آینه کاری غیرکلامی یک مکانیسم ناخودآگاه قدرتمند است

یکی از دوستان من رئیس یک دانشگاه است. او در این خیال باطل به سر می برد که فردی باهوش و زرنگ و دارای شان و منزلت فراوان و چیزهای دیگری از این قبیل است. او شق ورق راه می رود، چپ چپ نگاه می کند و پیپ هم می کشد. همه این کارها را می کند. این پندار کاملا بیهوده ای است که او دارد. آخرین باری هم که در یک بیمارستان روانی بودم، بیماری آنجا نگه داری می شد که فکر می کرد مامور سازمان سیا می باشد و به وسیله چپ ها در آنجا نگهداری می شود. تنها فرق میان این دو نفر این است که مردم دنیا بیشتر مایلند یک رئیس دانشگاه را باور کنند تا یک دیوانه را. یک رئیس دانشگاه به خاطر خیال باطلش، حقوق دریافت می کند. برای پیروی کردن از هرکدامشان باید واقعیت آنها را پذیرفت. مثلا به رئیس دانشگاه می گویم “از آن جایی که شما شخصی با ذکاوت و با شخصیت هستید پس می توانید…” و سپس خواسته هایم را به او می گویم. اگر به یک کنفرانس علمی بروم و در بین کسانی قرار بگیرم که در واقعیتی جنون آمیز از علوم به سر می برند، از آن واقعیت پیروی می کنم. در آنجا مقاله ای را ارائه می دهم، زیرا با تجارب خام نمی توان از واقعیت آنها پیروی کرد.

آینه کاری غیرکلامی یک مکانیسم ناخودآگاه قدرتمند است

آینه کاری غیرکلامی یک مکانیسم ناخودآگاه قدرتمند است

در مورد دیوانه ای که فکر می کند مامور سازمان سیا می باشد، کاری که می کنم این است که آهسته در را باز کنم، با احتیاط به پشت سرم نگاهی می اندازم، داخل می شوم و به سرعت در را می بندم و با حالت نجوا به او مب گویم “سرانجام پیدایت کردم!هی! من تقریبا این جا گیر افتاده ام! حالا زود باش، من فقط چند دقیقه فرصت دارم تا دستورات را به تو بدهم. آماده ای؟ ما برای تو نقش یک استاد دانشگاه را در نظر گرفته ایم و می خواهیم برای انجام ماموریت از این نقش استفاده کنی، و سپس صبر کنی تا از طرف ما فرمانی برسد. تو می توانی از عهده این کار برآیی زیرا به عنوان یک مامور، قبلا برای این کار آموزش دیده ای، مگر نه؟ کار را درست انجام بده، بدین ترتیب شناخته نمی شوی و دوباره به این جا بر نمی گردی. حالا راه می افتی یا نه؟”

وقتی از طریق پیروی، خودتان را با واقعیت شخص دیگری پیوند می زنید، این کار برایتان ارتباط و حس اعتماد ایجاد می کند و شرایطی برایتان فراهم می آورد که بتوانید با استفاده از شیوه هایی، آن واقعیت را تغییر دهید.

آینه کاری غیرکلامی یک مکانیسم ناخودآگاه قدرتمند است که تمام انسانها به نحو موثری از آن برای ایجاد ارتباط استفاده می کنند. شما از طریق دید روابط افراد در یک رستوران و با مشاهده حالتها و حرکات آنان، می توانید پیش بینی کنید که آیا رابطه خوبی با هم دارند یا خیر.

 

منبع : هاکس لی

 

Posted in روانشناسی.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.