نباید عمل آینه کاری مستقیم را انجام دهید

اکثر روان شناسانی که من می شناسم، می خواهند به زور آینه کاری بکنند. یک بار سمیناری برگزار کرده بودیم و در آنجا، خانمی هم حضور داشت که ارتباط ساز ماهری بود، ولی خودش را خیلی مجبور می کرد که آینه کاری بکند. موقعی که داشت با من صحبت می کرد، شروع کردم به خزیدن بر روی نیمکتم، او نیز همین کار را کرد تا عاقبت کف سالن ولو شد. اگر عقیده دارید که حتما باید یکدلی ایجاد ایجاد کنید، این بدان معنی است که باید همان احساسات فرد مراجعه کننده تان را داشته باشید، این طوری می توانید روانکاوی خوبی انجام دهید. فرض کنید شخصی وارد می شود و می گوید “راستش من یک نوع واکنش فوبیایی دارم، هر بار که در حین قدم زدن در خیابان با کسی شروع به صحبت می کنم، احساس می کنم که انگار دارم بالا می آورم. واقعا حالت تهوع به من دست می دهد و احساس می کنم سرم سبک شده است و دارم تلو تلو می خورم…”. اگر قرار باشد در این جا عمل آینه کاری را انجام دهید، دچار مریضی می شوید.

نباید عمل آینه کاری مستقیم را انجام دهید

نباید عمل آینه کاری مستقیم را انجام دهید

چه تعداد از شما هنگامی که روز را با انجام روانکاوی یا آموزش آن به پایان می رسانید و به خانه می روید، هنوز خستگی کار به تنتان باقی است؟ شما حرف مرا می فهمید. آمار نشان داده که میانگین طول عمر روانکاوان، هشت سال کمتر از سایر افراد است.

اگر با افراد مریض یا رنگ و رو رفته سر و کار دارید نباید عمل آینه کاری مستقیم را انجام دهید، مگر آن که بخواهید عمر کوتاهی داشته باشید. روانکاوان دائما درباره درد، افسردگی، پوچی، کشیدن عذاب، و رنجی که انسانها متحمل می شوند صحبت می کنند. اگر احساس این قبیل افراد را از طریق تجربی درک کنید، حدس من این است که اوقات بسیار ناخوشایندی را خواهید گذارند. مهم آن است که بدانیم بین آینه کاری مستقیم و آینه کاری غیرمستقیم باید کدام را انتخاب کنیم. با کسی که تنفس عادی دارد، از طریق تنفس خودتان، و با کسی که تنگی نفس دارد، از طریق حرکت سر و یا هر چیز دیگری باید پیروی کنید.

حالا بیاید این موضوع و همچنین کارهایی که دیروز راجع به آنها صحبت کردیم را تمرین کنیم. آیا کسی این جا هست که دارای خاطره ای از گذشته باشد و آن خاطره گاه گاهی به سراغ او بیاید و در او احساسی ایجاد کند که برای او ناخوشایند است؟…

(لیندا از بین حاضران بلند می شود) بسیار خوب. لیندا، این روانکاوی محرمانه است. تو باید مضمون واقعه را از حاضران در این جا مخفی نگه داری، چون اگر چیزی راجع به ماجرا به آنها بگویی آنها درگیر ماجرا خواهند شد و اگر درگیر بشوند، یادگیری برایشان سخت تر می شو.

 

Posted in روانشناسی.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.