ارتباط بصری با اندیشه – الگوهای ارتباطی

بنابراین، آنچه اکنون از شما می خواهم تا در عرض چند دقیقه آینده انجام دهید این است که برنامه های ادراکی خودتان را تغییر دهید تا معلوم شود که یک آیا این الگوها می توانند مفید باشند یا خیر. از این رو می خواهیم قدم به قدم پیش برویم. ما قصد داریم با هر وسیله مناسبی که در اختیار داریم به شما تمرینی بدهیم تا به استفاده از دستگاه حسی خودتان پی ببرید و بفهمید که آیا مطالبی که درباره آنها صحبت می کنیم صحت دارند یا خیر. سپس درباره نحوه استفاده از آنها صحبت خواهیم کرد، چرا که این موضوع بسیار حائز اهمین است. در نهایت این سوال پیش می آید که آیا دانستن این مطالب فایده ای هم دارد یا خیر.

می خواهم به شما اطمینان بدهم که در حال حاضر اگر الگوهایی ارتباطی در اختیار دارید که در امور روانکاوی، یا آموزشی و یا شغلی برایتان موثر هستند، آن مهارت بعد از اتمام این سمینار باز هم برایتان قابل استفاده خواهند بود. من این را به شما قول می دهم، ما نمی خواهیم شما هیچ فرصتی را از دست بدهید. دلمان می خواهد که شما مسیر جدیدی را برای خودتان در نظر بگیرید. حدس ما این است که برخی از شما در زمینه ارتباط درمانی، افراد کاملا شایسته و موثوری هستید. حداقل گاهی اوقات نتایجی به دست می آورید که خشنودتان می سازد، این یک میدان رقابت است و شما نیز شغلتان را دوست دارید ولی ختی در مواردی که کارتان را بسیار عالی انجام می دهید، گاهی اوقات دچار بی حوصلگی می شوید. شما گرایش دارید که یک سری از کارهایی که در گذشته با موفقیت توام بودند را به امید این که در زمان حاضر نیز دوباره با موفقیت روبرو شوند، مجددا تکرار کنید. من فکر می کنم موفقیت یکی از خطرناک ترین تجاربی است که نوع بشر می تواند داشته باشد. علی الخصوص اگر در گذشته، موفقیتی را به دست آورده باشد. زیرا تمایل می یابد که فردی کاملا خرافاتی و تکرار گرا شود. نظیر همان داستان اسکناس پنج دلاری در ماز.

ارتباط بصری با اندیشه - الگوهای ارتباطی

ارتباط بصری با اندیشه – الگوهای ارتباطی

برای مثال، به شما گفته شده که یک بار فردی را با یک صندلی خالی صحبت کرده و مادر خودش را بر روی آن تصور کرده و سپس به طرز شگفت آوری تغییر کرده است. ممکن است فکر کنید که همه روانکاوان کشور نیز باید همین کار را بکنند، در حالی که این فقط یکی از راههای بی شمار است و از طریق بقیه راهها نیز می توان به همین نتیجه رسید.

ما از حاضران شکاک و بدبین درخواست می کنیم که کارهای زیر را انجام دهند، البته این در مورد تمام دروغ هایی که می خواهیم به شما بگوییم صدق می کند: دروغ ما را برای مدت زمان محدودی قبول کنید. مثلا در حین انجام تمرینی که به پیروی از توضیحات ما انجام می دهید، فرضا الگویی را ارائه می دهیم که ادعا داریم وجود دارد. با این روش می توانید از دستگاه حسی تان نه از حرف های بی سر و تهی که به شما می گوییم استفاده کنید تا بدین وسیله پی ببرید که آیا واقعا می توان مطالب ما در در رفتار کسی که با اون در حال ایجاد ارتباط هستید مشاهده کرد یا خیر.

 

منبع : گریندر

Posted in روانشناسی.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.