشود كه با احداث مخزن بتونی با ذخیره آب 3000 متر مكعبی پس از تصفیه در تاسیسات بخش شیمی نیروگاه و تبدیل به آب دمینه به مصرف می رسد .

سیستم خنك كن واحد بخار از نوع خشك (هلر )با مكش طبیعی هوا و پوسته بتنی با ارتفاع 104 متر ظرفیت آب در گردش 17800 متر مكعب در ساعت  . و كندانسور از نوع پاششی میباشد .

درجه حرارت گازهای خروجی از اگزوز توربین های گازی در بار پایه 572 درجه سانتیگراد است كه با تعبیه یك بویلر بازیاب حرارتی برای هر واحد گازی  بخار مورد نیاز توربین بخار تأمین می گردد .

 

 بویلرها

بویلرهای فوق از نوع بازیاب حرارتی افقی و بدون شعله به ظرفیت 180 تن در ساعت برای هر بویلر می باشد

پاسخ زمانی واحد تولید در حالت Isochronous   شکل (4-13)گاورنر در حالت Isochronous  زمانی که ژنراتور یک بار منفرد را تغذیه می کند و یا در حالتی که لازم است ژنراتور در یک سیستم چند ژنراتوری به تجهیزات بار پاسخ دهد به طرز مناسبی عمل می کند که دو یا تعداد بیشتری واحد به یک سیستم متصل باشند. نمی توان از حالت Isochronous  استفاده نمود . زیرا هر ژنراتور به طور دقیق همان نقطه تنظیم سرعت را داشته باشد در غیر اینصورت واحدها باهم درگیر شده ، هریک سعی می کند که فرکانس سیستم رابه مقدار تنظیم خود برساند.

برای تقسیم پایدار بار بین دو یا تعداد بیشتری واحد که بطور موازی کار می کند از حالت Droop استفاده   می شود . مشخصه Droop (مشخصه افقی سرعت) باعث می شود زمانی که بار افزایش می یابد سرعت افت نماید.

Posted in فنی مهندسی.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.