تمرین تشخیص اشارات چشم

ما همین جا ادعا می کنیم که شما امر بسیار واضحی را مورد بی توجهی قرار داده اید. ادعا می کنیم که شما در تمام طول عمرتان با مردم صحبت کرده اید و آنها گفته اند “خوب، از دیدگاه من این طور به نظر می رسد که …” به سمت بالای چپ نگاه می کند… گفته اند با خود می گویم… به سمت پایین چپ نگاه می کند، گفته اند “من فقط احساس می کنم…” به سمت پایین راست نگاه می کند … و شما به این موضوع، آگاهانه دقت نکرده اید. مردم در طی قدمت صدساله روان شناسی نوین و تئوری ارتباط، همواره این اشارات را انجام داده اند، ولی همه شما قربانی یک مشت الگوهای فرهنگی بودید که به شما اجازه ندادند تا نسبت به این اشارات، توجه و واکنش مستقیم و موثری نشان دهید.

 

تمرین تشخیص اشارات چشم

هر کدام از شما باید از بین حاضران، کسی را انتخاب کند که او را نمی شناسد و یا این که کمترین شناخت را از او دارد (گروه های دو نفری تشکیل می شود) نام یکی از شما الف و نام دیگری ب خواهد بود. الف شروع به پرسیدن سوالها خواهد کرد. با طبقه بندی کردن سوالهایتان همانطور که من انجام دادم این عمل یادگیری را برای خودتان آسان کنید. با سوالهای عینیبصری، کار

تمرین تشخیص اشارات چشم

تمرین تشخیص اشارات چشم

تان را شروع کنید. روکش صندلی ماشین شما چه رنگی است؟ چشمان مادرتان چه رنگی است؟ حروف تابلویی که در بیرون این ساختمان قرار دارد، چه شکلی هستند؟

تمام این سوالها درباره چیزهایی است که افراد حاضر در این جا قبلا آنها را دیده اند.

سپس درباره چیزهایی سوال کنید که ب تاکنون ندیده است و باید آن را در ذهن خودش بسازد: شما از دریچه چشمهای من به چه شکلی هستید؟ با موهای ارغوانی به چه شکلی در می آیید؟

سپس سوالهای سمعی بپرسید: کدام نوع موسیقی، مورد علاقه شماست؟ کدام یک از درب های منزلتان به هنگام بسته شدن، صدای بلندتری می دهد؟ آیا می توانید صدای شخص خاصی را که با شما قرابت دارد و به طور دلپذیری شما را صدا می زند بشنوید؟ آیا می توانید صدای خودتان را بشنوید که دارید آواز ماری یک بره کوچک دارد را می خوانید؟

هم اینها راههای دسترسی به تجارب سمعی هستند. طرف مقابتان به صورت غیرکلامی، اشاراتی در برابر این قبیل سوالها (سمعی) از خودش نسان خواهد داد که با اشارات مربوط سوال های قبلی (بصری) تفاوت های اصولی خواهد داشت. سپس یک سری سوال های لمسی (حسی) بپرسید: امروز صبح چه احساسی داشتی؟ لمس کردن پوست خز به آدم چه احساسی می دهد؟

زن: آیا بین حرکات چشمی افراد در هنگام به یادآوردن صدایی که قبلا شنیده اند، و حرکات چشمی آنان در هنگامی که سعی می کنند صدای ناشنیده ای را تصور کنند، تفاوتی هست یا خیر؟

کلمه تصور در برگیرنده تصاویر یا نقش هاست. از طرف مقابلتان بخواهید صدایی را در ذهنش خلق کند که تاکنون نشنیده است. بله، تفاوت وجود دارد. خودتان به آن، پی ببرید.

Posted in روانشناسی.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.