مدلسازی برای موفقیت – بخش اول

این روزها وقتی به یک سمینار می روید، آنچه نوعا رخ می دهد این است که سخنران می گوید آنچه لازم است برای انجام کارهایی که من به عنوان یک ارتباط ساز ماهر انجام می دهم بدانید، این است که توجهتان را به باطن خودتان معطوف سازید. اگر بتوانید کارهایی را که آن سخنران انجام می دهد در باطن خود بیابید، این حرف صحیح است. حدس من این است که چنین چیزی در مورد شما صدق نمی کند. شما ممکن است آنها را در ضمیر ناخودآگاهتان داشته باشید، ولی من فکر می کنم که اگر می خواهید بینش و بصیرت افرادی نظیر اریکسون یا ساتیر یا پرلز را داشته باشید، لازم است یک دوره آموزشی در این زمینه بگذرانید تا به درک و بینشی متقابل دست یابید. اگر یک دوره آموزش آگاهانه در این زمینه بگذرانید آن وقت می توانید کارهای روانکاوی را به طور اصولی و ناخودآگاه همان طور که در مورد زبان عمل می کنید، انجام دهید.

مدلسازی برای موفقیت - بخش اول

مدلسازی برای موفقیت – بخش اول

اگر عملکرد ویرجینا ساتیر را از نزدیک ببینید و بشنوید، با توده انبوهی از اطلاعات مواجه می شوید، از قبیل: نحوه حرکت کردن او، لحن صدایش، نحوه لمس کردن، بردن شخص به گذشته، و اشارات حسی که او به کار می گیرد تا خودش را به یکی از اعضای خانواده نزدیک کند، و غیره. اگر بخواهیم تمام اشاراتی که او از آنها به عنوان سرنخ استفاده می کند، و واکنش هایی که برای ایجاد آن اشارات به کار می گیرد، و همچنین واکنش هایی که او از دیگران بیرون می کشد را یکی یکی مورد بررسی فرار دهیم، کار بسیار خسته کننده ای خواهد بود.

ما نمی دانیم که ویرجینیا ساتیر واقعا بر روی خانواده چه کارهایی می کند، ولی می توانیم رفتار او را برای شما این طور تفسیر کنیم که انگار به هر کدام از شما بگوییم، بیا این جا گوش کن، این کارها را به ترتیب انجام بده، آن قدر تمرین کن تا به صورت بخش سازمان یافته ای از رفتار ناخودآگاهت در بیاید. آن وقت قادر خواهی بود به همان واکنش هایی برسی که ویرجینیا از طرف مقابلش بیرون می کشد. ما میزان دقت تعابیری را که به دست می آوریم مورد آزمایش قرار نمی دهیم، و یا آنها را با اطلاعات عصب شناسی تطبیق نمی دهیم، همچنین حساب نمی کنیم که چه اتفاقی باید بیفتد. برای دانستن این موضوع که آیا تعابیر ما الگوی مناسیبی برای کارهایمان هستند یا خیر، کاری که می کنیم این است که ببینیم آیا اثری دارند یا خیر: آیا شما قادرید الگوهایی که ویرجینیا در رفتار خود ارائه می داد را به نحو موثری در رفتارتان بروز دهید و همان نتیجه را به دست آورید؟ ما در این جا مطالبی را ارائه خواهیم داد که ممکن است هیچ ارتباطی با واقعیت و یا آنچه واقعا اتفاق می افتد نداشته باشند. ولی در هر حال می دانیم الگوهایی که از روی رفتار ویرجینیا ساتیر ساخته ایم موثر بوده اند. در آن زمان وقتی این موضوع را عنوان کردیم و تعابیر و الگوهایی که ارائه داده بودیم را در بوته تمرین و آزمایش گذاشتیم، رفتار اشخاص تحت آزمایش تغییر کرد و مانند ساتیر، تاثیرگذار گردید. اکنون هر کدام از آنها افراد بی نظیری هستند. اگر به زبان فرانسوی هم صحبت کنند باز هم قادرند احساساتشان را به روش خودشان ابراز کنند.

 

منبع : شوسلر

Posted in موفقیت.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.