دلایل احتیاج به كنداتور

دلایل احتیاج به كنداتور

  • وجود كنداتور به عنوان منبع سرد جهت انتقال انرژی غیر قابل دستیابی در بخار خروجی از توربین
  • تفاوت بسیار زیاد بین حجم مخصوص مایع و بخار و لزوم پمپاژ مجدد سیال عامل به سمت بویلر و برج خنك كن و غیر عملی بودن پمپاژ سیال دو فاز
  • كاهش فشار پشت توربین باعث افزایش راندمان نیروگاه می شود . كه این كار با تقطیر بخار در كنداكتور میسر می باشد .
  • وجود گازهای غیر محلول كه در سیكل كه در حالت اشباع آب نامحلول هستند از از كنداتور خارج می شود .
  • با توجه به درجه حرارت پایین و وجود گازهای محلول در آب جبران سازی كه معروف به آب Mak up است بهترین محل برای تزریق آب جبران سازی كنداتور می باشد .

 

برج خنك كن شامل 6 سكتور و 12 تا پیك كولر كه هر سكتور دارای هشت تا دلتا و هر دلتا دارای دو تا مبدل حرارتی ( رادیات ) كه كلاً ( 48 = 8*6 ) چهل و هشت تا دلتا 2*48 برابر 96 تا نبدل حرارتی ( رادیات ) می باشند و در مقابل هر سكتور دو تا پیك كولر قرار گرفته كه در نقشه پیوستی مشخص است .

كه فن های پیك كولرها راست گرد و چپ گرد می باشند كه از راست گرد فن ها كه حالت مكنده می باشد در مد تابستانی مورد استفاده قرار می گیرد به این صورت در مواقعی كه دمای محیط بالای 35 درجه سانتی گراد است سیستم خنك كن اصلی به صورت طبیعی قادر به تامین أب خنك مورد نیاز در كنداتور نمی شود در نتیجه چنین مواقعی فن های پیك كولرها در مد تابستانی استارت می شوند.

با استفاده از سیستم پاشش آب روی مبدل های حرارتی ( رادیات ها ) پیك كولرها عمل اسپری آب صورت می گیرد تا آب در گردش سیكل برج خنك كن ، خنك شود تا از افزایش درجه حرارت و فشار كنداتور جلوگیری شود و در زمستان دمای محیط كه زیر دو درجه سانتی گراد باشد در چنین مواقعی فن های پیك كولرها در مد زمستانی چپ گرد استارت می شوند در مواقع آبگیری سكتورها تا هوای داخل برج كه نسبت به هوای بیرون گرم است را گرفته روی رادیات های سكتورها می دهد تا بدنه آنها گرم شود این عمل حدود 10 تا 15 دقیقه انجام می گیرد و سپس اقدام به آبگیری سكتورها می شود تا از یخ زدگی سكتورها جلوگیری شود .

آب در گردش سیستم خنك كن در Pack Load m3 / s 5 می باشد .

 

در كلیه نقشه های بویلر مسیرهای سبز رنگ مسیر آب می باشند و مسیر های قرمز بخار

آب تغذیه IP Drum از طریق مرحله دوم فید پمپ تامین می شود كه در مسیر وارد اكونومایزر شده ( خود اكونومایزرها از تعدادی لوله فین دار تشكیل شده جهت افزایش درجه حرارت آب ورود به درام IP می باشد و نگه داشتن دمای ان زیر 10 درجه بخار اشباع درام IP كه اگر بنا به هر دلایلی دمای آب بیشتر از دمای بخار اشباع درام IP شود آب از طریق مسیر Sturt up  و یا ری سیركوله با باز شدن موتور والو واقع در این مسیر به فلاش تانك جریان پیدا می كند تا درجه حرارت آن كاهش یابد و از تشمیل بخار در خروجی اكونومایزر جلوگیری شود و همچنین از این مسیر در زمان استارت بویلر استفاده می شود جهت جلوگیری از تشكیل بخار در اكونومایزر آب خروجی از اكونومایزر وارد درام IP می شود سپس آب وارد سیستم اوپراتوری می شود كه نحوه عمل كرد آن در نقشه سیستم دیارتیور توضیح داده شد .

Posted in فنی مهندسی.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.