ارتباط بصری با اندیشه – تصاویر ساخته شده ذهنی

باربارا تصاویر را در خارج از زمینه شان به یاد می آورد که این از مشخصات تصاویر ساخته شده ذهنی است. با این حساب احتمالا او باید با اطرافیان خود، بحث و جدل زیادی راجع به گذشته داشته باشد. علی الخصوص با کسانی که تصاویر را به صورت عینی به خاطر می آورند.

سالی: من ندیدم که چشم های فران بالا پایین بروند، او فقط جلو را می دید.

بسیار خوب. آیا بین نحوه نگاه کردن مستقیم او به من، قبل از این که سوالی بپرسم، با نگاه مستقیم او پس از این که سوال را پرسیدم، هیچ تفاوت مشخصی مشاهده کردی؟ آیا متوجه تغییری شدی؟

سالی: بله، او در آن موقع، اندیشناک تر به نظر می رسید.

ارتباط بصری با اندیشه -  تصاویر ساخته شده ذهنی

ارتباط بصری با اندیشه – تصاویر ساخته شده ذهنی

اندیشناک! اندیشناکی برای هر کدام از ما ممکن است احساس کاملا متفاوتی باشد. اندیشناکی، داوری پیچیده ای است درباره یک احساس، و این در تجربه حسی تو نیست. من مطمئنم که اندیشناکی برای تو معنی منحصر به فردی دارد و همین باعث می شود که بتوانی آن را با تجربه حسی خودت مربوط سازی. از این رو می توانستی مشاهدات خودت را طوری بیان کنی که ما نیز بتوانیم آن را قبول یا رد کنیم، نه این که قضاوت تو را در مورد اندیشناک بودن او بپذیریم. همان طور که قبلا گفتم، تمام این سوال ها قبل از آن که حرفی زده شود، پاسخ داده شده بودند. بنابراین اگر به حرکات کسی که داریم با او ارتباط مستقیم برقرار می کنیم خیره شوید، همواره قبل از آن که او حرفی بزند پاسخ را خواهید گرفت. من همین چند لحظه پیش از سالی خواستم، چیزی را توضیح دهد و او آنچه دیده بود را به صورت غیر کلامی نشان داد. او آنچه که فران داشت انجام می داد را در حرکات خودش منعکس کرد.

سالی، آیا احساس خودت را از کاری که کردی به یاد می آوری؟

سالی: انگار چشمهایم کمی بسته بودند.

پس پلکهایت کمی پایین آمده بودند. آیا به غیر از احساس خودت در مورد چشمهایت، یا به یاد آوردن کارهای فران، چیز دیگری هم بود که بتوانی آن را پیدا کنی؟…

(به حاضران) آیا تاکنون برایتان اتفاق افتاده که در یک مجلس در حالی که نگاه سایرین به صورت شما دوخته شده است، ناگهان در خودتان فرو روید و با خودتان خلوت کنید؟ این همان چیزی است که این جا اتفاق افتاد. در هر دو مورد، مردمک چشم ها اتساع یافتند و عضلات صورت، راحت و شل گردیدند.

اگر از بابت دیدن اتساع مردمک چشم دچار زحمت هستید، باید بگویم که این عرایض درباره اتساع مردمک چشم نیست، بلکه درباره برنامه های ادراکی خودتان است و من هم درابهر این که دیدن چشمان 10/10 است یا 1/100 و آیا لنز احتیاج دارند یا خیر، صحبت نمی کنم. توانایی شما در مشاهده کردن، چیزی است که قبلا یاد گرفته اید و می توانید بیاموزید که آن را بهتر انجام دهید. اکثر مردم طوری رفتار می کنند که انگار حواس ما وسایل غیر فعالی هستند که جهان، انبوهی از اطلاعات را از طریق آنها به ذهن ما فرو می ریزد. میزان اطلاعات، بی کردان است. آن قدر بی کران که شما فقط قادر به ابراز بخش بسیار کوچکی از آن هستید. شما در این جا می آموزید که عملا راههای مفید را انتخا کنید.

 

منبع : گریندر

Posted in روانشناسی.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.