کارهای زیادی هستند که قادر به انجام آنها نیستیم

مرد: آیا ممکن است وضعیت هایی پیش بیاید که این عمل در آنها موثر واقع نشود و روانکاو مجبور شود از راههای دیگری مانند تجویز دارو…

خیر، من چنین مواردی را از سراغ ندارم.

می خواهم موضوعی را خاطر نشان سازم که به یادگیری شما مربوط می شود. پدیده ای در زمینه رواندرمانی وجود دارد که به نظر می رسد در سایر زمینه ها – لااقل زمینه هایی که من در آنها کار کرده ام – به وقوع بپیوندد. وقتی من نحوه انجام کاری را به یک نفر می آموزم و کارآیی آن را به او نشان می دهم، او معمولا از من می پرسد که این عمل در چه مواقعی کارآیی ندارد و یا می پرسد که در موارد دیگر باید چه کار کرد. به همین خاطر، وقتی به شما نشان می دهم که چگونه می توان بر روی افرادی که به خاطر تصاویرشان از گذشته دچار رنج و ناراحتی هستند کار کرد، شما می پرسید “این کار در چه مواقعی موثر واقع نمی شود؟”

کارهای زیادی هستند که قادر به انجام آنها نیستیم

کارهای زیادی هستند که قادر به انجام آنها نیستیم

نکته جالبی که در مورد این الگوی رفتاری وجود دارد این است که اگر آنچه من به شما نشان داده ام همان چیزی باشد که دوست دارید قادر به انجامش باشید، احتمالا وقتتان را به خوبی صرف یادگیری آن می کنید. کارهای بسیار زیادی هستند که ما قادر به انجام آنها نیستیم. به جای گشتن به دنبال مواردی که کارهای ما درباره آنها صدق نمی کند، اگر بتوانید برای خودتان برنامه ریزی کنید که به دنبال مطالب مفید بگردید و آنها را بیاموزید، آن گاه خودتان خواهید فهمید که مطالب ما در چه مواردی صدق نمی کنند، این را من برایتان تضمین می کنم. اگر این کار را درست انجام دهید، آن وقت موارد بسیاری را خواهید یافت که این عمل در آنها تاثیری ندارد و به شما توصیه می کنم که وقتی عملی موثر واقع نمی شود، کار دیگری را انجام دهید.

اجازه دهید دوباره مساله را روشن سازم. اگر از یک مراجعه کننده بپرسید “دلت می خواهد چگونه باشی؟” و او نیز متقابلا بگوید “نمی دانم چه می خواهم. واقعا نمی دانم. نمی دانم د موقع مقتضی به چه مراجعی نیاز خواهم داشت” آن وقت چه می کنید؟ می توان از او خواست که حدس بزند، و یا می توان گفت “بسیار خوب، اگر می دانستی، آن وقت چه؟” “خوب، اگر نمی دانی دروغ بگو. یک چیزی از خودت بساز” “آیا کسی را می شناسی که بداند چگونه باید این کار را انجام داد؟” “اگر می دانستی، چه احساسی داشتی؟ چه طور به نظر می رسیدی؟ صدای حرف زدنت چگونه می شد؟”. به محض دریافت واکنش از جانب او، می توانید آن را تکیه گاه قرار دهید. واقعا می توان مراجع فردی ایجاد کرد.

 

منبع : گریندر

 

Posted in روانشناسی.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.