تنبک (تمبک)

تنبک (تمبک)

 

آموزش های ویدیویی تنبک

 

 

دانلود نت

 

 

سایت های آموزش تمبک

 آموزش تمبک

آموزش های ویدیویی، دانلود ویدیو و نت و …

 

تمبک

مقاله جامع

 

محصولات آموزش تمبک

 

 

مقاله های تمبک

 

… بر بر-روی زانو و پایین دست چپ مردی نوازنده توافق- گرفته و با دو دست نواخته می شد.لیلیسو از جنس چوب و گل بوده و نمونه ای از آن در موزه بریتانیا نگهداری می شود.در تصویر بر-روی یک لوحه بابلی تصویر لیلیس مشاهدت می گردد.   حال، با توجه به مهاجرت اقوام سومری به میان النهرین در هزاره چهار پیش از میلاد که طی مهاجرت احتمالی از هند و-یا آسیای مرکزی صورت گرفته و بعدها با تمدنهای اطراف خویشتن همانند عیلام پیوند فرهنگی و تجاری داشته اند آیا نمی توان ریشه تمبک را میان النهرین و-یا اقوام مهاجر آنجا جستجو کرد؟ چنین … [ادامه متن…]
… نگاه-کردن می شود که همه هارمونیکها به یک شکل در ساختار صدا نگار ندارند و به دلیل تغییر در میزان انرژی ایشان- در گذر زمان، اختلاف در طنین وجنس صدای سازها و هم-چنین اختلاف رنگ صدای تکنیکهای اجرایی یک ساز به وجود می آید.اما لرزه پوسته مرتعش قانونمندی دیگری را رد- می دهد: ۱- اصوات فرعی هارمونیک نمی باشند. همچنانکه در شکل مقابل مشاهدت می شود میان فرکانس پایه و سایر اصوات فرعی رابطهای از جنس عدد صحیح برقرار نمی باشد.   ۲- با توجه به وجود دو نوع گره در اشکال ارتعاشی یک پوسته مرتعش (قطری ، دایره ای) ، این اشکال … [ادامه متن…]
… توان تغییرات انرژی اشکال ارتعاشی را در تکنیکهای مختلف مشاهدت نمود. درجات روشن اثر- دهنده حضور کم انرژی شکل ارتعاشی در تکنیک است. با تغییر در ساختار ارتعاشی تکنیکها ، تغییر در رنگ صدای ایشان- همینطور پدید می آید. در شکل پایین از چپ به راست می توان تکنیکهای تم ، بک میانه ، بک کناره و پلنگ را دیدن کرد. تکنیک پلنگ دارای غنی ترین مجموعه اصوات فرعی در-گروه صدای ضربه خویشتن است. ۵- طیف تکنیک های ریزدر ناحیه میانه و مرکز نشاندهنده حضور قوی شکل ارتعاشی (۰,۱) می باشد.   ۶- مجموعه کاسه و نفیربه همچون– یک رزوناتور هلمهولتزی عمل می … [ادامه متن…]
… متعددی همانند : نوع مواد بکار رفته در ساز، هندسه ساختمان ساز، سبک به لرزیدن درآوردن ساز (تکنیک نوازندگی) است. هر گونه تغییر در این عوامل باعث تغییر سونوریته می شود. سونوریته تمبک غیر تیون دار با تمبک کوکی مسلما متفاوت است. و لاکن قدمت ساز شناسی به تمدن های کهن چین ، یونان باستان و هندوستان می رسد. موسیقیدانان اسلامی همچون– فارابی با کتاب هنر موسیقی الکبیر، ابن سینا با کتاب رساله شفا و عبدالقادر مراغه ای با کتب متعدد ، هم در این زمینه تلاش کرده اند. در اروپا هم-چنین می توان از Sebastian Virdung با کتاب Musica getuscht und ausgezogen … [ادامه متن…]
… نکته- به-کوشش Aniruddh Depute و John R. Iversen انجام شده است. در این بررسی اجمالی و صرفا تجربی سعی می شود تا با توجه به بعضی از خصوصیات مشابه میان صدای تمبک و گفتار، طرز ای ساده بجهت خوانش نوای تمبک (در ساده ترین حالت خویشتن شامل پاره ای از تکنیکهای انگشت گذاری) بر بنیاد شبیه سازی صدای تکنیکها با تعدادی از “نام آوا” ها ارائه شود. نگارنده در حد توان خویشتن به این ایده پرداخت و مسلم است بررسی دقیق تر با استعمال از تکنیکهای جدید همچون– اندازه گیری مرکزیت طیفی (Spectral centroid) می تواند ابعاد پیچیده تر این مسئله … [ادامه متن…]
… انفجاری دولبی “د”: صامت انفجاری دندانی (تماس نوک زبان با دندان بالا) “ت”: صامت انفجاری دندانی (تماس نوک زبان با دندان بالا) اگر باز شدن گرفتگی به تناوب صورت گیرد نوعی لرزه ایجاد می شود که به آوای منتجه لرزشی (Trill) گویند؛ مانند: “ر”: صامت لثوی لرزشی (تماس متناوب نوک زبان با لثه) – مکانیسم باز: این سبک تولید به دلیل باز و-یا نیمه باز بودن راه هوا ایجاد می شود. در یک شکل آن به دلیل نزدیک بودن اندام گفتاری و نیمه باز بودن راه خروج، هوا با اشکال و سایش خارج می شود. آوای ناشی از این مکانیسم سایشی (Fricative) نام دارد. “س”: … [ادامه متن…]
… مربوط به اصوات یاد شده است. آنالیز این اصوات با-تلاش انعطاف-پذیر افزار TF32 انجام شده است. با این انعطاف-پذیر افزار می توان کلام و هر صدای دیگر را آنالیز نمود. خط توپر معرف فرمانت F1 و خط نقطه چین معرف فرمانت F2 است. با بررسی شکل زیر همچنین مشخص می شود که روند تغییرات فرکانس F2 افزایشی است. آنچه در بالا ذکر شد مربوط به تغییرات فرمانت ها هنگام ادای مصوت های گوناگون است. ولیکن درباره حروف صامت (بی صدا) وضعیت متفاوت است. قبلا گفته شد که در تولید این اصوات، تارهای صوتی نقشی ندارند. موج و طیف صوتی این اصوات … [ادامه متن…]
… شکلی خاص، صدا تولید می کند. علیرغم تفاوت ماهیت این دو می توان تشابهاتی را میان اندام گفتاری و ساز تنبک پیدا نمود: ۱- با توجه به تحرک و-یا عدم تحرک اعضا مولد صوت – در تنبک همینطور از قبیل اندام گفتاری بخشهای ثابت و متحرک مشاهدت می شود: بخش ثابت: بدنه (کاسه – نفیر- دهانه کوچک) بخشهای متحرک: پوست – عضو ضربه زننده (مثلا انگشتان دست و-یا کوبه) ۲- مراحل تولید صوت در تنبک و تولید کلام در اندام گفتاری همینطور قابل مقایسه اند: ۱- ساختار موج در اصوات تنبک دارای بخشها ی مختلفی است که مشابهت تقریبا خوبی با ساختار آواهای صامت و مصوت … [ادامه متن…]
… نامشخص تولید کند. ۱۰- جنس صدای تکنیک گرفته بستگی به ماهیت جنس بخشی دارد که بر بر-روی پوست گره ارتعاشی ایجاد می کند. هرچه جسم صلب تر باشد صدا درخشان تر است. ۱۱- با اجرای یک سری از تکنیکها “مثلا تکنیک تم” و حرکت به سمت مرکز پوست و به دلیل لرزش حجم داخلی کاسه و خروج هوای مرتعش از نفیر صدایی بم تولید میشود که که فرکانسش با میزان کشش پوست تمبک و ابعاد کاسه تنبک رابطه مستقیم داشته و با صدای ناشی از نوسان- پوست همراه می شود. از طرفی هر چه سطح بخش مجری (و بالطبع سطح ضربه خورنده … [ادامه متن…]
… از تنبک نوازان نتیجهء نواخته‌های دیگران را حمل‌ می‌کنند و به اصطلاح «پخته‌خوار» هستند و جز تقلید و تکرار و ,واداری آزمایی با تنبک حرفی‌ بعلت گفتن ندارد. ویژگی اشتغال آقای رجبی در ابداع و انشا است. او با استعمال از امکانات‌ تنبک و با دست توانای خود، گویی تنبک را که یک ساز کوبه‌ای و ریتمیک است به یک ساز ملودیک تبدیل کرده است. تجسّم بعضی از ملودی‌های موجود در فرهنگ عامه با تنبک، در برنامه‌ای که شنیدیم به قدری گوشنواز و زیبا بود که من به شدّت تحت تأثیر عهد- گرفتم. ایشان‌ برخلاف نوازندگانی که با عملیات آکروباتیک با ساز … [ادامه متن…]
… شدگان وی بوده و هر یک استاد زمان خویشتن شناخته شدند به مانند آقاجان دوم- حاجی خان- محمدتقی خان و فرزندان او حبیب و محبوب و غیر اینها. پدر سماع حضور موسوم به میرزا غلامحسین معروف به آقاجان استاد کمانچه بود و بعید نیست که مربی اولیه سماع حضور در تنبک او بوده باشد. سماع حضور چون از جوانی همراه ساز آقا محمد صادق خان سرورالملک استاد بی نظیر عصر خویشتن تنبک می نواخته است علاوه بر آموختن نوازندگی سنتور در نوازندگی تنبک و خواندن تصنیف و آهنگهای ضربی مهارت بسیار یافت و فرزندان او حبیب و محبوب از هنر پدر بهره … [ادامه متن…]
آموزش تنبک جلد اول و آموزش تنبک جلد دوم از نوشته های او بعلت هنرآموزان علاقه مند به تمبک نوازی است.     … [ادامه متن…]
… تصنیف خوان و تنبک نواز دانسته اند.» حاجی خان چون از خواص خدمه عین الدوله بود او را حاجی خان عین الدوله ای می گفتند. او در کنسرت های گروه اخوت در سینما فاروس لاله زار پایتخت-ایران شرکت کرده ، برنامه هایی را انجام می نمود. محمدتقی نسقچی باشی : محمدتقی از شاگردان سماع حضور بود. استادان مطلع او را در خواندن تصنیف و نوازندگی تنبک در ردیف استادان بشمار آورده اند و چون بیشتر مصاحب نسق چی باشی استاد نوازنده تار و شاگرد معروف میرزا حسینقلی بود به تقی نسق چی باشی معروف گردید. تصویری از مطربان در دوره قاجارحاجی احمد … [ادامه متن…]
… غالباً در محافل آن ها نوازندگی می کرد. اسمعیل قدیری میان دوستان به (اسمعیل دلم) شهرت داشت و در شهرداری خدمت می کرد و در سن حدود هفتاد سالگی در گذشت. حسین خان: حسین خان معروف به (ملندوق) دف و تنبک می نواخت ٬ با شیرین کاریهای خویشتن مجلس آرائی می نمود و با استادان معروف نوازنده همکاری می کرد. دیگر نوازندگان میان یهودیان تنبک نوازهایی بودند که هنرشان نکته- ستایش استادان و قابل توجه بود. ازجمله مرده خای عزریا (مردخای عزریا) معاصر ناصرالدین شاه و مظفرالدین شاه و جد سلیمان روح افزا (استاد تار) . می گویند از نوازندگان درباری همچنین بوده … [ادامه متن…]
… مرتبه ای توافق- گرفت که همه اهل فن او را در هنر خویشتن استاد مسلم عصر شمرده ، گفته های وی را معتبر می دانستند. دوامی هنرمندی بود متواضع و مهربان و عاری از تظاهر و تکبر. در انزوا بسر می برد و با اینکه از معاشرت و شرکت در اجتماعات بیزاربود دوستان قدیم و اهل فن و شیفتگان هنر را که خویشتن به آن بستگی تام داشت با آغوش باز می پذیرفت. استادان معمر کنونی محضرش را که بسیار آموزنده بود بسیار مغتنم می شماردند. خوشبختانه این هنرمند ارجمند کمر همت به تربیت چند تن هنرجوی شیفته نغمه بست و در … [ادامه متن…]
… بزرگی محسوب میشد و خانواده ها حاضر نبودند فرزندانشان را به فراگرفتن نوای وادارند، چون در این صورت از چشم افراد فامیل و اهل مکان می افتادند و در شهر انگشت نما میشدند. دوازده ساله بودم که به یک زورخانه رفتم و ضرب گرفتن مرشد را دیدم. کردم به ضرب علاقه زیادی دارم و دلم میخواهد که طرزنواختن آن را یاد بگیرم. گلدانی را از توی باغچه منزل برداشتم و ته آن را سوراخ و پوستی بر سر آن کشیدم بعد با دست ضربه هایی بر-سر آن زدم، صدایی نسبتا خوش داشت، روزها وقتی پدرم به کارگاه خودش میرفت ساعتها … [ادامه متن…]
… صدای تکنیک زیرتر است . این پدیده را می توان در مقایسه صدای تکنیکهای ناخنی در یک منطقه خاص با صدای سایر تکنیکها در همان منطقه نگاه-کردن نمود. البته تفکیک صوتی مناطق را نباید با صدای ضربه ناشی ازجنس بخش مجری اشتباه گرفت. صدای ضربه به عنوان بخش آغازین صدا شامل اصوات فرعی قوی با طول زمانی ارتعاشی بسیار مختصر می باشد. ۵- هر چه سطح بخش مجری (و بالتبع سطح ضربه خورنده پوست) بیشتر باشد رنگ صدای حاصله به طور نسبی بم تر است. این پدیده به هنگام اجرای تکنیکها در یک ناحیه ثابت همچنین مشاهدت میشود. ۶- به دلیل ماهیت غیرخطی … [ادامه متن…]
… آن ها با همچنین متصل است (انگشتان به نیز وصلند) و-یا منفصل (انگشتان آزادند)؟ در-باقی به تفصیل راجع به شکل تکنیک توضیح داده خواهد شد. حرکت در تکنیک در تنبک نوازی که فعالیتی کاملا فیزیکی است عضلات – استخوانها – مفاصل و سایر اندامهای دست (مانند کتف، آرنج و …) مولد حرکات لازم به علت نوازندگی بوده و مفاصل “مچ دست” و” انگشتان” همینطور به عنوان اهرمهای منتقل کننده نیروی لازم جهت حرکت دست و انگشتان رسم– ایفا می کنند. با یک نگاه ساده به اندامهای مولد حرکت می توان تکنیکها را بر بنیاد چند مولفه توصیف نمود: ۱- عامل مولد حرکت منظور از عامل مولد … [ادامه متن…]
… باشد که نقطه ای است با صفتی مشترک در تمام شاخه ها و طبقات. ۳- تاکسون: تاکسون و-یا واحد طبقه بندی محتوای هر صنف است که نکته- بررسی پیمان- می گیرد. ۴- صفت شاخص و-یا تاکسونومیک: ویژگی و-یا صفتی که بخاطر مشخص کردن و-یا جدا کردن یک گونه از گونه دیگر به اشتغال میرود، صفت تاکسونومیک نامیده میشود و آن عبارت از صفت و-یا صفاتی است که بر مبنای آن ها دو گروه نزدیک جانوری به یکدیگر تشابه داشته و-یا از یکدیگر متمایز میگردند. بطور کلی دو نوع صفت وجود دارد که عبارتند از: ۱) صفات قابل اعتماد، همچون– تعداد مهره های بدن ۲) صفات غیر … [ادامه متن…]
… Mathematical Analysis علاقمند گردید. در اواخر تحصیل با دکتر سیامک یاسمی آشنا گردید و ایشان در-میان مقالات خویشتن به یکی از یافته های پیمان اشاره کرده اند. بخاطر ادامه تحصیل به دانشگاه شهر بزرگ تهران رفت و به سال یک هزار و سیصد و هفتاد و هشت درجه کارشناسی ارشد در ریاضیات محض را با عنوان تز cancellation ideals and content modules دریافت کرد. در همین زمینه او اولین مقاله خویشتن را به همراه سیامک یاسمی در ژورنال Kyungpook Mathematical Journal چاپ نمود. از دیگر مقالات او می توان به نکته-های پایین اشاره نمود:   P. Nasehpour, Content algebras over commutative rings with zero divisors, arXiv:0807.1835v3, preprint With Sh. Payrovi, Modules having very few … [ادامه متن…]
Posted in موسیقی and tagged , .


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.