سومین بخش خودانگاره، عزت نفس است

سومین بخش خودانگاره، عزت نفس است

سومین بخش خودانگاره، عزت نفس است

. منظور این است که درباره خود چگونه می اندیشید و چه احساسی درباره خودتان دارید. این بخش احساسی شخصیت شماست. این کیفیت بنیادی عملکرد سطح بالاست. این کلید خوشخبتی و اثر بخشی شخصی است. این مانند یک هسته راکتور در کارخانه هسته ای و اتمی شماست. این منبع انرژی اشتیاق و خوش بینی است که به شخصیت شما قدرت می دهد و از شما انسانی با معیارهای بالا می سازد.

میزان عزت نفس شما را دو عامل مشخص می سازد که در حکم دو روی یک سکه هستند. اول اینکه خودتان را تا چه اندازه ارزشمند می دانید. تا چه اندازه خودتان را به عنوان یک شخص قبول دارید و دوست می دارید. این بخش ارزیابی شخصی عزت نفس است. این امتیازی است که برای خود در نظر می گیرید.

این اولین فاکتور به تغییرات اولیه ارتباطی ندارد. کسی که از عزت نفس بالا برخوردار است ممکن است مشکلات عدیده ای در زندگی اش وجود داشته باشد و با این حال برای خودش ارزش والایی قائل باشد. متاسفانه، کسانی که به این درجه می رسند بسیار معدود هستند.

دومین عامل تعیین کننده میزان عزت نفس احساس خوداثر بخشی است. موضوع از این قرار است که در کاری که می کنید خودتان را تا چه اندازه قابل و توانمند می دانید.

این دو بخش عزت نفس یکدیگر را تکمیل می کنند. وقتی درباره خودتان احساس خوبی دارید، بهتر عمل می کنید و موثرتر واقع می شوید. وقتی خوب عمل می کنید، درباره خودتان احساس خوبی پیدا می کنید. هر دوی اینها ضرروی هستند. هیچ کدام بدون دیگری نمی توانند دوام و بقا داشته باشند.

بهترین معیار عزت نفس این است که خودتان را تا چه اندازه دوست دارید. هرچه خودتان را بیشتر دوست داشته باشید، کارهایتان را به نحو بهتری انجام می دهید. هرچه خودتان را بیشتر دوست داشته باشید، اعتماد به نفس بیشتر و نگرش مثبت تری پیدا می کنید، سالم تر، با انرژی تر، شادمات تر و خشنودتر می شوید.

Posted in روانشناسی.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.